حضور بی‌سابقه دانشجویان در مذاکرات ایمنی زیستی کارتاهنا

سمیرا کهک- هشتمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا که با حضور هیات عالی رتبه‌ای از جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی مرجع ملی ایمنی زیستی کشورمان در شهر کنکون مکزیک در تاریخ 4 دسامبر سال جاری آغاز به کار کرد، شاهد نوآوری جدیدی بود. در این اجلاس برای اولین مرتبه گروهی از دانشجویان از کشورهای مختلف از جمله آمریکای لاتین، آمریکا، انگلستان، مکزیک، هوندوراس، فیلیپین، هندوستان و ایران حضور داشتند و دیدگاه‌های خود …

حضور بی‌سابقه دانشجویان در مذاکرات ایمنی زیستی کارتاهنا


هشتمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا که با حضور هیات عالی رتبه‌ای از جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی مرجع ملی ایمنی زیستی کشورمان در شهر کنکون مکزیک در تاریخ 4 دسامبر سال جاری آغاز به کار کرد، شاهد نوآوری جدیدی بود. در این اجلاس برای اولین مرتبه گروهی از دانشجویان از کشورهای مختلف از جمله آمریکای لاتین، آمریکا، انگلستان، مکزیک، هوندوراس، فیلیپین، هندوستان و ایران حضور داشتند و دیدگاه‌های خود در مورد ضرورت دستیابی کشورهای در حال توسعه به فناوری مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی را تشریح کردند. در خلال این اجلاس بیانیه‌ای با موضوع “مروری بر کارایی پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا” به نیابت از دانشجویان حاضر که بیش از 25 نفر از کشورهای مختلف جهان بودند، قرائت شد. این بیانیه مورد استقبال حضار قرار گرفت و تشویق بی‌سابقه‌ای را به دنبال داشت. گزیده‌ای از متن این بیانیه به شرح زیر است.

من یک دانشجوی بیوتکنولوژی از مکزیک هستم و باعث افتخار من است که به همراه گروه بزرگی از دانشجویان بین‌المللی در هشتمین اجلاس پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا حضور دارم. این دانشجویان، نسل بعدی دانشمندانی هستند که مشکلات و چالش‌های دنیای فردا را حل خواهند کرد.

از این فرصت استفاده می‌کنم تا از تمام نمایندگان محترم کشورهای حاضر در این اجلاس دعوت کنم تا با ما در مورد علم و پژوهش‌های در حال پیشرفت صحبت کنند.

ما به‌عنوان جوان‌ترین نسل دانشمندان بیوتکنولوژی جهان خوشوقتیم که ماده 16 کنوانسیون “انتقال دانش بیوتکنولوژی” را به‌عنوان یک ضرورت جهت تحقق اهداف کنوانسیون معرفی و در ماده 19 کشورهای عضو را ملزم به انتقال دانش بیوتکنولوژی می‌کند.

ریاست محترم جلسه،

پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا به دستیابی به این اهداف کمک خواهد کرد چون این پروتکل به کشورهای کمتر توسعه یافته که قوانین ایمنی زیستی را در کشور خودشان ندارند کمک خواهد کرد تا تصمیمات خود را در رابطه با محصولات تراریخته بر اساس پروتکل اتخاذ کنند.

در رابطه با کارایی پروتکل پیشنهاد می‌کنیم به‌جای اینکه به دنبال این باشیم که چه تعداد از کشورهای عضو دارای قوانین ملی جهت تصمیم‌گیری در خصوص محصولات تراریخته هستند، بپرسیم که چه تعداد از کشورها در تصمیم‌سازی‌های خود از پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا استفاده می‌کنند و چگونه این پروتکل به کمک آن‌ها شتافته است.

دکتر دسوزو دیاس که دوره دبیرکلی وی با خاتمه این اجلاس به پایان خواهد رسید، حمایت کم‌سابقه‌ای را از سازمان‌های مردم نهاد، جوانان و زنان در مذاکرات بین‌المللی کنوانسیون تنوع زیستی داشته است که حضور رسمی و گسترده‌ی این تعداد از دانشجویان در این اجلاس یکی از تجلی‌های این حمایت است.

اخبار بعدی برگزاری این اجلاس را در مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی دنبال کنید.

* عضو هیات مدیره انجمن ایمنی زیستی ایران و دبیر شورای مشورتی مرجع ملی ایمنی زیستی



ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.