ممنوعیت واردات گندم آلوده روسیه به مصر

یک دادگاه اداری در مصر حکم ممنوعیت واردات گندم‌های آلوده روسیه به بیماری قارچی ارگوت به این کشور را صادر کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، یک دادگاه اداری بدوی در مصر در دعوایی علیه بخشنامه صادره از سوی شریف اسماعیل، نخست وزیر مصر، در ماه جاری، این بخشنامه را ابطال کرد تا آستانه پذیرش آلودگی بیماری ارگوت (ناخنک) در گندم وارداتی از روسیه را به صفر باز گرداند.

بر اساس گزارش اداره بین‌الملل وزارت کشاورزی امریکا، در بخشنامه شماره 2992 (2016) نخست وزیر مصر در اصلاح مقررات مربوط به واردات گندم، ذرت و سویا، آستانه پذیرش آلودگی ارگوت برای واردات گندم را افزایش داده بود. در صورتی که دولت مصرف برای تجدیدنظر خواهی از این حکم اقدام کند رأی مذکور پیش از لازم الاجرا شدن در دادگاه تجدید نظر مجددا بررسی خواهد شد.

مصر بزرگ‌ترین واردکننده گندم در جهان است و برای سالها آستانه 0.05 درصد آلودگی ارگوت را برای واردات گندم می‌پذیرفت.

در سال 2016 واردات گندم روسیه به مصرف بارها به دلیل آلودگی به بیماری قارچی ارگوت از سوی سازمان قرنطینه گیاهی وزارت کشاورزی مصر متوقف شده است.

در سال تجاری 17-2016 اداره تأمین کالای مصر 27 مناقصه را برای واردات 5.85 میلیون تن گندم برگزار کرد که افزایش قابل توجهی را نسبت به واردات 4.5 تن در سال تجاری 16-2015 نشان می‌دهد. نرخ گندم در آخرین مناقصه‌ها حدود 205 دلار برای هر تن گندم بوده است.

روسیه با صادرات 4.47 میلیون تن گندم در سال تجاری 17-2016 بزرگ‌ترین تأمین کننده گندم این کشور بود.

مصر با جمعیت 97 میلیون نفر دارای صنعت آرد پیشرفته مطابق با استانداردهای کدکس الیمنتاریوس است و برای اطمینان از سلامت و ایمنی غذایی آرد مصرفی خود از آخرین فناوری‌ها در این حوزه بهره می‌برد.

سیاست‌های سخت‌گیرانه این کشور درباره آلودگی به قارچ ارگوت در سال 2016 منجر به وقفه در تجارت گندم و افزایش قیمت مصرف کننده در مصر بوده است.

قارچ ارگوت دارای مقدار زیادی از آلکالوید ارگوتامین است که مصرف آن عوارض سوئی بر علمکرد سیستم عصبی و قلب داشته و موجب ایجاد توهم و احساس کاذب، رفتارهای غیرعادی، تشنج و گاه مرگ در شخص می‌شود. دیگر علائم مسمومیت با این قارچ شامل تهوع، انقباض عضلات رحم و سقط جنین، تب، ضعف و عدم هوشیاری می‌شود.

منبع

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. واردات می گوید

    ﻧﻘﺶ و اﻫﻤﻴﺖ ﮔﻨﺪم در ﺗﻐﺬﻳﻪ اﻧﺴﺎن ﺑﺮﻫﻤﮕﺎن آﺷﻜﺎر اﺳﺖ و ﻛﺸﻮرﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻧﺎن ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺧﻮد را ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﻨﻨﺪ. و ﻣﺤﺘـﺎج دﻳﮕﺮان ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ، اوﻟﻴﻦ ﮔﺎم را در راه رﺳﻴﺪن ﺑﻪ اﺳﺘﻘﻼل اﻗﺘـﺼﺎدي ﺑﺮداﺷﺘﻪ اﻧﺪ.

  2. گندم می گوید

    کشت گندم در ایران در مقایسه با سایر محصولات از چند جهت حائز اهمیت است. یک و نیم میلیون بهره‌بردار بر نیمی از اراضی زراعی کشور، به کشت گندم می‌پردازند. از طرف دیگر با توجه به سرانه مصرفی بالای این محصول در ایران اهمیت تولید آن را چندین برابر کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.