رییس انجمن بیوتکنولوژی: توقف طرحهای پژوهشی به استناد قانون ایمنی زیستی موضوعیت ندارد. منافع ملی در آییننامه قانون ایمنی زیستی، فدای ملاحظات بین دستگاهی نشود.
رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران با تاکید بر این که در آیین نامه اجرایی قانون ملی ایمنی زیستی نباید منافع ملی تحتالشعاع ملاحظات بین دستگاهی قرار گیرد، اظهار کرد: صرف زمان طولانی برای تدوین آییننامه اجرایی را شاید بتوان…
رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران با تاکید بر این که در آیین نامه اجرایی قانون ملی ایمنی زیستی نباید منافع ملی تحتالشعاع ملاحظات بین دستگاهی قرار گیرد، اظهار کرد: صرف زمان طولانی برای تدوین آییننامه اجرایی را شاید بتوان لازمه کار کارشناسی در این حوزه تلقی کرد ولی ادامه تاخیر در روند تصویب آیین نامه و نگهداشتن گیاهان تراریخته حاصل تلاش محققان کشور در گلخانهها و سردخانهها، مفهومی جز کتمان و بیتوجهی به توانمندیهای ملی در این حوزه حساس ندارد.
دکتر محمد علی ملبوبی در گفتوگو با خبرنگار فناوری ایسنا اظهار داشت: براساس قانون ملی ایمنی زیستی که بیش از دو سال از تصویب آن میگذرد دبیرخانه شورا موظف بود ظرف شش ماه آییننامه اجرایی را تهیه کند.البته با توجه به مسائل و ملاحظات مختلفی که در بعد جهانی، ملی و بین دستگاهی وجود داشت، تهیه آییننامه اجرایی، موضوع بحثهای بسیار طولانی قرار گرفت که برخی کارشناسان به آن دعوت شده بودند.
وی خاطرنشان کرد: این کار ارزشمند مدتهاست که در حد زیادی انجام شده و نظرخواهیهای مستقیم وغیر مستقیم از صاحب نظران صورت گرفته و بسیاری نظرات، اعمال شده ولی برخی دیدگاهها و ضرورتها به دلیل ملاحظات بین دستگاهی معطل مانده در حالی که از آنجا که این آیین نامه مهم میتواند رشد و بهرهبرداری از فناوریهای زیستی را در کشور تنظیم کند، ضرورت داشت که ملاحظات ملی بر هر چیزی غلبه مییافت.
رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران تصریح کرد: انجمن معتقد است همچنان که نباید مسائل بینالمللی، مانع بهرهبرداری کشور از فناوریهای مختلف از جمله فناوری زیستی شده و منافع ملی ما را تهدید کند، ملاحظات بین دستگاهی نیز نباید منافع ملی را تحت الشعاع قرار دهد. دلیل تاکید انجمن بر این موضوع این است که فناوریهای زیستی در زمان کنونی هم در بعد سلامت و هم در حفظ امنیت غذایی نقش اساسی دارد و میتواند از بسیاری از بحرانهای غذایی و حتی اجتماعی مثل اشتغال پیشگیری کند.
ملبوبی اظهار داشت: عدم تصویب آییننامه اجرایی تاکنون ما را به مصرف بیشتر منابع آب و خاک برای تولید محصولات کشاورزی کم بهره و در اغلب موارد ناسالم وادار کرده و از سوی دیگر نیاز به واردات را دامن میزند. اگر از مهندسی ژنتیک در تولیدات کشاورزی خود استفاده نکنیم از بازدهی بذر و روشهای زراعی ما کاسته میشود، استفاده از سموم کشاورزی افزایش یافته و در نهایت شاهد ناکارآمدی بخش کشاورزی و بازندگی کشاورزان در بازارهای رقابت جهانی هستیم که نهایت آن به مخاطره افتادن سلامت و امنیت غذایی کشور است.
وی با ابراز تاسف از تبعات ناگوار روند طولانی تدوین و تصویب قانون ملی ایمنی زیستی و تاخیر مجدد در تصویب آیین نامه اجرایی این قانون که به تعبیرب وی، نتیجه ای جز محبوس شدن حاصل تلاش و توانمندی محققان کشور در گلخانهها و سردخانهها و دلسردی محققان نداشته است، اظهار کرد: با توجه به قانون ملی ایمنی زیستی، توقف طرحهای پژوهشی با تمسک به نبود آیین نامه اجرایی قانون به هیچ وجه موضوعیت ندارد و انجمن بیوتکنولوژی ایران نیز با حساسیت و دقت، موضوع را دنبال کرده و خواهان پایان یافتن انتظار چندین ساله محققان و فعالان عرصه زیست فناوری کشور برای رفع موانع و مشکلات ایجاد شده در توسعه این فناوری پیشرفته و راهبردی در کشور است.
گفتنی است، دکتر مرشدی، دبیر شورای ملی ایمنی زیستی، 17 بهمن ماه در نشست تخصصی مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی در جمع محققان و صاحبنظران این حوزه از تشکیل جلسه شورای ملی ایمنی زیستی در هفته بعد و ارائه و تصویب آیین نامه اجرایی قانون ملی ایمنی زیستی در این جلسه خبر داده بود.
منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران (ایسنا) / تاریخ: 6/12/1390
مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران ضمن تاکید بر ضرورت تصویب آییننامه اجرایی، پیشنویس آیین نامه اجرایی قانون ایمنی زیستی تهیه شده در سازمان حفاظت محیط زیست را مغایر قانون تلقی کرده آن را مانع توسعه بیوتکنولوژی در کشورمیداند. رئیس انجمن ایمنی زیستی درنشست تخصصی مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی بلافاصله بعد از وعده رئیس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی اعلام کرد که این وعده نیز در سر رسید خود محقق نخواهد شد.