تولید موز تراریخته در دانشگاه کوئینزلند

پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند موفق شدند موز تراریخته غنی از ویتامین آ تولید کنند. این دستاورد پژوهشی می تواند منجر به نجات جان هزاران انسان در قاره آفریقا شود.

پروفسور جیمز دیل، که هدایت این پژوهش را برعهده داشته است اظهار داشت غلظت ویتامین آ در موز تا چهار برابر هدف افزایش یافته است.

پروفسور دیل اظهار داشت تیم تحقیقاتی دانشگاه کوئینزلند با همکاری موسسه ملی تحقیقات کشاورزی در آفریقا به طور موفقیت آمیزی انتقال ژن به موز رقم کاوندیش را انجام داده اند به نحوی که  مقدار ویتامین آ تولید شده در موز بعد از گذشت پنج نسل ثابت بود و این موفقیت بزرگی است.

پژوهش برای تولید موز طلایی غنی از ویتامین آ از ده سال پیش در دانشگاه کوئینزلند آغاز شد و دانشمندان روش های مختلفی را برای دستیابی به بهترین نتایج آزمودند. در حال حاضر موز طلایی پژوهشهای آزمایشگاهی و مزرعه ای را با موفقیت پشت سر گذاشته است و بعد از گذشت شش سال و طی کردن مراحل آزمایشی برای کسب مجوز تجاری سازی در اوگاندا در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. دولت انگلستان از حامیان مالی این پژوهش بوده است.

کمبود شدید ویتامین آ در قاره سیاه بسیار شایع است. سالانه 650 تا 700 هزار کودک در اثر کمبود ویتامین آ فوت میکنند و تعداد بیشتری نابینا می شوند. تولید محصولات غذایی تراریخته با ارزش غذایی بیشتر مانند موز طلایی برای تامین ویتامین و عناصر غذایی مورد نیاز مردم به ویژه در کشورهایی که مردم آن از کمبود یک ویتامین یا عناصر غذایی مانند آهن و روی رنج می برند یک روش ارزان و سالم است که در مقایسه با روش های تهاجمی به راحتی ترکیبات غذایی مورد نیاز افراد را تامین می کند.

نقش مستقیم دانشمندان جوان اوگاندا در انجام این پروژه دستاورد دلپذیر دیگری برای این کشور است. تجاری سازی و کاربردی بودن دستاوردهای پژوهشی در سطح جوامع همواره عامل انگیزشی مهمی برای پژوهشگران بوده است. امروزه جریان های فناوری هراس در سطح جهان با تلاش برای ممانعت از پیشرفت زیست فناوری به ویژه در کشورهای درحال توسعه امیدوارند انگیزه دانشمندان را برای پژوهش در زمینه زیست فناوری کاهش دهند.

علاقه مندان می توانند برای مشاهده مقاله مربوط به این پژوهش به مجله زیست فناوری گیاهی مراجعه کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.