دکتر محمود تولایی: حمایت از فناوری های نوین مایه اقتدار و بالندگی ایران خواهد بود.

دکتر محمود تولایی، رئیس انجمن علمی ژنتیک ایران، صبح امروز در نشست “محصولات تراریخته و چالش های طرح آن در رسانه” که به همت مرکز پژوهش و سنجش افکار عمومی صدا و سیما برگزار شد گفت هزاره سوم هزاره فناوری ها است و باید در این عصر به فناوری های نوین نگاهی هشیارانه داشته باشیم. دکتر تولایی بر بیانات مقام معظم رهبری تاکید کرد و گفت ایشان فرموده اند که در میانه دهه چهارم انقلاب اسلامی شواهد بیانگر تلاش جبهه استکبار برای متوقف سازی روند پیشرفت و موفقیت های چشمگیر جمهوری اسلامی در حوزه های علمی، اقتصادی، سیاسی و نظامی از طریق گشودن جبهه مبارزه اقتصادی و افزودن برشدت آن علیه ایران در سال های اخیر است. وی اظهار داشت در گزارش سیاست خارجی آمریکا صراحاتا عنوان شده است که “ما باید از آسیب پذیری های پنهان و اساسی در اقتصاد ایران برای بالا بردن هزینه تلاش هسته ای و پیشرفت علم و فناوری در ایران استفاده کنیم” و افزود آمریکا برای این کار ابزارهای مختلفی را به خدمت گرفته است. دکتر تولایی بیان کرد آمریکا به دنبال احاطه بر بازار کشاورزی دنیا است و این را به وضوح در موقعیت های مختلف اظهار کرده است. وی ادامه داد طبق یادداشت های …


تاکید بر لزوم اتخاذ رویکرد آگاهانه نسبت به فناوری های نوین توسط رئیس انجمن ژنتیک ایران

دکتر محمود تولایی: حمایت از فناوری های نوین مایه اقتدار و بالندگی ایران خواهد بود.


دکتر محمود تولایی، رئیس انجمن علمی ژنتیک ایران، صبح امروز در نشست “محصولات تراریخته و چالش های طرح آن در رسانه” که به همت مرکز پژوهش و سنجش افکار عمومی صدا و سیما برگزار شد گفت هزاره سوم هزاره فناوری ها است و باید در این عصر به فناوری های نوین نگاهی هشیارانه داشته باشیم.

دکتر تولایی بر بیانات مقام معظم رهبری تاکید کرد و گفت ایشان فرموده اند که در میانه دهه چهارم انقلاب اسلامی شواهد بیانگر تلاش جبهه استکبار برای متوقف سازی روند پیشرفت و موفقیت های چشمگیر جمهوری اسلامی در حوزه های علمی، اقتصادی، سیاسی و نظامی از طریق گشودن جبهه مبارزه اقتصادی و افزودن برشدت آن علیه ایران در سال های اخیر است. وی اظهار داشت در گزارش سیاست خارجی آمریکا صراحاتا عنوان شده است که “ما باید از آسیب پذیری های پنهان و اساسی در اقتصاد ایران برای بالا بردن هزینه تلاش هسته ای و پیشرفت علم و فناوری در ایران استفاده کنیم” و افزود آمریکا برای این کار ابزارهای مختلفی را به خدمت گرفته است.

دکتر تولایی بیان کرد آمریکا به دنبال احاطه بر بازار کشاورزی دنیا است و این را به وضوح در موقعیت های مختلف اظهار کرده است. وی ادامه داد طبق یادداشت های منتشر شده در ماهنامه شورای شیکاگو در مسائل جهان آمریکا تصمیم دارد رهبری جهان را بالاخص در کشاورزی و غذا به دست بگیرد و برای باقی ماندن در رقابت و پیشرفت در امنیت غذایی هم باید ایده جدیدی به کار ببندد. وی تصریح کرد بنابراین اگر روزی دست ما خالی باشد و استکبار جهانی این را بداند از همین ابزار غذا علیه ما استفاده می کنند و سود حاصل از لطمه زدن به یک فناوری بومی مانند تراریخته نهایتا به استکبار خواهد رسید. اما در حالی که ما از 22 کشور جهان واردات کالا داریم و میزان صادراتمان در برابر واردات بسیار ناچیز است به نظر میرسد تاکنون آیا ما آگاهانه به این مساله توجه نکرده ایم.

