رییس انجمن ژنتیک ایران گفت: محصولات تراریخته مناسب اقتصاد و سلامت مردم کشور است.

باشگاه خبرنگاران جوان – محمود تولایی رییس انجمن ژنتیک ایران در نشست بررسی محصولات تراریخته و چالش های آن در رسانه در تالار پژوهش های صدا و سیما اظهار داشت: بیوتکنولوژی از اواخر دهه 60 در کشور مطرح شده و این حوزه از دیر باز مورد توجه رهبری معظم قرار داشته است. وی بیان کرد: مهمترین محصولات استراتژیک دنیا با استفاده از زیست فناوری تولید می شوند که یکی از اهداف آن تامین غذا برای جمعیت جهان است. رییس انجمن ژنتیک ایران ادامه داد: بعضی از افراد …


رییس انجمن ژنتیک ایران گفت: محصولات تراریخته مناسب اقتصاد و سلامت مردم کشور است.


باشگاه خبرنگاران جوان – محمود تولایی رییس انجمن ژنتیک ایران در نشست بررسی محصولات تراریخته و چالش های آن در رسانه در تالار پژوهش های صدا و سیما اظهار داشت: بیوتکنولوژی از اواخر دهه 60 در کشور مطرح شده و این حوزه از دیر باز مورد توجه رهبری معظم قرار داشته است.


وی بیان کرد: مهمترین محصولات استراتژیک دنیا با استفاده از زیست فناوری تولید می شوند که یکی از اهداف آن تامین غذا برای جمعیت جهان است.


رییس انجمن ژنتیک ایران ادامه داد: بعضی از افراد با فناوری‌های مدرن و نوین مشکل دارند و آن را سد راهی برای سلامت مردم می‌دانند ولی باید بگویم بیوتکنولوژی و محصولات تراریخته یکی از 7 صنعت کلیدی مطرح دنیا است که به عنوان یک محور اساسی در تولید غذای دام و انسان تلاش‌های خوبی به وسیله دانشمندان دنیا در این زمینه صورت گرفته است.


وی تصریح کرد: تولید رنگدانه‌های غذایی، صنعتی، پروتئین تک سلولی، استخراج معادن و استحصال مقادیر زیادی از طلا از روش بیوتکنولوژی صورت می‌گیرد.


تولایی با بیان اینکه 7 وزارتخانه با بیوتکنولوژی مرتبط هستند، افزود: امروز بسیاری از داروها و واکسن‌های جدید به وسیله بیوتکنولوژی صورت می ‌گیرد که روش‌ ژن درمانی بیماری‌های بسیاری را درمان کرده است.


وی ادامه داد: محصولات تراریخته مورد تایید سازمان‌های مختلف دنیا قرار دارد و صنایع زیستی مدیون تکنولوژی مهندسی ژنتیک است زیرا که بسیاری از محصولات در سطح گسترده با این روش تولید می‌شود.


رییس انجمن ژنتیک ایران اظهار داشت: ممانعت قدرت های جهانی از تحصیل جوانان ما در رشته‌های استراتژیک به ویژه بیوتکنولوژی نشان دهنده اهمیت بالای این حوزه است که بازار 530 میلیونی منطقه را یک فرصت اقتصادی مناسب در اختیار کشورمان قرار می‌دهد.


وی تصریح کرد: 75 درصد درآمدهای نفتی عاید کشورهایی می‌شود که نفت ندارند زیرا دانشمندان آنها به فناوری‌های روز و مدرن دسترسی پیدا کرده اند و این مساله سبب رونق اقتصاد این کشورها شده است.


تولایی تاکید کرد: روش بیوتکنولوژی در محیط زیست، کشاورزی، انرژی، معدن و صنایع نظامی کاربرد دارد که مهندسی ژنتیک یکی از صنایع مهم در حوزه غذا است.


وی با بیان اینکه بسیاری از داروها از مواد تراریخته درست می‌شود، تصریح کرد: اگر خودمان را از این فناوری محروم کنیم دشمنان همین تکنولوژی را بر علیه ما به کار می برند که این مساله می‌تواند کشور را از نظر اقتصادی دچار مشکلات فراوانی کند.


رییس انجمن ژنتیک ایران گفت: در کشوری که میزان بارش یک سوم اروپا و تبخیرآن سه برابر این قاره سبز است، نباید مدل کشاورزی مانند اروپای پرآب باشد زیرا در ایران اکثر زمین‌های بایر در بخش های کویری و بی آب وجود دارد.


وی با بیان اینکه ایران از 20 کشور دنیا بذر صیفی جات تراریخته وارد می‌ کند افزود: برخی با ترساندن مردم از محصولات تراریخته وابستگی کشور را به دنیا افزایش می‌دهند که این مساله به ضرر کشور و مردم است.


تولایی عنوان کرد: اولین محصول تراریخته در سال 1996 در خوراک دام تولید شد که از سال 2013 در کشور آمریکا بیش از 95 درصد سطح زیر کشت چغندر و 90 درصد ذرت به صورت تراریخته تولید می‌شود.


رییس انجمن ژنتیک ایران با اعلام اینکه 70 درصد بذر مصرفی از کشورهای اروپایی وارد می‌شود که همگی آنها به صورت بیوتکنولوژی و تراریخته تولید شده اند، تصریح کرد: هم اکنون 148 محصول تراریخته از 19 گونه گیاهی به کشور وارد می‌شود به طوری که در یک سلول گیاهی بیش از 60 هزار ژن وجود دارد.


وی بیان کرد: در سال 94 بیش از 14 میلیارد دلار نهاده وارد شده که در محصولات کشاورزی ارگانیک 30 درصد سموم و بذر به کار رفته بیش از محصولات تولید شده به وسیله سیستم بیوتکنولوژی است.


تولایی افزود: بیماری ها‌ی مثل ام اس، آلزایمر و انواع سرطان هیچ ربطی به روش تولید بیوتکنولوژی و محصولات تراریخته ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.