گزارش رسانه ملی از سلامت برنج تراریخته ایرانی

خبرگزاری صدا و سیما با پخش گزارشی از مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی یزد بر اثبات سلامت برنج تراریخته ایرانی تاکید کرد.

خبرگزاری صدا و سیما در گزارش خود آورده است: پژوهشگران مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذا دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با انجام طرحی تحقیقاتی برای اولین بار اثر مصرف برنج تراریخته ایرانی بر سلامت جسم را بررسی کردند. این پژوهشگران موفق شدند پس از 90 روز کار تحقیقاتی بر روی 120 رت یا جانور آزمایشگاهی نر و ماده به این نتیجه دست پیدا کنند که مصرف برنج تراریخته ایرانی هیچگونه اثر سوء و نامطلوب و عارضه ای روی سلامت حیوانات تغذیه شده با برنج تراریخته ایرانی ندارد. در این طرح تحقیقاتی تمامی آزمایش‌های لازم از قبیل بروز سرطان ها، بروز بیماری های خونی و جنسی و حتی اثرات روانی بررسی شد و مشخص شد استفاده از این نوع محصول هیچگونه اثر نامطلوبی در مصرف کنند ه ایجاد نمی کند.
در پایان این گزارش تاکید شده است: نتایج این تحقیق می تواند علاوه بر کاهش دغدغه های مردم از مصرف محصولات تراریخته در فرایند تراریخته کردن بسیاری از محصولات پر مصرف کمک کند.[۱]

دانلود

به نظر می‌رسد خبرگزاری صدا و سیما گزارش اخیر را برای جبران جریان سازی کاذب یکی از برنامه‌های این سازمان علیه نتایج تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی یزد منتشر کرده است. پیش از این، مدیران برنامه «پیک بامدادی» با تقطیع و تحریف سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد مدعی شده بودند چنین آزمایشی در مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذا انجام نشده است.

ماجرا از این قرار بود که  رئیس محترم سازمان حافظت محیط زیست ۱۳ شهریور ماه در جمع خبرنگاران اعلام می‌کند: «وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی یزد ماموریت تحقیق و بررسی در این زمینه را داده است که در مورد سلامت برنج تراریخته اظهارنظر کند… چهارشنبه هفته گذشته رسما نتایج این بررسی‌ها اعلام شد و بر اساس گزارش رسمی وزارت بهداشت، برنج تراریخته از نظر سلامت مشکلی ندارد.»[۲]

بلافاصله برخی رسانه‌های دارای گرایش خاص هجمه سنگینی را علیه سازمان حفاظت محیط زیست کلید زدند. یکی از خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای خاص که به ضدیت با این فناوری و حمایت از مدیریت سابق سازمان محیط زیست بر خلاف جهت‌گیری سیاسی خود شهره است در این باره ضمن توهین به دکتر کلانتری نوشت: «رئیس سازمان محیط زیست در حالی مدعی بررسی سلامت برنج تراریخته در کشور است که اسناد رسمی حکایت از دروغ بودن این ادعا دارد.»

در پاسخ به این شیطنت‌های رسانه‌ای ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، به طور رسمی اعلام کرد: «آزمایش برنج تراریخته در آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی یزد نشان داده است که این محصول مشکلی نداشته است… سیاست وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته و هر محصول جدید غذایی این است که حتما باید آزمایش‌ها و تاییدیه‌های لازم را داشته باشد. برخی از این محصولات با مجوز وزارت بهداشت وارد بازار شده است و به مردم اطمینان می دهیم که محصولی که با تاییدیه وزارت بهداشت وارد بازار شده باشد، کاملا سالم است.»[۳]

اعلام نظر رسمی سخنگوی وزارت بهداشت موجب شد جریان ضد این فناوری، با هدف ایجاد اخلال در فرایند ارزیابی و صدور مجوز برنج تراریخته وارد عمل شود و برنامه پیک بامدادی رادیو ایران، ۲۱ شهریورماه گزارشی جهت دهی شده و خلاف واقع را سازمان‌دهی کرد.

این گزارش با اتهام زنی به سخنگوی وزارت بهداشت سخنان وی را «بر اساس شنیده‌های شخصی» و خلاف واقع اعلام می‌کند. گزارش پیک بامدادی در ادامه ضمن پخش بخشی از مصاحبه خود با دکتر میرجلیلی رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی از قول وی مدعی می‌شود: «هیچ آزمایشی روی برنج تراریخته در این دانشگاه انجام نشده است و دانشگاهی که ماموریت بررسی دقیق و آزمایش برنج تراریخته را داشته صرفا به یک مقاله مروری و جمع آوری تحقیقات انجام شده در برخی کشورها اکتفا کرده است.» تهیه‌کنندگان برنامه در گزارش توهین‌آمیز خود همچنین مسئولان وزارت بهداشت را متهم می‌کنند که «از مردم به عنوان نمونه‌های آزمایشگاهی تأثیر این محصولات استفاده می‌کنند.»

دکتر میرجلیلی چند روز پس از انتشار گزارش جهت دهی شده و دروغ پیک بامدادی در مصاحبه با خبرگزاری مهر در ۲۴ شهریورماه درباره تحریف و سوءاستفاده از مصاحبه‌اش اظهار داشت: آزمایش‌های جداگانه‌ای روی حیوانات آزمایشگاهی توسط این مرکز انجام شده که طبق نتایج فاز یک، تاکنون هیچ عارضه سوء یا مضری در حیوانات تغذیه شده با برنج تراریخته مشاهده نشده، همچنین نتایج فاز دو در دست تکمیل بوده که در آینده نزدیک منتشر می‌شود.

این در حالی است که مرکز تحقیقات ایمنی و سلامت غذا به طور رسمی از سوی وزارت بهداشت در حال انجام آزمایشات متعدد سلامت برنج تراریخته بوده که گزارش آن را نیز به طور رسمی منتشر کرده است و امید می‌رود با اثبات سلامت این محصول استراتژیک شاهد آغاز تولید ملی آن باشیم. دروغ پردازی‌های جریان ضد این فناوری بومی در واقع نتیجه استیصال این جریان با نزدیک شدن به تولید ملی است.

در برنج تراریخته از آخرین فناوری‌های روز جهت ایجاد مقاومت به آفت استفاده شده است. در نتیجه این امر شاهد کاهش خسارات آفت و افزایش محصول به میزان بیست درصد و حذف مصرف سم در کشت برنج خواهیم بود. به طور حتم حذف مصرف سم دیازینون در کشت برنج گام بزرگی در بهبود سلامت شالیکاران کشورمان و همچنین سلامت مصرف کننده و محیط زیست خواهد بود.

 

منابع:

[۱] بررسی اثر برنج تراریخته بر سلامتی در یزد، خبرگزاری صدا و سیما، به آدرس: http://www.iribnews.ir/fa/news/1875931

[۲] دکتر کلانتری: دانشگاه علوم پزشکی یزد سلامت برنج تراریخته را تاییدکرد، مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، به آدرس: http://www.isna.ir/news/96061307560

[۳] سلامت برنج تراریخته تایید شد، خبرگزاری جمهوری اسلامی، 20/06/1396، به آدرس: http://www.irna.ir/fa/News/82661370

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.