دکتر تولایی تاکید کرد نگاه آرمانگرایانه به یک فناوری یا ویران کردن کامل آن فناوری هیچ کدام منطقی نیست و نمونه ای از تند روی ها در رد یک فناوری را قبلا در مورد فناوری هسته ای هم مشاهده کرده ایم. وی گفت در اوایل دهه هشتاد میلادی عده ای به شدت فناوری هسته ای را نقد میکردند و معتقد بودند باید جلوی استفاده از این فناوری گرفته شود. در حالی که امروز می دانیم نتیجه محروم کردن کشور از یک فناوری وابستگی به ابرقدرت ها است. زیرا در همان هنگام که ما خود را از یک فناوری محروم کنیم سایر قدرت ها در راه پیشرفت در آن فناوری تا حداکثر اعلای خود پیش خواهند رفت و نتیجه محروم کردن کشور از فناوری های نوین از جمله بیوتکنولوژی تضعیف اقتدار ملی خواهد بود. وی از پزشکی مولکولی به عنوان یک مثال بارز در این مورد یاد کرد و گفت با تکمیل پروژه ژنوم انسان در سال های 2000 و 2001 پزشکی، به سمت پزشکی مولکولی سوق پیدا کرده است و اگر ما همگام با این پیشرفت ها حرکت نکنیم عقب ماندگی در حدی خواهد بود که در ده سال آینده گویی اصلا علم پزشکی در کشور وجود ندارد. وی ادامه داد با توجه به کارایی گسترده زیست فناوری در شاخه های صنعتی، کشاورزی و پزشکی صرفنظر کردن از این فناوری جایز نیست.

این متخصص ژنتیک در ادامه اظهار داشت با توجه به اینکه در حال حاضر در بیش از 64 بخش آموزشی و پژوهشی، گروههای بیوتکنولوژی کشاورزی داریم و سالانه تعداد زیادی از دانشجویان در رشته بیوتکنولوژی کشاورزی فارغ التحصیل می شوند باید برای استفاده از این سرمایه ها برنامه ای داشته باشیم. وی در نقد این ادعا که محصولات تراریخته باعث وابستگی می شوند گفت: در حال حاضر که کشت تراریخته در داخل کشور نداریم 55 در صد از کالری مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود و حداقل 6 مورد از اقلام اصلی کشاورزی و 70 درصد از بذر مورد نیاز کشور وارداتی است. بنابراین لازم است امروز به جای ایجاد هراس نسبت به تکنولوژی تراریخته با اتکا به دانش روز ظرفیت های داخل را افزایش دهیم و به توسعه بیوتکنولوژی کمک کنیم. وی افزود امروز قدرت های جهان تمام ظرفیت خود را برای جنگ نرم و لطمه به کشور به کار گرفته اند و در این شرایط تنها راه موجود استفاده از توان داخلی است.

رئیس انجمن ژنتیک در بخش دیگری از سخنان خود اقلیم خشک و کم باران ایران را عاملی محدود کننده دانست و گفت برای غلبه بر این شرایط نامساعد محیطی می توانیم از مهندسی ژنتیک برای انتقال ژن های سازگاری به شوری و خشکی به گیاه مهم و استراتژیکی مانند گندم استفاده کنیم. دکتر تولایی ادامه داد در این صورت بسیاری از زمین های بایر در استان های جنوبی و مرکزی قابلیت تبدیل شدن به زمین های آباد کشاورزی را خواهند داشت.

