فرد عاقل به دروغ واکنش نشان نمی‌دهد / نسبت دادن بیماری‌ها به محصولات تراریخته فاقد مبنای علمی است

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: پدیده دم درآوردن و شیوع بیماری های مختلف ناشی از مصرف محصولات تراریخته دروغ است و نباید به اینها اعتنا کرد چون پایه علمی ندارند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از مهر دکتر مصطفی قانعی در خصوص اخباری که مبنی بر دم درآوردن انسانها بر اثر مصرف محصولات تراریخته منتشر شده است، اظهار داشت: ما موظف به انجام کار علمی و انتشار حرف های مستند هستیم.

قانعی گفت: پدیده دم درآوردن انسان با مصرف محصولات تراریخته در مقالات علمی ذکر نشده؛ اگر در مقالات علمی ذکر شده بود نیاز به پاسخگویی داشت.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: دروغ  به راحتی قابل انتشار است و هیچ فرد عاقلی به دروغ واکنش نشان نمی دهد.

وی با تاکید بر اینکه چنین دروغ هایی در فضاهای غیر علمی متعدد هستند، اظهار کرد: ما موظف هستیم درفضای علمی پاسخگو باشیم و از نظر شواهد و قوت علمی جواب بدهیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت طرح این ادعا که انواع بیماری ها مانند سرطان و بیماری های گوارشی و کبدی با محصولات تراریخته در افراد ایجاد می شود، فاقد مبنای علمی است و حقیقت ندارد.

وی تاکید کرد: برای اینکه موضوعات مطرح شده پیرامون محصولات تراریخته ارزش بحث کردن داشته باشد باید دارای مبنای علمی باشند.

دکتر قانعی افزود: ورود جامعه علمی به رقابت هایی که پیرامون محصولات تراریخته در گرفته است درست نیست.

وی تاکید کرد: جامعه علمی همواره به مسائلی که در فضای علمی مطرح شوند پاسخ می دهند؛ ولی در شأن خود نمی بینیم که به پاسخگویی مسائل غیر علمی مانند شایعاتی که پیرامون محصولات تراریخته مطرح می شوند بپردازیم.

بیش از بیست سال از تجاری سازی محصولات تراریخته می گذرد. در این مدت میلیون ها هکتار زمین زیر کشت محصولات تراریخته رفته اند و میلیاردها انسان با تغذیه از محصولات تراریخته محصولات تراریخته طی چند تریلیون وعده غذایی از مزایای آن بهره برده اند. مراجع ذیصلاح بین المللی همچون سازمان جهانی بهداشت و سازمان ایمنی و سلامت غذای اتحادیه اروپایی سلامت محصولات تراریخته موجود در بازار را تایید کرده اند.

فناوری تولید محصولات تراریخته به عنوان سریعترین فناوری مورد پذیرش بشر شناخته شده است. این در حالی است که جریان های مقابله با مهندسی ژنتیک با فناوری هراسی همواره در پی کاهش محبوبیت این فناوری بوده اند. ایران یکی از معدود کشورهایی است که نزدیک به بیست سال پیش به دانش فنی تولید محصولات تراریخته دست یافت. برنج تراریخته طارم مولایی مقاوم به آفت کرم ساقه خوار برنج اولین دستاورد دانشمندان مهندسی ژنتیک کشور است که با گذراندن مراحل قانونی ارزیابی در انتظار دریافت مجوز تولید تجاری قرار دارد.

تصویب سیاست ها و راهبردهای اجرایی ایمنی زیستی در شورای ملی ایمنی زیستی و تاکید بر لزوم اجرایی شدن قانون ملی ایمنی زیستی (مصوب 1388) برای دستیابی به تولید ملی این محصولات، پس از سال ها واردات آنها، جدیدترین بهانه محافل فناوری هراس برای اصرار بر اشاعه شایعات مضحک و بی اساس درباره محصولات تراریخته است که منجر به واکنش جامعه علمی شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. محمد می گوید

    با سلام
    اگر فکر میکنید محصولات تراریخته مشکلی ندارند به دیگر کشورها اعلام کنید که ما محصول تراریخته مثلا برنج گندم ذرت یا هر چیز دیگر تولید کردیم و میخواهیم به شما بفروشیم ببینید آیا آنها براحتی این محصول را از شما میخرند یا شما رو به دهها و صدها پروتوکول تولید استاندارد مواد غذایی ارجاع می دهند و از شما دهها سوال علمی و غیر علمی می پرسند. چون آنها برای جان انسانهای کشور خود ارزش قائلند. اگر میتوانید آنها را صادر کنید پس تولید کنید. خودتان مستحضرید که اینچنین نیست.

    1. مه سیما می گوید

      مهم نیست که یک فرد چگونه فکر میکند . مهم این است که همان پروتوکل هایی که به آن اشاره میکنید و برای تعریف استانداردها در آن پروتکل ها صدها نفر، هزاران ساعت مطالعه کرده اند سلامت و ایمنی محصولات تراریخته موجود در بازار را تایید کرده و سپس مجوز تولید و مصرف صادر کرده اند. برای اطلاع از تبادلات تجاری محصولات تراریخته می توانید آمار واردات و تولید تراریخته در همین کشورهایی که ادعا می شود تراریخته مصرف نمیکنند را مطالعه کنید. اتفاقا صادرات تراریخته از کشورهای عمده تولید کننده به اروپا ( که به غلط یا دروغ به عنوان مدینه فاضله ضد تراریخته معرفی شده است) بسیار پر سود است. اروپا سالانه میلیون ها تن تراریخته وارد و مصرف می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.