سیب زمینی تراریخته در ایتالیا تولید شد

تولید محصولات غنی شده یکی از روش های حل مشکل سوء تغذیه به ویژه در جوامع فقیر است. تولید سیب زمینی طلایی تراریخته به رفع کمبود ویتامین های A و E کمک خواهد کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران افراد مبتلا به سوء تغذیه می توانند به زودی از منبع ویژه ای برای تامین ویتامین کمک بگیرند. این سیب زمینی تراریخته به لحاظ ژنتیکی برای تهیه مقادیر قابل توجه ویتامین A وE  مهندسی شده است. هر دوی این ویتامین ها مواد مغذی حیاتی برای سلامتی محسوب می شوند.

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده، سیب زمینی بعد از برنج، گندم و ذرت چهارمین محصول پرمصرف جهان است. این محصول در برخی از کشورهای آسیایی، آفریقا و آمریکای جنوبی غذای اصلی مردم محسوب می شود. در این مناطق کمبود ویتامین های A و E رایج است.

کمبود ویتامین A عامل اصلی نابینایی قابل پیشگیری در کودکان است. ویتامین A فاکتور کلیدی در ایمنی، رشد اندام ها و سلامت جنسی است. ویتامین E  بدن را از استرس اکسیداتیو و شرایطی که به آسیب اعصاب، عضلات، بینایی و سیستم ایمنی منجر می شود محافظت می کند.

در سیب زمینی های طلایی جدید سطح کاروتنوئید ها که پیش ماده ویتامین A هستند افزایش یافته است. کارتنوئیدها رنگدانه های محلول در چربی هستند که به طور طبیعی در هویج و سیب زمینی شیرین وجود دارند و عامل رنگ زرد، قرمز و نارنجی میوه ها و سیزیجات هستند. این ترکیبات پس از خورده شدن به وسیله آنزیم های گوارشی به ویتامین A تبدیل می شوند.

سیب زمینی طلایی در ایتالیا تولید شده و در دانشگاه ایالتی اوهایو مورد مطالعه قرار گرفته است. این محصول تازه ترین محصول تراریخته پس از برنج بنفش غنی از آنتی اکسیدان و برنج طلایی غنی از بتاکاروتن است. مطالعات نشان می دهد مصرف یک سیب زمینی طلایی می تواند بخش زیادی از ویتامین های A و E مورد نیاز کودکان و زنان را تامین کند.

دکتر مارک فایله، متخصص تغذیه و سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه اوهایو گفت گرسنگی پنهان در اثر مصرف غذاهای پرکالری و فاقد ارزش غذایی رخ می دهد و در کشورهای درحال توسعه شایع است. بیش از 800،000 نفر به سیب زمینی به عنوان منبع اصلی انرژی وابسته هستند و بسیاری از این افراد مقدار کافی مواد مغذی حیاتی را مصرف نمی کنند.

وی افزود: سیب زمینی غذایی پر مصرف است و رقم تراریخته آن، سیب زمینی طلایی، امکان تامین غذایی با ارزش تغذیه ای فراوان را فراهم می کند.

منابع:

SEEKER

OHIO STATE NEWS

PLOS ONE

تهیه و تنظیم: شقایق فکوری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.