دیدار اعضای اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

جلسه اعضای اتحادیه انجمن های علوم کشاورزی (متشکل از انجمن های گروه کشاورزی و گروهی از انجمن های بین رشته ای و محیط زیست) با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آقای دکتر کلانتری در روز چهارشنبه 4 مهر 1396 در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در این جلسه انجمن های عضو رسالت اتحادیه را ارائه مشاوره، نظارت و همیاری و مساعدت به دولت و مسئولین نظام دانستند و گزارش مختصری از فعالیت های موثر اتحادیه تا کنون همچون بررسی لایحه ذخایر توارثی، تعیین نماینده انجمن ها در شورای عتف، رای زنی در برخی انتصاب های تأثیرگذار و مهم را به جلسه ارائه دادند.

اتحادیه اعلام آمادگی خود را برای همکاری در بخش های مختلف محیط زیست اعلام کرد. و ابراز امیدواری کرد که به جای اینکه سازمان همچون گذشته محل تجمع برخی سمن های مخالف توسعه فناوری باشد بتواند جایگاه مناسبی برای سمن های خوشنام و دلسوز محیط زیست و همچنین انجمن های علمی باشد و کارهای خود را از طریق اتحادیه یا مستقیما با انجمن مورد نظر به عنوان اتاق فکر پیش ببرد.

در طی این جلسه انجمن ها توانمندی ها و تجربیات و پیشنهادات خود را به شرح ذیل بیان کردند.

انجمن گیاهان دارویی اعلام همصدایی در بخش آب را با توسعه کشت گیاهان دارویی دیم اعلام کردند ودر بخش محیط زیست درخواست توسعه و اشاعه همکاری های بین المللی با برگزاری نشست های بین المللی کاربردی شدند. در ادامه انجمن زراعت و اصلاح نباتات اعلام کرد که تنوع زیستی گیاهان دارویی به دلیل برداشت های بی رویه در طبیعت دچار چالش شده است که باید با زراعت گیاهان دارویی به رفع این چالش پرداخت.

انجمن مرتعداری یکی از مسائل همیشگی مطرح شده را بحث آب دانستند و اهمیت پوشش گیاهی و توجه به آن را از موضوعات مهم اعلام کردند و مسأله اشتغال مرتعداران را برای مدیریت مرتع از چالش های مهم دیگر عنوان کردند.

نماینده انجمن ایمنی زیستی به لحاظ حقوقی مسائل محیط زیست را مورد توجه قرار داده وخواهان برگزاری نشست های مشترک و کاربردی برای فعال کردن و عملیاتی کردن قوانین و آیین نامه های وضع شده مراجع قانونگذار شد تا باعث نجات حوزه های محیط زیست و حفاظت آن ها شود و درخواست کرد که وب سایت سازمان بیش از پیش غنی شده تا امکان دسترسی به گزارشات کنوانسیون های مرتبط با سازمان حفاظت محیط زیست، گزارش وضعیت مناطق حفاظت شده برای دسترسی پژوهشگران فراهم آید و پیشنهاد کرد با توجه به چالش برانگیز بودن برخی مسایل زیست محیطی قبل از عمومی شدن این چالش ها با نشست هایی بین متخصصین به رفع و رجوع آن ها اقدام شود.

نماینده انجمن توسعه روستایی و مجمع تشخیص مصلحت نظام تعدد متولیان مرتبط با محیط زیست را خود چالشی جدی در حل مسائل زیست محیطی دانست هم چنین استفاده از ظرفیت های بین المللی کشورهای همسایه و در حال توسعه را حایز اهمیت دانستند. شکارهای بی رویه را یکی دیگر از مخاطرات زیست محیطی اعلام کرد و خواهان اصلاح قوانین شکار شد.

انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات اعلام آمادگی جامعه کنونی از نظر فرهنگی و روحی به عنوان یک حزب نانوشته 80 میلیونی برای محیط زیست را گوشزد کردند.

