مشکل تغذیه گاوها

تغذیه برخی گاوها با ذرت تراریخته موجب افزایش مرگ و میر دام در آلمان شده است.

متن شبهه

تغذیه برخی گاوها با ذرت تراریخته موجب افزایش مرگ و میر دام در آلمان شده است.

تبیین شبهه

محصولات تراریخته بخش بزرگی از غذای دام را تشکیل می دهند. یکی از شبهاتی که در مورد سلامت این محصولات مطرح شده است زیانبار بودن محصولات تراریخته برای سلامت دام است.

پاسخ شبهه

این ادعا به نقل از مطالعه‌ای مطرح می‌شود که بعدها مشخص شد محقق در آن از گاوهای بیمار برای آزمایش تغذیه با محصولات تراریخته استفاده کرده است. پس از انتشار این گزارش مرکز بیولوژی اداره تحقیقات فدرال تغذیه و غذای آلمان، به بررسی موضوع پرداخت. نتیجه بررسی‌ها مشخص ساخت مرگ دام‌ها در اثر فاکتورهایی چون محیط و غذای آلوده و روش غلط عملیات تغذیه دام‎ها رخ داده است. به گفته پروفسور جانی در این مزرعه «برای افزایش شیردهی دام‎ها در زمانی کوتاه از ترکیب غذایی غلطی استفاده شده است.» همچنین «برای تغذیه دام ها از علوفه ذرت نامناسب و غیربهداشتی با آلودگی‎های بسیار شامل پلاستیک و موش‎های مرده استفاده شده است.» (Jany, 2013)

از سوی دیگر باید توجه داشت، مرگ و میر تعداد قابل توجه دام‌ها در اثر مصرف محصولات تراریخته با مشاهدات عینی در این باره مغایرت دارد. از سال 1996، محصولات تراریخته برای تغذیه دام استفاده شده‎اند و هم اکنون 95% از کل تغذیه دام و طیور را در ایالات متحده آمریکا این محصولات تشکیل می‎دهند س اتحادیه اروپا نیز از وارد کنندگان سویا [32 میلیون تن در سال 2013 که 96 درصد دانه و 90 درصد کنجاله سویای مصرفی اروپا را تشکیل داد] (EU Commission, 22nd April 2015, p. 4) و محصولات ذرت [سالانه بین نیم تا سه میلیون تن] (EU Commission, 2016, p. 4) است که بیشتر آن به مصرف تغذیه دام و طیور می‌رسد. سهم سویا و ذرت تراریخته از کل محصول وارداتی حدود 90 درصد برای سویا و 25 درصد برای ذرت است (Salmon, 2015, pp. 2-3). مطالعات الیسون ون اینینام از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، که در طول 27 سال یعنی از 1983 (13 سال قبل از معرفی محصولات تراریخته) تا 2011 بر تغذیه دام متمرکز بوده است، به ارائه تحلیل جامعی درباره تغذیه و سلامت دام با مطالعه وضعیت 100 میلیارد دام منجر شد. اغلب این دام‌ها از اواسط این مطالعه با محصولات اصلاح شده ژنتیک تغذیه می‌شدند. نتیجه این مطالعات نشان داد که تغذیه با محصولات تراریخته تفاوتی با تغذیه با محصولات غیرتراریخته ندارد و هیچ تأثیر منفی بر حیوانات مشاهده نشد (Eenennaam & Young, 2014).

از سوی دیگر این مسئله مطرح می‌شود که به طور حتم دامداران از محصولی استفاده نمی‌کنند که دام‎ها را به میزان بالایی که ادعا شده است می‎کشد و سود دامدار را از بین می‌برد. همچنین فروش گوشت دام بی‌کیفیت یا بیمار غیرقانونی است، در نتیجه استفاده از محصولی با عوارض شدید ادعایی امکان نخواهد داشت. بنابراین حتی بدون در نظر گرفتن نتایج مطالعات متعدد مبنی بر سلامت محصولات تراریخته، ادعای افرادی که محصولات اصلاح شده ژنتیک را عامل بیماری‌های عجیب و نرخ بالای مرگ و میر معرفی می‌کنند، غیرمنطقی و خلاف واقع به نظر می‌رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.