این متخصص بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در خصوص سلامتی و ایمنی محصولات تراریخته اظهار داشت تاکنون هیچ مطالعه علمی و مرجع رسمی و معتبری در جهان خطری را متوجه محصولات تراریخته موجود در بازار ندانسته است و حتی یک مورد اثر سو این محصولات بر روی انسان گزارش نشده است. دکتر تولایی با اظهار تاسف از سرانه بالای مصرف سم در کشور که معادل سالانه چهارصد گرم برای هر ایرانی است، کاهش مصرف سموم در اثر کشت محصولات تراریخته را امتیاز بزرگ محصولات تراریخته در حفظ سلامت کشاورزان و مصرف کنندگان دانست. رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت امروز 1.5 برابر ظرفیت محیط زیست از آن بهره برداری می شود. در حالی که بیوتکنولوژی با کاهش نیاز به مصرف سموم برای سلامت محیط زیست هم نسخه ای دارد.

دکتر تولایی گفت قریب به بیست سال است که ما مصرف کننده محصولات تراریخته وارداتی بوده ایم اما به محض اینکه خواستیم پا را فراتر بگذاریم و این محصولات را با فناوری بومی تولید کنیم انواع هجمه ها شروع شد. وی گفت ما در سال 93 دوازده میلیارد دلار نهاده وارد کردیم و در سال 94 این رقم به به بیش از 14 میلیارد دلار رسید. در طی بیست سال کشت محصولات تراریخته رشد صد برابری در سطح جهان داشته است. یک سوم سموم دفع آفات و بیش از هفتاد درصد سم مصرفی کشور برای مبارزه با کرم ساقه خوار برنج است. که این سموم باعث آلودگی خاک و آب شده و سلامت انسان را به مخاطره می اندازند. چنانچه مشاهده می شود آمار ابتلا به سرطان در استان های شمالی بسیار زیاد است. لازم است ظرفیت های بومی شده کشور را ببینیم. اگر مشکلی متوجه محصولات تراریخته بود حداقل یک سازمان معتبر جهانی آن راتایید میکرد.

وی از اینکه برخی ادعا میکنند تولید محصولات تراریخته از مصرف آن خطرناک تر است اظهار تاسف کرد. و گفت نباید آرامش جامعه را برهم زد و مطرح کردن این مسائل با مسموم کردن فضای جامعه باعث می شود که اذهان عمومی به این سمت سوق پیدا کند که مسولین قصد نابود کردن مردم را دارند. وی ادامه داد برای رعایت ملاحظات ایمنی در مورد هر فناوری راهکار مناسب محکوم و متوقف کردن آن فناوری نیست بلکه باید با رعایت قوانین وضع شده در مورد یک فناوری به بالندگی آن در کشور کمک کنیم.


رئیس انجمن ژنتیک در پایان اظهار داشت برخی سازمان های شناخته شده در سطح جهان مانند صلح سبز هدایت کننده جریان های هراس افکنی در رابطه با فناوری های نوین هستند. وی از اینکه یک فیلم مستند منتسب به این جریان شناخته شده در زمینه فناوری هراسی  از رسانه ملی چندین بار پخش شده است ابراز تاسف کرد و گفت ماموریت اصلی رسانه ملی تنش زدایی است و لازم است برای درست پرداختن به موضوع فناوری مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته رسانه ملی و پژوهشگران در تعامل با هم باشند. وی ابراز امیدواری کرد پژوهشگران با اطلاع رسانی در مورد نتایج آخرین یافته های علمی و قرار دادن آن ها در اختیار اصحاب رسانه و همچنین بهره گرفتن رسانه ملی از کارشناسان در برنامه های تخصصی منجر به تولید محتوایی فاخر و در شان رسانه ملی شود که اطلاعات صحیح و معتبر در اختیار عموم مردم قرار دهد.

نشست “محصولات تراریخته و چالش های طرح آن در رسانه” صبح روز چهارشنبه در مرکز پژوهش و سنجش افکار عمومی صدا و سیما برگزار شد.


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.