محصولات تراریخته در هشت کشور آسیا کشت می‌شوند

رییس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی گفت: در حال حاضر محصولات تراریخته در هشت کشور آسیا کشت و در همه کشورهای این قاره و جهان مصرف می‌شوند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، دکتر ماها لچومی آروجانان که در دومین همایش بین‌المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفت محصولات تراریخته را مورد تایید سازمان‌های غذا و دارو و مراکز علمی جهان عنوان کرد و گفت: در دو دهه گذشته ۱۸ میلیون کشاورز به دلیل مزایای محصولات تراریخته به کشت این محصولات روی آورده‌اند و در سال گذشته سطح زیر کشت این محصولات به ۱۸۵.۱ میلیون هکتار رسید.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا گروه‌های ضد مهندسی ژنتیک مدعی بودند این فناوری فقط به کشورهای پیشرفته نفع می‌رساند گفت: بر خلاف این تصور هم اکنون ۱۹ کشور از ۲۸ کشوری که از این فناوری در تولید محصولات زراعی بهره‌مند شده‌اند جزو کشورهای در حال توسعه هستند.

آروجان افزود: در دو دهه گذشته یک تریلیون وعده غذای تراریخته مصرف شده است و ۷۰ درصد دام‌ها از این محصولات تغذیه شده‌اند بدون اینکه کوچک‌ترین آثار جانبی از مصرف این محصولات مشاهده شده باشد.

وی با اشاره به مزیت‌های این فناوری برای تولید محصولات سالم‌تر گفت: هم اکنون سیب زمینی تراریخته تولید شده است که آکریلامید کمتری دارد. در حالی که سیب زمینی عادی وقتی سرخ می‌شود آکریلامید زیادی تولید می‌کند که اثبات شده است یک ماده سرطان زا است. همچنین سیب‌زمینی تراریخته قهوه‌ای نمی‌شود که این امر نیز باعث خرابی کمتر و صرفه جویی و تخریب کمتر محیط زیست می‌شود.

رییس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی ذرت، سویا، کلزا و پنبه را چهار محصول اصلی تراریخته دانست که در کشورهای مختلف جهان کشت می‌شود و افزود: کشاورزان و سطح زیر کشت محصولات تراریخته به دلیل مزایای کشت این محصولات با سرعت بسیار زیادی افزایش داشته است و هم اکنون ۷۸ درصد سویا، ۶۴ پنبه، ۲۶ درصد ذرت و ۲۴ درصد کلزا در سطح جهان از این محصولات کشت می‌شود.

وی همچنین در نشستی خبری که در حاشیه این همایش برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کشت تراریخته ها در مالزی گفت: مالزی از جمله کشورهایی است که طرفدار فعالیت درحوزه تراریخته است و به آن نیاز دارد.

در سال 2005 در کشور مالزی قوانین و مصوباتی در زمینه بیوتکنولژی به مجلس مان ارسال و مورد قبول مجلس قرار گرفت.

دکتر ماها با بیان این که دولت مالزی دولتی است که به فعالیت در این زمینه اهمیت داده و بدان نیاز دارد گفت: به دلیل وسعت کم این سرزمین تولید محصولات تراریخته در مالزی ضروری به نظر میرسد و در این خصوص تولید محصولات تراریخته در حوزه تغذیه دام و طیور و کشت سویا مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در زمینه تولید موز، آناناس و پاپایا و چند میوه دیگر به صورت تراریخته در حال تحقیق هستیم و امیدواریم بتوانیم به جایگاه خوبی در سطح جهان در این زمینه دست یابیم.

دکتر ماها با بیان این که مخالفتها با تولید محصولات تراریخته در برخی کشورها صرفا ناشی از ناآگاهی مردم و تبلیغات سوء برخی گروه ها با اغراض خاص است و لازم است سیاستمداران هم در جهت منافع مردم وارد عمل شده و با این تبلیغات غلط مقابله کنند.

وی گفت: دانشمندان هم وظیفه دارند که مسائل پیچیده علمی را به زبان ساده برای مردم توضیح دهند و تنها به فعالیتهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی اکتفا نکنند.

رییس مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی مالزی در پاسخ به این سوال که آیا با ورود فناوری های جدید مثل کریسپر استفاده از فناوری مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته منسوخ خواهد شد، گفت: استفاده از هر فناوری جدید نیاز به زیرساختها و هزینه هایی دارد و تا وقتی فناوری های موجود پاسخگوی نیازها باشند کسی سراغ روشهای پیچیده تر و پرهزینه تر نمی رود. مضافا این که مسائل کشاورزی و امنیت غذایی به حدی متنوع و پیچیده هستند که یک فناوری نمی تواند به همه آنها پاسخ دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.