توافق ایران و هند برای اجرای طرح های مشترک بیوتکنولوژی

متخصصان هند و ایران در نخستین کارگاه هم اندیشی علمی دو کشور برای اجرای طرح های مشترک بیوتکنولوژی به توافق رسیدند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  در نخستين كارگاه هم انديشي علمي بيوتكنولوژي بين ايران و هند كه به ميزباني مركز بين المللي مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي در دهلي نوبرگزار شد، دانشمندان بيوتكنولوژي كشورمان در نشست با دانشمندان هندي در زمينه اجراي شش طرح بيوتكنولوژي به توافق رسيدند.

تحقيق در زمينه درمان سلول هاي بنيادي، شناسايي و درمان بيماري هاي واگير منطقه اي ايران و هند، درمان سرطان، توليد حيوانات مهندسي شده، توليد سوخت از پسماند كشاورزي و مطالعه درباره مقابله با تنش هاي زنده و غيرزنده سه محصول كشاورزي برنج، كلزا و گندم از طرح هايي بود كه در نشست هاي تخصصي بين هند و ايران به تصويب رسيد.

دكتر محمد رضا خليلي رايزن علمي ايران در هند گفت: اين نخستين باري است كه بعد از انقلاب اسلامي ايران و هند در اين زمينه براي كار مشترك به توافق رسيده اند.

وي با بيان اينكه اين طرح ها به وزارتخانه هاي علوم و تحقيقات دو كشور ارجاع و در صورت تصويب به مرحله اجرا گذاشته مي شود، افزود: با اجرايي شدن اين طرح ها هر كدام از كشورها 50 درصد هزينه هاي كارهاي پژوهشي را پرداخت مي كنند و  عملا با نيمي از هزينه طرح هاي كاربردي علمي براي كشور به سرانجام خواهد رسيد. 

رايزن علمي ايران در هند افزود: هند در زمينه بيوتكنولوژي با 80 كشور تفاهم نامه دارد اما با 44 كشور كار مشترك تحقيقاتي انجام مي دهد كه با اين توافق ايران 45 كشوري است كه با هند پژوهش هاي بيوتكنولوژي را انجام خواهد داد. 

 هند در سال 2016 در چاپ مقالات بيوتكنولوژي رتبه سوم در جهان را داشت و ايران هم با چاپ 618 مقاله علمي در زمينه بيوتكنولوژي  سال 2016 در جايگاه  چهاردهم جهان قرار داشت.

در نخستين كارگاه دو روزه هم انديشي علمي بيوتكنولوژي بين  ايران و هند، یازده دانشمند كشورمان از 6 دانشگاه و موسسه تحقيقاتي حضور داشتند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.