تولید ماکروچیپ از ژنوم انسان توسط شرکت‌های دانش بنیان

در همایش تازه های زیست فناوری و مهندسی ژنتیک در تولید دانش بنیان که در سالن همایش دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اهمیت زیست فناوری سلامت در تولید دانش بنیان و طرح های پیش رو مطرح و همچنین به برخی از دستاوردها در این زمینه با دستکاری های ژنتیکی اشاره شد.

مهندسی ژنتیک و زیست فناوری از آغاز پیدایش خود در دهه 70 میلادی تا کنون چنان تاثیر شگرفی در زندگی بشریت ایجاد کرده است که به جرات کمتر رشته ای را می توان نام برد که چنین تاثیری داشته باشد. انسان با مهندسی ساختار ژنتیکی موجودات توانسته است محصولات و موجوداتی خلق کند که قبلا وجود نداشته است. این توان در ایجاد محیط زیست بهتر، داروهای بیشتر و ارزانتر و محصولات گیاهی مقاوم به افتها و یا ارزش غذایی بیشتر و یا موجوداتی با قابلیتهای خاص و بعضا برتر. این فناوری ما را قادر ساخت تا به رمز و رازهای خلقت پی ببریم و جهان هستی را بیشتر بشناسیم…

تولید ماکروچیپ از ژنوم انسان توسط شرکت‌های دانش بنیان



در همایش تازه های زیست فناوری و مهندسی ژنتیک در تولید دانش بنیان که در سالن همایش دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اهمیت زیست فناوری سلامت در تولید دانش بنیان و طرح های پیش رو مطرح و همچنین به برخی از دستاوردها در این زمینه از طریق اصلاح ژنتیکی اشاره شد.

مهندسی ژنتیک و زیست فناوری از آغاز پیدایش خود در دهه 70 میلادی تا کنون چنان تاثیر شگرفی در زندگی بشریت ایجاد کرده است که به جرات کمتر رشته ای را می توان نام برد که چنین تاثیری داشته باشد. انسان با مهندسی ساختار ژنتیکی موجودات توانسته است محصولات و موجوداتی خلق کند که قبلا وجود نداشته است. این توان در ایجاد محیط زیست بهتر، داروهای بیشتر و ارزانتر و محصولات گیاهی مقاوم به افتها و یا ارزش غذایی بیشتر و یا موجوداتی با قابلیتهای خاص و بعضا برتر مؤثر بوده است. این فناوری ما را قادر ساخت تا به رمز و رازهای خلقت پی ببریم و جهان هستی را بیشتر بشناسیم.

این فناوری مانند بعضی از فناوریها مخالفینی نیز داشته است. موضوع شبیه سازی اعتراضات خاصی را بر انگیخت و بسیاری انرا دخالت در خلقت دانستند. بسیاری از مخالفین از روی جهل و باور غلط در مورد خلقت به این مخالفتها دست زدند ولی علم با سرعت بیشتر و هدفمندتر پیش می رود.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت خلق دانش در کشور اظهار داشت: موضوع دانش بنیان و ایجاد خلق ثروت در بحث دانش بنیان با دیدگاه قدیمی که وجود دارد کاملا متفاوت است. مثلا در حال حاضر یک کیت برای تعیین هویت از آمریکا خریداری می شود که این مسئله حائز اهمیت در بحث دانش بنیان است. پول و ثروت دیگر در درجه اول اهمیت برای یک کشور قرار ندارند بلکه خلق دانش یک کشور را متحول می کند.

سیروس زینلی ادامه داد: ما در بحث زیست فناوری شاهد تحول عظیمی در بعد سلامت بوده ایم. به طور مثال دانشگاه استمفورد به دلیل خلق و فروش دانش 25 امین دانشگاه اقتصاد جهان است. در حالی که ما هم منابع بسیاری داریم اما دیگر این منابع به عنوان ثروت قابل ارزش دهی نیستند بلکه ثروت یک کشور انسان هایی اند که خلق دانش می کنند.

زینلی افزود: به طور مثال پشه ای می تواند برای سلامتی مضر باشد با تغییر ژنتیکی تبدیل به یک واکسیناسیون عمومی می شود. اگر پروتئینی از پشه تولید شود به جای انتقال مالاریا می توان یک دارو ساخت.

