ایران می‌تواند لنگرگاه امنیت غذایی در منطقه باشد

رییس انجمن ژنتیک ایران گفت: کشور ما همچنان که در عرصه های دفاعی لنگرگاه و نقطه اتکای منطقه شده در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی هم می تواند نقطه اتکا باشد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، دکتر محمود  تولایی که در نشستی خبری در حاشیه دومین همایش بین المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفت با اشاره به جذب و آموزش هزاران دانشجو و متخصص زیست فناوری در سطوح عالی در دانشگاه های کشور گفت: قطعا تربیت این دانشجویان با هدف علم برای علم و تحقیقات صرف نبوده ولی یکی از حوزه هایی که می توان از این ظرفیت عظیم علمی استفاده کرد حوزه امنیت غذایی است.

وی گفت: در شرایطی که بخش عمده بازار غذایی ایران و جهان در اختیار محصولات تراریخته است چرا نباید برای بهره گیری از این فناوری در کشور با اتکای توان داخلی برنامه ریزی کنیم؟ اگر کسانی به راستی نگران ایمنی محصولات تراریخته هستند چرا طی 10، 15 سال گذشته در مقابل سیل گسترده این محصولات سکوت کرده بودند و حال که بحث تولید ملی آنها مطرح شده و قرار است یکی، دو محصول ایرانی جای محصولات وارداتی را تنگ کند هیاهو می‌کنند؟

دکتر سیروس زینلی، رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران هم در این نشست اظهار داشت: دست هایی پشت پرده بوده و هستند که طی دو سال گذشته با هجمه ای که علیه تراریخته به راه انداخته اند، کشور را با یک عقب ماندگی تضمین شده مواجه کرده اند.

وی اضافه کرد: این دست های مرموز به خوبی می دانستند که اگر تولید داخلی نداشته باشیم مجبور به واردات هستیم و به عنوان مثال در صورت ممنوعیت واردات محصولات تراریخته گیاهی ظرف مدت یک ماه بسیاری از صنایع وابسته دام و طیور ما دچار ضربه می شود. تمام تلاش شان این بود که با ترساندن مردم و مسئولین کاری بکنند که تولید محصولات تراریخته در داخل کشور نداشته باشیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که بیش از دو سال است که بیان می کنیم که این حرف و حدیث های در خصوص معایب محصولات تراریخته هیچ گونه مبنای علمی ندارند و تنها عوام فریبی هستند.

زینلی با ابراز امیدواری نسبت به این که این گره در دولت دوازدهم گشوده شود، اظهار داشت: طبق نظر سازمان غذا ودارو محصولات گیاهی تراریخته هیچ گونه خطری ندارند و همانگونه که در تولید دارو به این عوام فریبی ها توجهی نشد و پیشرفتی خوبی در این زمینه داشتیم در خصوص محصولات تراریخته گیاهی نیز با توجه به نیاز امروز جامعه می توانیم رشد قابل توجهی داشته باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. بیوتکنولوژی می گوید

    متاسفانه عده ای با مخالفت های غیرمنطقی و غیرعلمی خود خواسته یا ناخواسته به کشورهای استکباری خدمت می کنند و راه را برای نفوذ دشمنان کشور باز می کنند.

  2. ایران بزرگ می گوید

    امنیت غذایی را دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم می‌دانند. طبق این تعریف موجود بودن غذا، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا سه عنصر اصلی می‌باشند. که این فاکتورها تنها با تولید و گسترش محصولات تراریخته فراهم می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.