بیوتکنولوژی دریایی پایه تأمین سلامت غذایی و درآمدزایی هرمزگان خواهد شد

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان به لزوم جدی هدفمندسازی پژوهش درزمینه بیوتکنولوژی و دیگر زمینه‌های پژوهشی در استان هرمزگان تاکید کرد.
دکتر سعید تمدنی جهرمی در چهارمین همایش ملی شیلات و آبزیان در بندرعباس، بابیان اینکه تاکنون همه پتانسیل دریا شناخته نشده است گفت: با توجه به وجود حدود سه هزار کیلومتر مرز آبی و چندین دریاچه در کشور، به نظر می‌آید که بیوتکنولوژی دریایی می‌تواند زمینه مناسبی جهت سرمایه‌گذاری، ارتقا سلامت غذایی جامعه و کسب درآمد برای کشور باشد.
وی حفظ اکوسیستم‌های دریایی با استفاده از علم بیوتکنولوژی را از اولویت‌های برنامه‌های راهبردی استان دانست و گفت…

عضو هیئت علمی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان تاکید کرد:

بیوتکنولوژی دریایی پایه تأمین سلامت غذایی و درآمدزایی هرمزگان خواهد شد

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان به لزوم جدی هدفمندسازی پژوهش درزمینه بیوتکنولوژی و دیگر زمینه‌های پژوهشی در استان هرمزگان تاکید کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از ایسنا، دکتر سعید تمدنی جهرمی در چهارمین همایش ملی شیلات و آبزیان در بندرعباس، بابیان اینکه تاکنون همه پتانسیل دریا شناخته نشده است گفت: با توجه به وجود حدود سه هزار کیلومتر مرز آبی و چندین دریاچه در کشور، به نظر می‌آید که بیوتکنولوژی دریایی می‌تواند زمینه مناسبی جهت سرمایه‌گذاری، ارتقا سلامت غذایی جامعه  و کسب درآمد برای کشور باشد.

وی حفظ اکوسیستم‌های دریایی  با استفاده از علم بیوتکنولوژی را از اولویت‌های برنامه‌های راهبردی استان دانست و گفت: نقش استفاده از بیوتکنولوژی در مدیریت بحران‌های زیست‌محیطی ازجمله آلودگی محیط‌های دریایی، آبزی‌پروری و همچنین مبارزه بیولوژیک با ارگانیسم‌های مهاجم را از فواید دیگر استفاده از این علم درزمینه‌های یادشده است.

وی به مهم‌ترین فواید بیوتکنولوژی دریایی اشاره کرد و گفت: تولید فرآورده‌های بیولوژیک و بیوپروداکت‌ها و ترکیبات  پلی ساکاریدی و ترپانوییدها از ماکرو جلبک‌ها، خیار دریایی، اسفنج‌ها که می‌توانند علیه بیماری‌های مختلف ازجمله سرطان مؤثر باشند و همچنین فراهم آوردن تکنیک‌های جدید و حفاظت اکوسیستم‌های دریایی و پرورش آبزیان به‌صورت پایدار و مطمئن از مهم‌ترین فواید بیوتکنولوژی دریایی هستند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان بابیان پتانسیل بالای موجود در استان افزود: استفاده از بیوتکنولوژی همچنین می‌تواند در ارتباط با ارزیابی ذخایر و شناسایی و تفکیک ژنتیکی آن‌ها، برنامه‌های به‌گزینی مولدین و درنتیجه حفظ تنوع زیستی به‌عنوان سرمایه‌های ملی از طریق جداسازی و تولید نشانگرهای زیستی مؤثر باشد.

تمدنی جهرمی با اشاره به 1400 کیلومتر مرز آبی در هرمزگان گفت: استان هرمزگان با دارا بودن منابع بکر دریایی می‌تواند در استحصال این مواد در قالب ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرو باشد.

وی به لزوم جدی هدفمندسازی پژوهش درزمینه بیوتکنولوژی  و دیگر زمینه‌های پژوهشی در استان هرمزگان اشاره و بیان کرد: به‌صورت گسترده‌تر در کشور و همچنین توجه به اجرای پژوهش‌های کاربردی و اثربخشی بیشتر پژوهش‌های انجام‌شده در تولید و بالا بردن شاخص‌های اقتصادی توسط دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف که ایجاد کمیته هدفمندسازی طرح‌های پژوهشی به‌صورت یک نهاد مستقل در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی می‌تواند در این زمینه سودمند باشد.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان به وظایف کمیته‌ هدفمندسازی طرح‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: این کمیته می‌تواند به اهدافی همچون، ارسال فراخوان به ارگان‌های مختلف،  پتانسیل سنجی و شناخت پتانسیل‌های موجود پژوهشی در  استان، ایجاد اتاق‌های فکر و ارائه ایده در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقی استان و ایجاد کارگروه‌های مختلف درزمینهٔ اجرای طرح‌های پژوهشی در دانشگاه‌های استان را دنبال کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین همراه کردن دانشجویان با پارک‌های علوم فن‌آوری، ترغیب دانشجویان به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان با کمک  پارک‌های علم  و فن‌آوری، جلوگیری از موازی کاری در اجرای طرح‌های پژوهشی با ایجاد شبکه  اجرای طرح‌های پژوهشی در بین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دیگر در استان و همچنین در کشور و تأمین هزینه‌های اجرای طرح از طرف ارگان‌های سفارش‌دهنده طرح از دیگر وظایف این کمیته باشد.


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.