نگاه به زیست فناوری باید نگاه اقتصادی باشد

دکتر علی ربیعی در افتتاحیه نمایشگاه زیست فناوری گفت حمایت از دستاوردهای زیست فناوری به ویژه در بخش کشاورزی تاثیر قابل توجهی در اشتغالزایی و کاهش فقر خواهد داشت.

دکتر علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، صبح امروز با حضور در افتتاحیه چهارمین جشنواره بیوتکنولوژی اظهار داشت نتایج تحقیقات فناوری زیستی باید در سطح جامعه به کار گرفته شود و صرفا در حوزه تحقیق محدود نباشد. وی افزود فناوری زیستی می تواند با رونق بخشی به کشاورزی و اشتغالزایی به مبارزه با فقر کمک کند. وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد بیوتکنولوژی جز 7 رشته کلیدی در جهان است و خوشبختانه ایران در آسیا رتبه چهار را بعد از چین، هند و ژاپن در زیست فناوری دارد و در منطقه نیز رتبه اول را دارا هستیم. وی بیان کرد دولت یازدهم موفق شد جایگاه ایران را در زیست فناوری به رتبه 14 در جهان ارتقا دهد. ربیعی تاکید کرد رونق کشاورزی رابطه معنا داری با کاهش فقر دارد و استفاده از بیوتکنولوژی در کشاورزی باعث افزایش اشتغال و کاهش فقر می شود وی از کشت ارقام مقاوم به شوری در خوزستان به عنوان نمونه ای موفق در افزایش بهره وری و کاهش فقر نام برد. ربیعی افزود امروزه همه کشورهای جهان اعم از توسعه یافته و در حال توسعه به دنبال ارتقا در زیست فناوری هستند. او گفت شرایط ویژه اقلیمی ایران، بحران آب و فرسایش بیش از حد خاک نیاز به استفاده از فناوری را دوچندان کرده است. ربیعی ادامه داد با پیشرفت دانش زیست فناوری و افزایش ظرفیت های آن در داخل کشور و به ویژه استفاده از این ظرفیت ها در بازار سرمایه می توانیم به تحقق اهداف 1404 نزدیکتر شویم. وی افزود برای افزایش نقش بیوتکنولوژی در تولید  ناخالص داخلی و با توجه به نیازهای داخلی و افزایش ظرفیت دانش می توانیم باز هم ظرفیت زیست فناوری را در کشور افزایش دهیم.

وزیر تعاون اظهار داشت در شرایطی که در داخل کشور نیاز به بهره مندی از زیست فناوری به شدت احساس می شود و دانش آن هم برای تولید تجاری موجود است لازم است دولت با سیاستگذاری مناسب امکان پیشرفت را فراهم کند.

وی در بخشی از سخنان خود ضمن گلایه از موضع گیری های غیر علمی نسبت به دستاوردهای زیست فناوری گفت: علم چندین قرن تحت تاثیر نگرش اجزا نگر دکارتی بوده اما امروز برای شکافتن پدیده ها به نگاه جزئی گرایانه نمی پردازیم. امروز جهان علم از رویکرد مکانیستی عبور کرده و به رویکرد کل گرایانه رسیده است این در حالی است که متاسفانه هنوز برخی با نگاه اجزا نگر مانع استفاده از همه ظرفیت های علم در تولید فناوری می شوند در حالی که لازم است با رویکردی جدید به این موضوع بنگریم. ربیعی افزود ما نیاز به استفاده از ابزارهای جدید داریم. نگاه به بیوتکنولوژی باید اقتصادی و تحقیقاتی باشد. اما در روشی که تا کنون رایج بوده سهم تحقیق بیش از بخش اقتصادی بوده است در حالی که سهم این دو باید مساوی باشد. وی تصریح کرد پیش بینی می شود در صورت تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی رتبه ایران در علم به موقعیت بهتری ارتقا پیدا کند چرا که بهره برداری تجاری خود زمینه ساز پیشرفت تحقیقات است. وی گفت برای حمایت از فناوران باید سیاستگذاری مناسبی داشته باشیم. وی بیان کرد باید با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری و وزارتخانه های مرتبط بتوانیم زمینه تقاضا را برای تولید و تجاری سازی دستاوردهای فناورانه فراهم کنیم و بتوانیم در عقد قرارداد بازارهای بین المللی موفق ظاهر شویم.

ربیعی در ارتباط با رونق شرکت های دانش بنیان در سال های اخیر گفت دولت یازدهم فهم از دنیای علم و تکنولوژی را تغییر داد به نحوی که در حال حاضر 3600 شرکت دانش بنیان فعال داریم و 6000 شرکت در نوبت بررسی هستند. وی تاکید کرد لازم است تدابیری سهل گیرانه بدون درگیر شدن در حوزه های نظری اندیشیده شود تا سریعا به سهم ده درصدی در حوزه اشتغال دست پیداکنیم. و در گام های بعدی بتوانیم طبق تجربه دنیا مالکیت معنوی را محقق کنیم.

دکتر عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، دیگر سخنران حاضر در مراسم افتتاحیه بود که ضمن تمجید از دستاوردهای زیست فناوری از حمایت مجلس از این فناوری در راستای بهبود کیفیت زندگی مردم خبر داد و گفت مجلس برای حمایت از این فناوری اقتصادی و اشتغالزا که در بهبود کیفیت زندگی و سطح سلامت هم موثر است آمادگی دارد.

چهارمین نمایشگاه زیست فناوری ایران از 27 شهریور ماه در مصلی تهران آغاز به کار کرده و 29 شهریور خاتمه خواهد یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.