بهره مندی جامعه از فناوری یک ضرورت اخلاقی است

دکتر منصور امیدی گفت: برای تولید غذای سالم و کافی ضروری است از فناوری محصولات تراریخته بهره مند شویم.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران دکتر منصور امیدی، استاد پردیش کشاورزی دانشگاه تهران، در نشست تخصصی جنبه های اخلاقی در تولید و مصرف محصولات تراریخته گفت: جامعه علمی موظف است حقایق را منعکس کند. حقیقت این است که اگر به استقبال آینده نرویم آینده خود را به ما تحمیل خواهد کرد. برای مدیریت شرایط پیش رو باید نیروهای اثرگذار آینده را بشناسیم. جمعیت جهان در سال 2050 به 9.2 میلیارد نفر خواهد رسید. و اگر بخواهیم طبق استانداردهای امروز اروپا و آمریکا برای جمعیت غذا تامین کنیم لازم است تا سال 2050 برای 105 میلیارد نفر غذا تولید کنیم.

وی با اظهار تاسف از جریان نادرست اطلاع رسانی افزود: اخیرا در جامعه در مورد مصرف محصولات تراریخته تنش هایی ایجاد شده است. بخشی از جامعه دچار نه اندیشی است و صرفا به دلیل ناآشنایی با این فناوری اصرار به تحریم آن دارند. بخشی در اثر اطلاع رسانی نادرست و هجمه های رسانه ای دچار بد اندیشی هستند و این تصور نادرست را دارند که محصولات تراریخته برای سلامت انسان مضر هستند. برخی کج اندیشان هم تصور می کنند استفاده از فناوری تولید محصولات تراریخته منجر به وابستگی خواهد شد.

نایب رئیس انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات تاکید کرد توجه به شرایط آتی ضروری است. باید بدانیم زیست فناوری و محصولات تراریخته در آینده چه شرایطی را خواهند داشت. برای آگاهی بخشی عمومی، مفاهیم زیست فناوری و محصولات تراریخته باید به درستی به عموم مردم معرفی شوند.

وی در پایان بیان کرد دنیای آینده باید در حوزه بیوتکنولوژی اخلاق مدار باشد. ما مجاز نیستیم خود را از دسترسی به فناوری محروم کنیم. باید در مسیر پیشرفت دانش بشری گام برداریم و برای تامین نیاز ها از فناوری بهره ببریم.

نشست “جنبه های اخلاقی در تولید و مصرف محصولات تراریخته” صبح امروز، در آخرین روز کنگره بین المللی اخلاق در علوم و فناوری به همت انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.