آثار اقتصادی و زیست محیطی حذف گلایفوسیت از کشاورزی

محققان دانشگاه پردو به تازگی به بررسی آثار پنجاه سال استفاده از علف کش پرمصرف گلایفوسیت و پیامدهای حذف آن از کشاورزی پرداخته اند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران طبق نتایج تازه ترین پژوهش های منتشر شده در مجله علمی غذا و محصولات تراریخته، حذف علف کش گلایفوسیت از کشاورزی آثار نامطلوبی بر محیط زیست و اقتصاد جهانی خواهد داشت.

توقف استفاده از گلایفوسیت باعث کاهش مقدار سویا، ذرت و کلزا در بازار جهانی می شود و تولید این محصولات به ترتیب به 18.6، 3.1، 1.44 میلیون تن می رسد. به این ترتیب قیمت جهانی غلات، دانه های روغنی و شکر افزایش خواهد یافت. با کاهش تولید محصول، درآمد جهانی حاصل از کشاورزی به مقدار 6.76 میلیارد دلار می شود.

برای تامین غذای کافی و با کاهش عملکرد محصولات کشاورزی سطح زمین های زیر کشت 762 هزار هکتار افزایش می یابد. از این مقدار 167 هزار هکتار حاصل تغییر کاربری جنگل ها به زمین های کشاورزی خواهد بود. این جنگل زدایی و تغییر کاربری اراضی باعث افزایش انتشار گاز دی اکسید کربن به مقدار 234 میلیارد کیلوگرم خواهد شد. انتشار گاز دی اکسید کربن، علاوه بر کاهش ترسیب کربن در اثر از بین رفتن جنگل ها، به دلیل افزایش مصرف سوخت هم رخ خواهد داد. افزایش انتشار گاز دی اکسید کربن، در اثر حذف محصولات تراریخته مقاوم به علف کش از چرخه کشت، از نظر آلایندگی اثری مشابه افزودن 11.77 میلیون ماشین به جاده ها خواهد داشت.

افزایش استفاده از علف کش های پرخطر، دیگر پیامد حذف علف کش کم خطر گلایفوسیت از کشاورزی است. به این ترتیب مقدار ماده موثره علف کش که وارد طبیعت می شود به مقدار 8.2 میلیون کیلوگرم افزایش خواهد یافت.

نزدیک به پنجاه سال است که استفاده از علف کش کم خطر گلایفوسیت در کشاورزی رایج است. با معرفی ارقام تراریخته مقاوم به این علف کش محبوبیت آن در میان کشاورزان افزایش پیدا کرده است. اتحادیه اروپایی نیز اخیرا مجوز استفاده از این علف کش را با توجه به برتری های آن نسبت به سایر علف کش هایی که کارایی مشابهی دارند، به مدت پنج سال تمدید کرد(+).

گلایفوسیت یک علف کش عمومی است و سابقه مصرف آن به بیش از 50 سال قبل باز می گردد؛ اما جریان های مقابله با مهندسی ژنتیک در سطح جهان همواره در تلاش بوده اند محبوبیت علف کش گلایفوسیت را به محصولات تراریخته نسبت دهند. مخالفت با مصرف علف کش گلایفوسیت در میان فناوری هراسان به مخالفت با محصولات تراریخته تعبیر می شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. عماد می گوید

    با سلام، آیا تمامی اراضی مورد کشت کلزا، ذرت و سویا معضل علف های هرز دارند؟ آیا تنها راه مبارزه با علف های هرز شیمیائی است؟ آیا برای مبارزه با علف های هرز یک ساله مصرف رانداپ توجیه دارد؟ و سوال آخر آنکه پاس کردن دروسی مانند اکولوژی فقط برای کسب نمره و مدرک بوده؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.