انجمن ماهیان زینتی به نبود آیین نامه ای برای کنترل واردات ماهیان زینتی به کشور اطلاع داد و اعلام آمادگی خود را برای تدوین این آیین نامه اعلام کرد برگزاری جلسات مستقل برای نحوه تولید ماهی تیلاپیا به شکل حفاظت شده از پیشنهادات دیگر بود.

انجمن بذر با توجه به اینکه بذر را مهمترین نهاده برای تولید محصولات کشاورزی دانستند اعلام آمادگی انجمن را برای مشاوره تولید بذر گیاهان دارویی، بذر گیاهان مرتعی و همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد.

انجمن ترویج و آموزش کشاورزی محیط زیست را حوزه وسیع با چالش های متعدد دانسته و آگاه سازی و حمایت از طریق رسانه را یکی از راهکارها اعلام کردند و هم چنین انجمن های علمی را پتانسیل مناسبی به عنوان اتاق های فکر مورد توجه دانستند. توجه به اقتصاد محیط زیست را نیز حائز اهمیت دانستند.

در ادامه جلسه جناب آقای دکتر کلانتری از سکوت و حاشیه نشینی انجمن های علمی در مسائل مهم و کلیدی و عدم جلوگیری از به خطا رفتن های مسئولین انتقاد کردند و اظهار داشتند که انجمن های علمی کشور مسائل و چالش ها را می دانند بنابراین لازم است سکوت نکنند. ایشان اعلام کردند که بیشتر انجمن های علمی بی صدا هستند به طور مثال اجرایی شدن برنامه ششم با 95 درصد خودکفایی در بخش کشاورزی به قیمت از دست رفتن سالیانه 5/35 میلیارد مکعب آب اضافی از مسائلی بود که باید انجمن های علمی آن را به چالش می کشیدند. انجمن های علمی به عنوان شخصیت حقوقی می توانند مسئولین را توجیه کنند. در ادامه مشکلات کنونی سازمان حفاظت محیط زیست را عدم داشتن تخصص در حوزه های مختلف، مسائل مالی و عدم شناخت اولویت ها عنوان کردند. مشکل آب را یکی از مهمترین اولویت ها دانستند که بسیار مهم است و اعلام کردند که آینده کشور وابسته به آب است و ما اکنون در ورشکستگی آبی هستیم و انجمن های علمی باید در این مورد اظهار نظر کنند. وی هشدار داد که اگر به همین رویه ادامه دهیم از شرق زاگرس تا مرزهای شرقی از جنوب البرز تا آب های جنوبی اثری از کشاورزی وجود نخواهد داشت. هم چنین عنوان کردند که محیط زیست مانع توسعه نیست و باید نیازهای انسان را با محیط زیست تطبیق داد. انجمن های علمی می توانند در راستای انجام وظایفشان سمن هم باشند ایراد علمی بگیرند و راه حل علمی ارائه بدهند.

در مورد چالش های جانوری سازمان اعلام کردند که کشور در بخش جانورشناسی ضعیف بوده و اطلاعات بسیار کمی در دسترس است و خواهان حمایت جامعه علمی کشور از طریق انجمن های علمی شد.

دکتر حسین ارزانی، دکتر عبدالرسول تلوری، دکتر محمود تولایی، دکتر محمود حافظیه، دکتر هما حجاران، دکتر مریم حسین پور، دکتر آیدین حمیدی، دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، دکتر شهرام دادگر، دکتر عباس دهشیری، دکتر محمد باقر رضایی، دکتر اسکندر زند، دکتر عبدالحسین طوطیایی، دکتر غلامحسین طهماسبی، دکتر بی تا عسگری، دکتر جواد قره چاهی، دکتر بهزاد قره یاضی، دکتر محمد حسین کریم، دکتر علی کیانی راد، دکتر جعفر محقق نیشابوری، دکتر جواد محمد قلی نیا، دکتر سید باقر محمودی، دکتر شاهین واعظی نمایندگان انجمن های عضو شرکت کننده در این جلسه بودند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.