ارسال نمونه های ژنتیکی انسانی به خارج از کشور مدیریت شود

ایرنا- رئیس انجمن ژنتیک ایران با اشاره به بررسی لایحه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی، گفت: در این لایحه اشاره ای به مدیریت و نظارت بر ارسال نمونه های ژنتیکی انسانی به خارج از کشور نشده و این موضوع مهم مورد غفلت قرار گرفته است.
دکتر محمود تولایی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به این که وزارت بهداشت باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد، افزود: این موضوع مهم باید در قالب یک بند یا ماده جداگانه …


رئیس انجمن ژنتیک ایران:

ارسال نمونه های ژنتیکی انسانی به خارج از کشور مدیریت شود

رئیس انجمن ژنتیک ایران با اشاره به بررسی لایحه حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی، گفت: در این لایحه اشاره ای به مدیریت و نظارت بر ارسال نمونه های ژنتیکی انسانی به خارج از کشور نشده و این موضوع مهم مورد غفلت قرار گرفته است.


دکتر محمود تولایی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به این که وزارت بهداشت باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد، افزود: این موضوع مهم باید در قالب یک بند یا ماده جداگانه به مجلس پیشنهاد داده شود تا در این لایحه گنجانده شود.

وی با اشاره به نظارت نداشتن متولیان بر ارسال نمونه های ژنتیکی به خارج از کشور، اظهار کرد: مدیریت و نظارت بر ارسال نمونه های ژنتیکی به خارج از کشور در حال حاضر قانونمند نیست که می تواند مشکلات عدیده ای برای کشور به بار آورد.


رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: ارسال انبوه نمونه های ژنتیکی به خارج از کشور به مصلحت کشور نیست و می تواند عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد که متاسفانه این کار انجام می گیرد.

تولایی ادامه داد: هرچند در مقوله همکاری های علمی پزشکی، تبادلات علمی ضرورت دارد، اما ارسال نمونه باید منحصر به بیماران مورد پژوهش باشد، مجوزهای لازم اخذ شده باشد و این اقدام با کنترل و نظارت دقیق انجام گیرد.

وی توضیح داد: برخی افراد با انگیزه تهیه مقالات یا مشارکت علمی با پژوهشگران خارجی، این نمونه ها را به خارج از کشور ارسال می کنند که اقدامی بی رویه و بی ضابطه است و می تواند تبعات خطرناکی در آینده برای کشور داشته باشد.

تولایی گفت: ارسال ضابطه مند نمونه های ژنتیکی انسانی به خارج از کشور باید توسط یک مرجع در وزارت بهداشت، بهداشت و آموزش پزشکی، کنترل و نظارت شود.

رئیس انجمن ژنتیک ادامه داد که در خوشبینانه ترین حالت، شرکت های دارویی کشورهای توسعه یافته، می توانند از اطلاعات ژنتیکی حاصل از نمونه های ارسالی به خارج از کشور برای به دست آوردن بازار نسل جدید داروها، بهره برداری نمایند؛ اما جنبه نگران کننده این است که کشورهای معاند با دستیابی به این نمونه ها، ممکن است بیماری هایی را طراحی کنند که متناسب با ژنوم جامعه ایرانی باشد و این خطری است که می توانند جامعه ما را تهدید کند.

وی با اشاره به این که دنیای پزشکی به سمت پزشکی شخصی شده پیش می رود، گفت: در این روش، تشخیص، درمان و طراحی دارو متناسب با ژنتیک افراد صورت خواهد گرفت.

منبع: ایرنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.