ارتقای کمی و کیفی غذا با فناوری های زیست محیطی

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ابتکار – اسکندر امیدی نیا، نایب رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران، در نشست «بیوتکنولوژی هنری به گستردگی زندگی» که به همت ستاد توسعه زیست فناوری برگزار شد، بیوتکنولوژی را به عنوان چهارراه دانش و تکنولوژی معرفی کرد که در آن تلاقی علوم زیستی و فیزیکی منجر به خلق ارزش افزوده می شود. ایران در دستیابی به فناوری های زیستی موفق بوده است ولی اگر در استفاده به موقع از آن غفلت کنیم متضرر خواهیم شد.

مشاور ستاد توسعه زیست فناوری در امور مهندسی ژنتیک، گفت: هر زمان که یک فناوری به سود دهی می رسد قدرت های جهان با جریان سازی از طریق رسانه ها، شبکه های اجتماعی یا سازمان های به ظاهر مردم نهاد که در واقع از طرف نظام های سرمایه داری پشتیبانی می شوند در …


در نشست بیوتکنولوژی هنری به گستردگی زندگی مطرح شد

ارتقای کمی و کیفی غذا با فناوری های زیست محیطی


اسکندر امیدی نیا، نایب رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران، در نشست «بیوتکنولوژی هنری به گستردگی زندگی» که به همت ستاد توسعه زیست فناوری برگزار شد، بیوتکنولوژی را به عنوان چهارراه دانش و تکنولوژی معرفی کرد که در آن تلاقی علوم زیستی و فیزیکی منجر به خلق ارزش افزوده می شود. ایران در دستیابی به فناوری های زیستی موفق بوده است ولی اگر در استفاده به موقع از آن غفلت کنیم متضرر خواهیم شد.

به گزارش «ابتکار» مشاور ستاد توسعه زیست فناوری در امور مهندسی ژنتیک، گفت: هر زمان که یک فناوری به سود دهی می رسد قدرت های جهان با جریان سازی از طریق رسانه ها، شبکه های اجتماعی یا سازمان های به ظاهر مردم نهاد که در واقع از طرف نظام های سرمایه داری پشتیبانی می شوند در تلاش بوده اند که مانع دستیابی کشورهای درحال توسعه به فناوری های نوین شوند تا به این ترتیب بتوانند بازار مصرف خود را حفظ کنند. امیدی نیا فناوری هسته ای را نمونه شاخصی از این جریان سازی ها دانست و بیان کرد: استفاده از انرژی هسته ای از نگاه دانشمندان یک فناوری پاک است اما جریان های جهانی از طریق رسانه هایی خاص و با ترویج شعائر به ظاهر محیط زیست دوستانه همواره سعی کرده اند که به مردم القا کنند که فناوری هسته ای یک فناوری آلوده است. وی ادامه داد این اتفاق برای فناوری های زیستی هم رخ داده است و از زمانی که زیست فناوری تبدیل به یک تکنولوژی سود آور شد جو سازی جهانی علیه آن نیز آغاز شده و ادامه دارد.

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور از همپوشانی حوزه های مختلف بیوتکنولوژی به عنوان نقطه قوت این فناوری نام برد و ادامه داد : به عنوان مثال تولید داروهای نوترکیب زیستی در گیاه از طریق بیوتکنولوژی امکان پذیر است که روشی ارزان، سالم، دوستدار محیط زیست و انسان است و استفاده از آن منجر به صرفه جویی ارزی بسیار زیادی می شود.

امیدی نیا اظهار کرد: ارتقا کمی و کیفی غذا، سلامتی، ایمنی بخش یو قیمت مقرون به صرفه از جمله خواسته های بشر در مورد غذایی است که مصرف می کند و بیوتکنولوژی نیز در راستای تامین این خواسته ها قدم برداشته است. وی گفت برنج طلایی یکی از محصولات متعددی است که در همین راستا توسط دانشگاه ATH سوئیس و دانشگاه فرایبورگ تولید شده است و در سال 2015 به عنوان برترین اختراع انسان

برگزیده شد.

وی تاکید کرد دوری از فناوری زیستی که خواسته قدرت های جهانی برای کشور ما است هزینه های جبران ناپذیری برای کشورمان در پی خواهد داشت.

وی افزود: این در حالی است که مراجع معتبر جهانی همچون سازمان جهانی بهداشت محصولات تراریخته موجود در بازار را کاملا سالم دانسته اند و تا کنون هیچ ضرری از جانب محصولات تراریخته گزارش نشده است. امیدی نیا در پایان یادآور شد: ضروری است قبل از اینکه مقرراتی که در جهان برای جلوگیری از دستیابی به فناوری تراریخته وضع شده است برای ما محدودیتی ایجاد کند، این فناوری مهم باید در کشور تجاری شود. نایب رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران در رابطه با ارزیابی ایمنی فرآورده های حاصل از مهندسی ژنتیک گیاهی گفت :تراریخته ها تنها محصولاتی هستند که برای تجاری سازی آن قانون وجود دارد و در ایران هم قانون ایمنی زیستی مسیر هر گونه سوء استفاده از این فناوری را بسته است و این فناوری قانون مند در کریدور ایمن خود در حال حرکت است.


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.