تقویت واردات با جلوگیری از تولید بومی محصولات سالم تراریخته خیانت به کشور است

نائب رئیس انجمن علمی بیوتکنولوژی ایران به واردات ۵ میلیون تن محصول تراریخته در سال 1395 با مجوزهای صادره گفت: تکیه بر واردات محصولات سالم تراریخته باوجودی که ۸ سال از ابلاغ قانون ایمنی زیستی می گذرد، خیانت به کشور محسوب می‌شود.

نائب رئیس انجمن علمی بیوتکنولوژی ایران به واردات ۵ میلیون تن محصول تراریخته در سال 1395 با مجوزهای صادره گفت: تکیه بر واردات محصولات سالم تراریخته باوجودی که ۸ سال از ابلاغ قانون ایمنی زیستی می گذرد، خیانت به کشور محسوب می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از مهر، محمد علی ملبوبی در نشست خبری با انتقاد از سیاست کشور در برابر محصولات تراریخته کشاورزی و عدم توجه به اجرای قانون ایمنی زیستی گفت: با وجودی که بیش از ۸ سال از تصویب این قانون می گذرد اما اراده ای در اجرای آن وجود ندارد و کشور از استفاده از فناوری بیوتکنولوژی کشاورزی و تراریخته محروم است.

وی با اشاره به پیوستن ایران به کنوانسیون تنوع زیستی در سال ۷۵ و پروتکل کارتاهنا در سال ۸۰ و نیز ابلاغ رسمی قانون ایمنی زیستی در سال ۸۸ گفت: با وجود تمامی این قوانین، اما هنوز در کشور، بحث و جدل برای قانونگذاری در حوزه تراریخته داریم و اراده ای برای استفاده نظام مند از زیست فناوری دیده نمی شود.

ملبوبی با بیان اینکه سیاستهای نادرست سبب واردات محصولات تراریخته به کشور شده و ما را از داشتن و بومی سازی این فناوری محروم کرده است، ادامه داد: براساس آمارهای رسمی، در نیمه دوم سال ۹۵ بالغ بر ۳۹ مجوز از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای واردات ۲.۳ میلیون تن محصول تراریخته صادر شده که اگر این رقم را به کل سال ۹۵ تعمیم دهیم، ۴.۶ میلیون تن محصول تراریخته کشاورزی در یک سال وارد کشور شده است.

نائب رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران افزود: در همین حال ۲۶ مجوز برای مصارف انسانی از سوی وزارت بهداشت صادر شده که حدود ۷۰۰ هزار تن محصول تراریخته از این طریق وارد کشور شده است. از این رو در یک سال بیش از ۵ میلیون تن واردات این محصولات را به کشور شاهد بوده ایم.

وی با بیان اینکه این میزان واردات یعنی ۱۰ درصد واردات کل کشور، خاطرنشان کرد: تکیه بر واردات محصولات تراریخته باوجودی که ۸ سال از ابلاغ قانون ایمنی زیستی می گذرد، خیانت به کشور محسوب می شود.

ملبوبی با تاکید بر استفاده کل دنیا از محصولات تراریخته و ورود این محصولات به کشور گفت: هم اکنون ۷۸ درصد کل سویای دنیا، ۶۴ درصد کل پنبه دنیا، ۲۶ درصد ذرت و ۲۴ درصد کلزا در دنیا، تراریخته است و ما از مبادی رسمی در حال واردات ۱۰۰ درصد این محصولات هستیم.

وی افزود: در واردات این محصولات، شاهد نوع دیگری از کلاهبرداری به جهت قیمت این محصولات هستیم. چرا که در دنیا قیمت محصولات تراریخته ۲۰ درصد ارزان تر از محصولات غیرتراریخته است و این درحالی است که واردکنندگان این محصولات در ایران، آن را ارزانتر نمی فروشند.

نائب رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران با انتقاد از عدم اجرای پروژه جهانی توانمندسازی ایمنی کشور در چارچوب ایمنی زیستی در ایران، گفت: این پروژه که برای آن ۱.۶ میلیون دلار بودجه اختصاص یافت، با وجودی که نیمی از بودجه آن (۷۴۹ هزار دلار) از منابع بین المللی تامین و به سازمان حفاظت محیط زیست واصل شد، اما پس ازگذشت ۳۶ ماه اجرایی نشده است و هیچگونه ردیابی برای بودجه اختصاص داده شده به این پروژه دیده نمی شود.

وی در مورد روند تحقیقات در حوزه گیاهان تراریخته در ایران نیز گفت: هم اکنون ۲۰ گیاه تراریخت در دست آزمایش پژوهشگران کشور وجود دارد اما روال تجاری سازی پژوهش در کشور کند است و همچنان برای رهاسازی این محصولات در داخل و بومی سازی فناوری بذر تراریخته، با مقاومت روبه رو هستیم.ملبوبی با بیان اینکه در حال کار روی محصولات پنبه، سیب زمینی، چغندرقند و برنج در چندین نوع مختلف تراریخته هستیم، افزود: پژوهشکده مهندسی ژنتیک درحال انجام تحقیقات گسترده ای در خصوص آخرین روش های ویرایش ژنوم است که این روش می تواند باعث افزایش کیفیت و ماندگاری در گیاهان شود.

نائب رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران در مورد مصوبه قانون برنامه ششم توسعه که در آن برای افزایش توانمندی کشاورزی بر ممنوعیت واردات محصولات بدون رعایت قانون ایمنی زیستی تاکید شده بود نیز گفت: به دلیل جنگ و جدلهای مصنوعی در این زمینه، شاهد جعل ماده ۳۱ بند ز قانون برنامه ششم توسعه هستیم به نحوی که واژه های «بدون رعایت قانون ایمنی زیستی» در این برنامه برداشته شده است. این درحالی است که در اصل این قانون، این کلمات دیده می شود.

وی از شکایت و اعتراض مرجع ملی ایمنی زیستی به مجلس و پیگیری این موضوع از سوی کمیته قوانین مجلس خبر داد و گفت: متاسفانه سازمان حفاظت از محیط زیست بارها و بارها با صدور نامه و شیوه نامه و با جعل کلمات، تاکتیکی در عقب انداختن دستیابی به این فناوری، به کار می برد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.