حرکت در مسیر تولید غذای سالم نیاز اساسی کشور است

ایرنا- محقق و پژوهشگر ژنتیک و علوم زیستی ایران با بیان اینکه تغییرات اقلیمی جهان را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: در این وضعیت حرکت در مسیر تولید غذای سالم از نیازهای اساسی حال و آینده کشور است. منصور امیدی در نشست علمی “محصولات تراریخته در خدمت دستیابی به توسعه پایدار و امنیت غذایی” که روز پنجشنبه در محل پارک علم و فناوری استان البرز برگزار شد، افزود: جمعیت کره زمین رشد روز افزون و سریعی دارد که افزایش طول عمر انسان ها و موالید مسئولیت مضاعفی ایجاد می کند چراکه باید بستری مناسبی برای زندگی آنها …


محقق ژنتیک و علوم زیستی ایران:

حرکت در مسیر تولید غذای سالم نیاز اساسی کشور است

ایرنا- محقق و پژوهشگر ژنتیک و علوم زیستی ایران با بیان اینکه تغییرات اقلیمی جهان را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: در این وضعیت حرکت در مسیر تولید غذای سالم از نیازهای اساسی حال و آینده کشور است.

منصور امیدی در نشست علمی “محصولات تراریخته در خدمت دستیابی به توسعه پایدار و امنیت غذایی” که روز پنجشنبه در محل پارک علم و فناوری استان البرز برگزار شد، افزود: جمعیت کره زمین رشد روز افزون و سریعی دارد که افزایش طول عمر انسان ها و موالید مسئولیت مضاعفی ایجاد می کند چراکه باید بستری مناسبی برای زندگی آنها فراهم شود.

وی ادامه داد: در این وضعیت مسطح شدن دانش در جهان با گسترش ابزارهای نوین ارتباطی تسریع بیشتری پیدا می کند.

امیدی اظهار داشت: از سوی دیگر تغییرات اقلیمی معضل بسیار حائز اهمیتی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

این محقق و پژوهشگر گفت: منابع آب به سرعت در حال کاهش است و خشکسالی های گسترده را خواهیم داشت ، از سوی دیگر کشاورزی و روستانشینی جای خود را به شهرنشینی می دهند.

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی در زمینه چالش غذا برای بشر افزود: این چالش از مدت ها پیش آغاز شده است وانسان برای تامین غذای خود دست به اصلاح نبات کلاسیک زد و به مرور با توجه به نیاز به فناوری و ایده های نوین روی آورد.

امیدی خاطر نشان کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی که اکنون تولید می شود با گذشته بسیار متفاوت است چراکه به ظرفیتی از ژنتیک رسیده که بتواند پاسخگوی نیاز جمعیت جهان باشد.

وی گفت: زیست فناوری ظرفیتی می دهد که افزایش عملکرد داشته باشیم و با توجه به محدودیت هایی همچون کاهش آب و منابع طبیعی ملزم به استفاده از این امکان در کشاورزی هستیم.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه روزمرگی علمی در کشور ما محسوس است افزود: نیاز به ترسیم یک مسیر پویا در این رابطه وجود دارد که این امر با بررسی گذشته، حال و آینده محقق می شود تا شرایط بهتری داشته باشیم چراکه ایران اقلیم بسیار شکننده ای دارد.

وی اضافه کرد: کاربرد علوم جدید در کشور دچار حواشی شده است که باید تمام این مسائل را به سوی تولید غذایی سالم بدون آلوده سازها هدایت کرد و نیاز جمعیت مد نظر قرار گیرد.

امیدی گفت: پیش بینی می شود در سال 2020 گیاه مستعد اقلیم تولید شود و باید در نظر گرفت که انسان چه مسیری را برای تامین غذا و تولید محصول داشته باشد.

وی افزود: ایران در تعامل با جهان دارای ظرفیت هایی بسیار ویژه است که باید مورد بررسی قرار گیرد چراکه در تولید برخی محصولات کشاورزی در جهان بسیار قوی عمل کرده و اکنون 85 درصد زعفران دنیا را تولید می کنیم که امکان افزایش این میزان نیز وجود دارد.

امیدی گفت: عوامل متعددی در امنیت غذایی موثر است که دستاوردهای انسانی، توانمندی محصولی، توانمندی سرزمینی که برخلاف شکنندگی تنوع اقلیمی بسیاری داریم و منابع انسانی از اهمیت بسزایی برخوردار است که بسیاری از کشورها از تمامی این امکانات برخوردار نیستند.

منبع: ایرنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.