تولید بز اسپانیایی در پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان

پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان از طریق تکنیک‌های شبیه سازی و مهندسی ژنتیک توانستند بز نژاد مورسیای اسپانیا را در کشور تولید کنند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی به نقل از ایرنا، روابط عمومی پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان روز سه شنبه به نقل از دکتر محمد حسن نصر اصفهانی اعلام کرد: پژوهشگران این مرکز با استفاده از تجارب قبلی شبیه سازی و با به کارگیری روش دستی بومی سازی، پس از 9 ماه موفق به این شبیه سازی از تخمدان و لقاح مصنوعی، سلول بنیادین سه رأس بز از آن نژاد شدند.

به گفته وی با این شبیه سازی، این پژوهشکده به معدود کشورهای دست یافته به فناوری های نوین تولید ‌مثل پیوست.

او با اشاره به اینکه قرار است با دستیابی به این فناوری 100 راس بز مورسیا شبیه سازی شود، گفت: هم اکنون این طرح آماده واگذاری به دامپروران برای تولید انبوه است که با انبوه سازی آن می توان قیمت تمام شده تولید شیر را کاهش و کیفیت آن را بالا برد.

به گفته رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان اشتغالزایی برای دامداران در مناطق محروم، صادرات گوشت این نژاد، تولید شیر باکیفیت و تهیه پنیر از آن به دلیل داشتن چربی زیاد نه تنها نشان دهنده ظرفیت این نژاد برای ورود به صنعت دام شیری کشور است، بلکه بیانگر نیاز به توجه ویژه به صنعت بز شیری برای ایجاد اقتصاد کوچک اما مولد با هدف تأمین خانواده‌های روستایی کشور است.

عضو هیات علمی پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان نیز در این باره گفت: تخمک این نژاد در آزمایشگاه بالغ سازی و سلول های مورد نظر نژاد مورسیا به درون تخمک های بالغ انتقال داده می شود.

دکتر فرنوش جعفرپور افزود: سپس جنین به رحم مادر منتقل و پس از 105 روز بزغاله به طور طبیعی متولد می شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان و مدیر مزرعه تحقیقاتی این مرکز نیز در این باره خاطرنشان کرد: با شبیه سازی این بز امکان تولید و صادرات شیر با کیفت بالا برای تولید پنیر مرغوب در کشور فراهم شد.

دکتر مهدی حاجیان با تاکید بر اینکه براساس تمام آمار و اطلاعات موجود، این میزان موفقیت حاصل از فناوری‌های تولید‌مثلی، بسیار بالا‌تر از نتایج طرح های مشابه در سایر مراکز تحقیقاتی دنیا ست، اضافه کرد: دستیابی به این فناوری نوین، نشانگر اوج قدرتمندی‌های فناوری‌های تولید‌مثل در کشور و نوید‌بخش افقی نو در تلفیق فناوری و صنعت دامپروری در کشور به شمار می رود.

محمدرضا محمدیان وارد کننده بز مورسیای اسپانیا به کشور هم یک راس بز دارای بهترین ژن را در اختیار این پژوهشکده برای شبیه سازی قرار داده است. 

او که پارسال 3هزار راس از این نژاد بز را وارد کشور کرده با اشاره به مشکلات عدیده واردات این نوع بز از تولید و شبیه سازی این بزها ابراز خرسندی کرد.

این مرکز پژوهشی هم اکنون در زمینه شبیه سازی در گونه بز و فارغ از نوع نژاد، به فناوری تولید مثلی بومی سازی شده دست یافته است و بدین ترتیب ایران در جمع معدود کشورهای دست یافته به این فناوری یعنی امریکا، انگلستان، کانادا و چین قرار گرفت.

با تلاش پژوهشگران ایرانی در این مرکز می توان از این توان ملی در راستای ارتقای صنعت دامپروری کشور گامهای بزرگی برداشت و به جای واردات تعداد بیشتر این دامها آنها را با استفاده از این تکنیکها در داخل کشور تولید کرد.

پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان خدمات تولید بز از طریق شبیه سازی و لقاح آزمایشگاهی و تولید بزهای دورگه از طریق تلقیح مصنوعی و همچنین ارائه خدمات انتقال جنین ، فروش اسپرم و انجام تلقیح مصنوعی با تکنیک لاپاراسکوپی ارائه می کند.

محققان پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان پیش از این با بومی‌سازی فناوری‌های نوین تولید‌مثل موفق به شبیه سازی بز از نژادسانن و آلپاین شده بودند.

مورسیا گرانادا نژاد بومی جنوب شرقی اسپانیا به دلیل سهولت پرورش، مقاوم به آب و هوای گرم و خشک، تحمل مناسب شرایط نامساعد، چند قلوزایی و تولید شیر عالی مورد توجه قرار گرفته است.

مورسیا چندین دهه است که به کشورهای آرژانتین، برزیل، مکزیک، آفریقای شمالی و ونزوئلا صادر می شود. 

این نژاد در 280 روز دوره شیردهی، 500 کیلوگرم شیر با پنج و سه دهم درصد چربی و سه و چهار دهم درصد پروتئین، تولید می کند.

این بز قادراست، روزانه دو تا سه کیلوگرم شیر با چربی پنج و هفت دهم درصد و کیفیت بالا تولید کند. 

وزن بز ماده این نژاد حدود 30 تا 50 کیلوگرم و وزن زنده نر آن حدود 50 تا 60کیلوگرم است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. nikoodindar می گوید

    سلام علیکم .محل فروش درمشهدکجاست؟

  2. پرویز منصوری۰۹۱۶۶۸۱۵۴۰۵ می گوید

    سلام
    چندتا از این بزها بخواهیم بخریم لطفا راهنمایی کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.