ژاپن 35 سال است از محصولات تراریخته استفاده می کند

استاد دانشگاه تسوکوبا ژاپن گفت ایران در حال تبدیل شدن به رقیبی برای ژاپن در حوزه بیوتکنولوژی است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، دکتر کازو واتانابه عصر پنجشنبه در نشستی که با حضور خبرنگاران در حاشیه آیین اختتامیه دومین همایش بین المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران در موسسه تحقیقاتی اصلاح نهال و بذر کشور واقع در کرج برگزار شد، افزود: فعالیت ژاپن در عرصه تراریخته به 35 سال پیش برمی گردد که همزمان با آمریکا این فعالیت را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تولیدات تراریخته دارویی در عرصه هورمون رشد انسان و درمان سرطان است، اظهار داشت: در کشور ما هیچگونه مقاومتی برای این تولیدات نبوده و این تولیدات کاملا تضمینی برای تولید لایه های مختلف مثل تولید بافت های کلیوی و پوستی است.

وی گفت: در ژاپن حدود 21 است که از این روش درمانی استفاه می شود.

واتانابه ادامه داد: در حوزه کشاورزی نیز فقط 3 میلیون تن سویای تراریخته استفاده می شود که برای 80 درصد مردم 120 میلیونی ژاپن جوابگو است و بیشتر این جمعیت 21 سال است که از این محصولات تراریخته استفاده می کنند بدون اینکه به مشکلی برخورده باشند.

وی با بیان اینکه از ذرت تراریخته نیز در تهیه روغن استفاده می کنیم، افزود: ما یک کشور صنعتی هستیم که کشاورزی نداریم و از کشورهای دیگر غذایمان را تهیه می کنیم ولی فناوری تراریخته به ما امکان توسعه کشاورزی را هم می دهد. وی ادامه داد  ذرت و پاپایا از جمله محصولاتی است که قصد داریم به کمک فناوری تراریخته آن ها را تولید کنیم.

این محقق ژاپنی اضافه کرد: امید به زندگی و طول عمر ژاپنی ها با پیشرفت فناوری و استفاده از محصولات تراریخته افزایش یافته است.

رئیس کمیته ایمنی زیستی ژاپن گفت: در ژاپن تولیدات کشاورزی انجام نمی شود ولی تحقیقات آن را داریم و به نام خود به ثبت می رسانیم ولی در جایی دیگر تولید می کنیم و در کشورمان فقط رزآبی و میخک آبی تراریخته تولید می کنیم که از طریق صادرات آن نیز ارزآوری بالایی به میزان 100 میلیون دلار داریم.

وی افزود: در ایران نیز از نظر پزشکی و تولیدات دارویی رقابت بالا است و برای ما یک رقیب هستند و در کشاورزی نیز محققین زیادی دارند که منجر به تولیدات علمی جدید می شود. وی تاکید کرد تولید دانش را باید به ثروت جهانی تبدیل کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.