بیوتکنولوژی تعیین‌کننده آینده کشورها است

رئیس انجمن علمی بیوتکنولوژی ایران با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به حوزه بیوتکنولوژی به ویژه تولید محصولات تراریخته برای نجات کشور از مصرف سموم زیانبار، بحران آب و افزایش دما گفت: خوشبختانه برای تولید بومی این محصولات در کشور در سطح ملی تصمیمات خوبی گرفته شده است.

دکتر سیروس زینلی در نشست علمی نقش بیوتکنولوژی در اصلاح سبک زندگی افزود: در حال حاضر کشور چین توانسته است با تولید یک نوع ماده دارویی در برنج تراریخته تحولی در این زمینه کند و در کنار آن محققان کشور با تولید حیوانات تراریخته اقدام به تولید داروهایی چون فاکتور 9 کرده‌اند.

وی با تاکید بر نقش علم و فناوری به ویژه بیوتکنولوژی در سرنوشت کشورها یادآور شد…

رئیس انجمن علمی بیوتکنولوژی:

بیوتکنولوژی تعیین‌کننده آینده کشورها است

رئیس انجمن علمی بیوتکنولوژی ایران با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به حوزه بیوتکنولوژی به ویژه تولید محصولات تراریخته برای نجات کشور از مصرف سموم زیانبار، بحران آب و افزایش دما گفت: خوشبختانه برای تولید بومی این محصولات در کشور در سطح ملی تصمیمات خوبی گرفته شده است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، دکتر سیروس زینلی در نشست علمی نقش بیوتکنولوژی در اصلاح سبک زندگی افزود: در حال حاضر کشور چین توانسته است با تولید یک نوع ماده دارویی در برنج تراریخته تحولی در این زمینه ایجاد کند و در کنار آن محققان کشور با تولید حیوانات تراریخته اقدام به تولید داروهایی چون فاکتور 9 کرده‌اند.

وی با تاکید بر نقش علم و فناوری به ویژه بیوتکنولوژی در سرنوشت کشورها یادآور شد: براساس گزارش بانک جهانی در سال 1954 کشور فیلیپین خوش‌آتیه‌ترین کشورها در آسیا و اوگاندا عروس قاره آفریقا معرفی شده بودند. اما این کشورها به دلیل عدم توجه به رشد فناوری امروزه با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی افزود: وضعیت این کشورها در حال حاضر نشان می‌دهد که اگر ما نیز از رشد علمی غافل شویم لطمات زیادی به کشور وارد خواهد شد.

زینلی شروع زیست‌فناوری نوین را از کشور آمریکا دانست و افزود: یک محقق آمریکایی با اصلاح عوامل وراثتی توانست بیوتکنولوژی نوین را به جهانیان معرفی کند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون این علم پیشرفت‌های زیادی در حوزه‌های پزشکی و کشاورزی داشته است، ادامه داد: در حال حاضر در ایران نیز گام‌های موثری برای پیشبرد این علم برداشته شده است به‌گونه‌ای که محققان توانستند فاکتور هشت را برای بیماران مبتلا به هموفیلی با روش‌های بیوتکنولوژی تولید کنند.

رئیس انجمن علمی بیوتکنولوژی ایران در ادامه افزود: در حال حاضر یکی از شرکت‌های بزرگ دنیا دارویی برای درمان سرطان پستان تولید کرده است که سال گذشته ایران بالغ بر 220 میلیارد تومان از این دارو وارد کرده و اخیراً نیز یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور نیز توانسته است این دارو را تولید کند.

زینلی با تاکید بر سودآوری شرکت‌های فعال حوزه بیوتکنولوژی خاطرنشان کرد: یکی از شرکت‌های سوئیسی توانسته است ثروت زیادی را برای این کشور به ارمغان آورد و ادامه فعالیت در این حوزه اثبات کرده است که دیگر ثروت کشورها تنها متکی به ذخایر معدنی، مقدار طلا و الماس و همچنین میزان زمین‌های کشاورزی و جمعیت ندارد.

وی یادآور شد: امروزه به گونه‌ای شده است که کشورها مادامی که پول دارند دارای ارزش هستند و بر این اساس برخی از کشورها که بی‌توجه به وسائل علمی باشند یا هراس از علم و فناوری را باور کنند به راحتی از لحاظ قدرت و ثروت نابود می‌شوند.

رئیس انجمن علمی بیوتکنولوژی ایران اضافه کرد: براساس آمارهای جهانی دانشگاه استنفورد آمریکا بیست‌وپنجمین اقتصاد جهان است چراکه این دانشگاه توانسته است افراد خلاق و توانمند را جذب کرده و از فکر و خلاقیت آنها ثروت آفرینی کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید به منابع نفت و گاز و ذخایر طلا مغرور شویم، اظهار کرد: شرکت جنرال الکتریک آمریکا در گذشته یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی بوده است و در دهه 90 با رشد بیوتکنولوژی بخشی به عنوان بخش سلامت ایجاد کرده و امروزه تبدیل به یک شرکت عظیم در حوزه فناوری‌های سلامت شده است.

زینلی با اشاره به اقدامات انجام شده در کشور برای توسعه بیوتکنولوژی گفت: در کشور نیز در معاونت علمی اقداماتی در جهت توسعه حوزه‌های زیست‌فناوری و سلول‌های بنیادی انجام شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.