وی با تاکید بر نادرستی افکار بیوتروریسمی یادآور شد: ما هر روزه در حال فراگیری دانش و رمز و راز خلقت هستیم و افزایش این اطلاعات باعث می شود که شرکت های دانش بنیان از این اطلاعات استفاده کنند. برخی با بهانه های بیوتروریسم و امثال آن طوری با تراریخته مخالفت می کنند که باعث وحشت آفرینی می شوند و مطالب نادرستی را به ذهن مردم و مسئولان وارد می کنند که متاسفانه به دلیل کم اطلاعی باعث می شود تا فرصت های متنوعی را از دست بدهیم.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: امروزه می توانیم کودکی را برای یک زوج تولید کنیم که حتی می تواند به خواهر یا برادر خود که بیماری تالاسمی دارد پیوند مغز استخوان هدیه بدهد. به طور  کلی ساختار دی. ان. ای در تمام زندگی ما را تحت تاثیر داده و در آینده ای نه چندان دور در کشور هرکدام یک ماکروچیپی از ژنوم خود خواهیم داشت و وقتی می خواهید دارویی تهیه کنید دسترسی به اطلاعات پزشکی و ژنتیکی شما برای سیستم های بهداشتی قابل دسترس خواهد بود که تشخیص داده می شود که مصرف آن دارو برای شما مناسب هست یا خیر و حتی مشخص می کند که چه میزان از آن برای لازم خواهد بود.

وی تصریح کرد: اینکه می توانیم در خانه با یک دستگاه خون میزان قند خود را بدانیم همین مسئله به اقدام بحث بیولوژی در کنار دانش کامپیوتری منجر به اتفاقات خوبی می شود. اما تا زمانی که نتوانیم این تکنولوژی ها را تولید کنیم یک کشور وارد کننده خواهیم ماند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: دانستن تغییرات ژنتیکی و تاثیر آن تغییرات در مصرف غذا، آمادگی برای بیماری ها و تمام مسائل از این قبیل استفاده می شود. از این تکنولوژی همچنین برای تولید واکسن ها و همچنین گیاهان دارویی استفاده می کنیم. همچنین پروتئین های نو ترکیبی را داریم که چه در باکتری ها و چه در گیاهان و در سلول های جانوری و برخی موجودات استفاده می کنیم که می تواند ارزش دارویی داشته باشند. در عین حال بسیاری از این پروتئین ها برای تشخیص و درمان استفاده می شوند.

زینلی ادامه داد: اصلاح ژنتیکی موجوداتی مانند موش برای پی بردن به مسائل ژنتیکی و یا ساختار سلول ها که چگونه می شود از آن ها استفاده کرد نیز جزئی از کارها بوده است.

رئیس انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: شایان ذکر است که در کشور ما ستاد توسعه زیست فناوری وجود دارد. در دهه 80 شورای عالی زیست فناوری در کشور ایجاد شد که در دولت یازدهم این شورا تعطیل شد. این شورا به دلیل اهمیتی که دارد یکی ار ستادهای معاونت علمی فناوری است که هدف آن توسعه این علم و بنامه ریزی است.

وی در انتها خاطرنشان کرد: شما جوانان و فرهیختگان شرکت کننده باید عزم خود را برای مقابله با مخالفتهای کورکورانه و بعضا جاهلانه و در مواردی با اغراض تجاری و سیاسی بیشتر کرده و نگذارید این گونه مخالفتها شما را از خدمت به کشور غزیزمان و مردمی که به آنها وامدار هستیم نا امید کند. ما وظیفه داریم با افزایش دانش و توان خود این دانش کسب شده در جهان را برای راحتی و اسایش مردم عزیزمان بکاری گیریم و در آینده برخود ببالیم که هرچه در توان داشتیم برای سربلندی ایران عزیز و قطع وابستگی کشور از واردات بکارگرفته و خوشحالیم که خدمتی کرده ایم.

امیدواریم در آینده با افزایش شرکت های دانش بنیان و به کارگیری نخبگانی در این علم بتوانیم شاهد موفقیت های روزافزون آن ها و خلق دانش و ثروت باشیم. همچنین نخستین برند تجاری‌سازی در حوزه زیست‌فناوری سلامت با راه‌اندازی سامانه تجاری‌سازی سلامت در کشور ایجاد خواهد شد.

منبع: عصر اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.