استان البرز، قطب بیوتکنولوژی جهان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز گفت: استان البرز بزرگ‌ترین قطب تولید قطعات بیوتکنولوژی در آسیا، دومین تولیدکننده فاکتور ۷ و داروهای ضد Ms در دنیا و رتبه نخست تولید دارو و فرآورده‌های بیولوژیکی است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از فارس، زهرا عرب شاهی امروز در شورای برنامه‌ریزی و بودجه استان که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سالن استانداری البرز برگزار شد، اظهار داشت: استان البرز بزرگ‌ترین قطب تولید قطعات بیوتکنولوژی در آسیا، دومین تولیدکننده فاکتور ۷ و داروهای ضد Ms در دنیا و رتبه نخست تولید دارو و فرآورده‌های بیولوژیکی است.

عرب شاهی با اشاره به اینکه البرز یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولات باغی و کشاورزی در کشور است، خاطرنشان کرد: در امور مذکور در تولید گل لاله رتبه نخست و در تولید نهال، قارچ خوراکی، هلو و شلیل رتبه دوم را دارا می‌باشد.

عرب شاهی افزود: استان تنها تولیدکننده پله‌برقی در خاورمیانه، بزرگ‌ترین تولیدکننده دوربین‌های نیروگاه و کشنده‌های تریلی در منطقه است.

وی با بیان اینکه البرز در تولید محصول ناخالص داخلی رتبه ۵ کشوری، رتبه ۱۰ در بخش صنعت، ۴ در بخش خدمات و در بهره بری کل صنعت رتبه ۱۶ را دارد، اظهار داشت: در استان البرز میزان جمعیت باسواد ۹۲ درصد و دومین درصد باسوادی پس از تهران و به لحاظ سواد دانشگاهی رتبه ۸ است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز به ظرفیت‌های گردشگری استان اشاره و بیان داشت: متأسفانه با وجود چنین ظرفیتی‌، البرز ازنظر تعداد اقامتگاه‌های بومی گردی وضعیت خوبی را دارا نمی‌باشد.

عربشاهی از وجود بیش از سه هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی دارای مجوز در استان خبر داد و تصریح کرد: البرز قطب تولید ماکارونی در آسیا، رتبه نخست تولید دارو و قطعات خودرو در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی کمبود آب، خروج آب سد کرج از استان و نزدیکی شهرک‌های صنعتی به بافت شهری را از مشکلات مهم استان عنوان نمود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز با بیان اینکه نرخ بیکاری در البرز از نرخ متوسط بیکاری کشور بیشتر است، گفت: این نرخ در البرز ۱۳/۸ در مقابل ۱۱/۷ است که خوشبختانه از تابستان سال ۹۵ شاهد کاهش آمار بیکاری در استان بوده‌ایم.

وی اظهار داشت: استان البرز با مساحت ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر کوچک‌ترین استان کشور است ولی به لحاظ جمعیتی با دو میلیون و ۷۰۰ نفر یازدهمین استان کشور می‌باشد.

عرب شاهی گفت: ۳.۴ درصد از جمعیت کشور در البرز ساکن شده‌اند و ازلحاظ نرخ رشد در رتبه چهارم کشور قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: البرز ازنظر تراکم جمعیت دانش‌آموزی رتبه نخست، تعداد کتابخانه‌ها رتبه ۲۱، تعداد سینما رتبه ۱۱، تعداد ورزشکاران رتبه ۷ و ضریب نفوذ اینترنت در خانوارها رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. البرز می گوید

    بدلیل اینکه بخش عظیمی از منابع انسانی و سایت های تحقیقات کشاورزی در این استان مستقر می باشند لذا لازم است که هماهنگی و تقویت تحقیقات کشاورزی بین این مراکز بیشتر صورت بگیرد.

  2. قطب تحقیقاتی می گوید

    قدمت برخی از موسسه های تحقیقاتی که در استان البرز هستند از حیث در اختیار داشتن سرمایه عظیم تحقیقاتی بی نظیر است و لزوم بهره مندی از این ظرفیت منحصر به فرد را در راستای افزایش بهره وری کشاورزی لازم است. متاسفانه شنیده شده اراضی و عرصه های تحقیقاتی واقع در این استان توسط سایر دستگاه های اجرایی،تصرق شده است. مسئولان رسیدگی کنند.

  3. معصوم آب نیکی می گوید

    سلام ، لطفا مطالب کاملتری از این رشته و وجود آن در کلیه استانهای دیگر اعلان بفرمایید ، باتشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.