اولین موزه تخصصی گل‌سنگ ایران با حضور دکتر فرهادی افتتاح شد

اولین موزه تخصصی گل‌سنگ شناسی ایران صبح روز شنبه 21 مرداد 1396 در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و جمعی از مسئولین و فعالان حوزه زیست فناوری کشور افتتاح شد.

گل‌سنگها موجوداتی ریسه‌دار هستند که از هم‌زیستی قارچ‌ها و مواد زنده عامل فتوسنتز ایجاد می شوند. گونه های مختلف و متنوع گلسنگ در سراسر جهان وجود دارد.

در گنجینه این موزه تخصصی 910 گونه مختلف آن حفظ و نگهداری شده است تا محققین بتوانند از این ظرفیت در جهت پیشبرد تحقیقات خود بهره برداری نمایند.

برآورد می‌شود در ایران حداقل 3000  گونه گلسنگ وجود داشته باشد. گل‌سنگ‌ها را می توان در تولید داروهای خاص از جمله جهت تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کرد. همچنين‌ گل‌سنگ‌ها در صنایع عطرسازي، رنگرزي نیز کاربرد دارند.

بسیاری از گونه های این گیاه روی سنگها می رویند و مواد معدنی آنها را جذب می کنند و در نتیجه‌ فعل و انفعالات آنها سنگها خرد شده و به خاک تبدیل می شوند. از این رو می توانند به مجموعه‌های باستانی و آثار تاریخی صدمه وارد کنند که امید می رود در آینده محققین بتوانند این اثر تخریبی را کنترل کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.