سند ملی زیست‌شناسی ایران تدوین می شود

سند ملی زیست‌شناسی با هدف کمک به اشتغال دانش آموخته های زیست شناسی با همکاری انجمن علمی زیست شناسی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا پایان سال تدوین خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از مهر، محمد نبیونی در سومین کنفرانس ملی تازه‌های سلولی و مولکولی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل تصریح کرد: متأسفانه در دوره‌ای شاهد این بودیم که در برخی دانشگاه‌ها با یک نفر عضو هیئت‌علمی از مقطع کارشناسی تا دکتری جذب دانشجو می‌شد. رئیس انجمن زیست‌شناسی ایران با انتقاد از صدور مجوزهای صلواتی برای ایجاد رشته‌های دانشگاهی در برخی دانشگاه‌ها، تأکید کرد: این اقدام آسیب جدی به دنبال داشت.

وی افزود: به منظور رفع این مشکل و با توجه به معضل اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته زیست‌شناسی، انجمن زیست‌شناسی ایران به دنبال مشارکت در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

رئیس انجمن زیست‌شناسی ایران تأکید کرد: در ۳۰ سال گذشته جمعیت قابل‌توجهی از دانش‌آموختگان زیست‌شناسی جویای کار بوده‌اند اما در مقابل مراکز علمی ایجاد شده که بتواند زمینه اشتغال آن ها را ایجاد کند به مراتب کمتر است.

نبیونی متذکر شد: وضعیت اشتغال به شکلی است که کمتر از ۲۰ درصد از فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی و دکتری در رشته‌های مرتبط به کار گرفته می‌شوند.

وی افزود: از جمله راهکار برای رفع این مشکل طرح موضوع تدوین سند ملی زیست‌شناسی ایران است که امید می‌رود تا پایان سال به اتمام برسد.

به گفته رئیس انجمن زیست‌شناسی ایران این سندساز و کار فعالیت در حوزه زیستی را ترسیم کرده و می‌تواند برای معضلات اشتغال فارغ‌التحصیلان نیز راهکارهایی ارائه دهد.

نبیونی متذکر شد: علاوه بر این انجمن زیست‌شناسی به دنبال ایجاد رشته‌های جدید در حوزه علوم زیستی است و تا کنون سه رشته اخلاق زیستی، زیست‌شناسی تکاملی و مهندسی سلول و بافت ایجاد شده است.

وی به ضرورت تعامل دانشگاه‌ها با انجمن تأکید کرد و افزود: در ایجاد رشته‌های جدید دانشگاه‌ها می‌توانند یاری گر انجمن باشند.

رئیس انجمن زیست‌شناسی ایران با اشاره به عملکرد این انجمن در سال‌های اخیر اضافه کرد: این انجمن چهار هزار و ۵۰۰ عضو پیوسته و شش هزار عضو دانشجویی دارد و انجمن مادر تخصصی در حوزه زیستی است.

نبیونی متذکر شد: دو انجمن کشت سلول و بافت گیاهی و انجمن سلولی تکمیلی نیز در ذیل آن فعالیت دارند و این انجمن تاکنون توانسته نشر سه مجله علمی- پژوهشی و یک مجله علمی -ترویجی را عهده‌دار شود.

وی همچنین به همکاری انجمن در برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و سمپوزیوم ها اشاره کرد و از برگزاری ۲۰ امین کنفرانس ملی زیست‌شناسی همزمان با سوم تا پنجم اردیبهشت ماه سال آینده در شهر مراغه خبر داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.