مزایای زیست‌محیطی کشت تراریخته

محصولات تراریخته با تولید محصول بیشتر در مزارع موجود، کاهش مصرف سموم و آلودگی منابع آب و خاک و کاهش انتشار دی اکسید کربن کمک قابل توجهی به سلامت و محیط زیست کرده است.

به گزارش خبرنگار مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، دکتر پیت وان درمیر، استاد دانشگاه گنت بلژیک در حاشیه کارگاه ” جنبه های نظارتی، علمی و ارتباطی اجرای توافقات بین المللی مربوط به زیست فناوری کشاورزی” گفت فناوری مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته یک روش دقیق تر برای اصلاح نباتات است.

وی افزود: امروزه شرایط اقلیمی و گاه طغیان افات کشاورزان برخی کشورها را با بحران مواجه کرده است. کشاورزان به محصولاتی با صفات برتر نیاز دارند که متحمل به شرایط نا مساعد اقلیمی مانند سیل و خشکی باشند و نیاز کمتری به کودها و سموم داشته باشند.

دکتر وان در میر ادامه داد: برای حل چالش های امروز کشاورزی لازم راه حل های جامعی به کار گرفته شوند و استفاده از مهندسی ژنتیک برای تولید محصولات تراریخته یکی از این راه حل ها بوده است.

وی اظهار داشت: در واقع محصولات تراریخته با جلوگیری از تغییر کاربری اراضی به زمین های کشاورزی و تولید محصول بیشتر در مزارع موجود، کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی و جلوگیری از آلودگی منابع آب و خاک و کاهش انتشار دی اکسید کربن به تنهایی کمک قابل توجهی به تولید محصولات سالم و دستیابی به اهداف توسعه پایدار کرده اند.

این متخصص مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی تاکید کرد: اولویت های کشاورزی باید بر اساس نیازهای کشاورزان و مصرف کننده ها و با رعایت ملاحظات زیست محیطی تعریف شوند.

کارگاه ” جنبه های نظارتی، علمی و ارتباطی اجرای توافقات بین المللی مربوط به زیست فناوری کشاورزی” با حضور نمایندگانی از 12 کشور و با هدف آماده سازی برای شرکت در اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا در روز های 6 و 7 نوامبر در کولالامپور مالزی برگزار شد. هشتمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا سال آینده در کشور مصر برگزار خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.