مزیت‌های سلامتی و زیست‌محیطی محصولات تراریخته

دکتر ماها لچومی امروز در دومین همایش بین‌المللی بیوتکنولوژی گفت: فناوری تراریخته در رفع معضلات بشر در حوزه امنیت غذایی، کشاورزی پایداری و تغییرات اقلیمی تاثیر قابل توجهی دارد.

دکتر ماها لچومی آروجانان پژوهشگر بیوتکنولوژی از مالزی که در دومین همایش بین‌المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفت محصولات تراریخته را مورد تایید سازمان‌های غذا و دارو و مراکز علمی جهان دانست و گفت: در دو دهه گذشته ۱۸ میلیون کشاورز به دلیل مزایای محصولات تراریخته به کشت این محصولات روی آورده‌اند و در سال گذشته سطح زیر کشت این محصولات به ۱۸۵.۱ میلیون هکتار رسید.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا گروه‌های ضد مهندسی ژنتیک مدعی بودند این فناوری فقط به کشورهای پیشرفته نفع می‌رساند گفت: بر خلاف این تصور هم اکنون ۱۹ کشور از ۲۸ کشوری که از این فناوری در تولید محصولات زراعی بهره‌مند شده‌اند جزء کشورهای در حال توسعه هستند.

وی افزود: در دو دهه گذشته یک تریلیون وعده غذای جی ام مصرف شده است و ۷۰ درصد دام‌ها از این محصولات تغذیه شده‌اند بدون اینکه کوچک‌ترین آثار جانبی از مصرف این محصولات مشاهده شده باشد.

وی با اشاره به مزیت‌های این فناوری برای تولید محصولات سالم‌تر گفت: هم اکنون سیب زمینی تراریخته تولید شده است که آکرلامید کمتری دارد. در حالی که سیب زمینی عادی وقتی سرخ می‌شود آکرلامید زیادی تولید می‌کنند که اثبات شده است یک ماده سرطان زا است. همچنین سیب‌زمینی تراریخته قهوه‌ای نمی‌شود که این امر نیز باعث خرابی کمتر و صرفه جویی و تخریب کمتر محیط زیست می‌شود.

دکتر ماها ذرت، سویا، کلزا و پنبه را چهار محصول اصلی تراریخته دانست که در کشورهای مختلف جهان کشت می‌شود و افزود: کشاورزان و سطح زیر کشت محصولات تراریخته به دلیل مزایای کشت این محصولات با سرعت بسیار زیادی افزایش داشته است و هم اکنون ۷۸ درصد سویا، ۶۴ پنبه، ۲۶ درصد ذرت و ۲۴ درصد کلزا در سطح جهان از این محصولات کشت می‌شود.

وی با اشاره به کاهش کشت محصولات تراریخته در سال ۲۰۱۵ گفت: این کاهش به دلیل کاهش قیمت ذرت بود که موجب شد به طور کلی کشت ذرت در جهان کاهش یافته و با محصولات دیگری جایگزین شود و این کاهش شامل ذرت تراریخته و غیر تراریخته می‌شود. به همین دلیل با افزایش قیمت ذرت مجددا در سال ۲۰۱۶ شاهد افزایش قابل توجه کشت محصولات تراریخته بودیم.

این دانشمند مالزیایی به معضلات امروز جهان در حوزه امنیت غذایی، کشاورزی پایداری و تغییرات اقلیمی اشاره کرد و استفاده از مهندسی ژنتیک و فناوری تراریخته را کمک بسیار بزرگی به رفع معضلات غذایی و زیست‌محیطی دانست.

دکتر ماها کاهش فقر و گرسنگی با اشتغال ۱۸ میلیون کشاورز که بسیاری از آنها خرده کشاورز هستند از دیگر مزایای فناوری تراریخته دانست و افزود: کشت محصولات تراریخته ۱۶۷.۸ میلیارد دلار درامد عاید کشاورزان کرده‌است. همچنین به کاهش استفاده از سموم یا جایگزینی با سموم بی خطر منجر شده است.

وی ادامه داد: بهره‌مندی از این فناوری با افزایش بهره‌وری موجب شده است ۱۷۴ میلیون هکتار زمین بکر کمتری تحت دست اندازی کشاورزان قرار گیرد که در صورت عدم کشت محصولات تراریخته چنین حجم وسیعی با هدف کشاورزی از دست رفته بود. همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان ۲۶.۷ میلیارد کیلوگرم دی اکسید کربن برابر با خروج ۱۲ میلیون خودرو از جاده ها و شهرها از مزیت‌های مهم محصولات تراریخته برای محیط زیست است.

دکتر ماها با تاکید بر اینکه تراریخته تنوع ارقام زراعی و غذایی را افزایش داده است گفت: نسل اول محصولات تراریخته با هدف رفع مشکلات کشاورزی بود ولی نسل کنونی با افزایش ارزش تغذیه‌ای محصولات به سود مستقیم برای مصرف کننده منجر شده است.

وی با اشاره به ورود موفقیت‌آمیز کشورها در حال توسعه به عرصه این فناوری گفت: هم اکنون کاستاریکا با توسعه آناناس تراریخته و برزیل با توسعه سویا و لوبیای تراریخته در سال ۲۰۱۶ محصولات خود را در این حوزه ارائه کرده اند.

دکتر ماها با اشاره به اینکه کشورهای کمی در جهان از فناوری ایجاد محصولات تراریخته برخوردارند گفت: هم اکنون ۸ کشور اسیایی محصولات تراریخته را کشت می‌کنند در حالی که همه کشورهای اسیایی واردکننده این محصولات هستند و این محصولات را مصرف می کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.