نظارت وزارت جهاد کشاوری بر واردات محصولات تراریخته

کمیته ایمنی زیستی وزارت جهاد کشاورزی بر ورود محصولات تراریخته به کشور نظارت می کند.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ جهانفر دانشیان در گفتگوی بخش خبری ساعت 14:00 سیما با اشاره عرضه ذرت، سویا و پنبه دانه به عنوان محصولات تراریخته عمده در بازار جهانی افزود: مجلس شورای اسلامی سال 1388 قانون ایمنی زیستی را برای توجه به محصولات تراریخته تصویب کرد و پس از آن کارگروه هایی در این زمینه تشکیل شد.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی با تشکیل دولت دهم، ابلاغیه ای به واحدهای تحت پوشش فرستاد تا اقدامات لازم برای نظارت بر محصولات تراریخته انجام شود.

دانشیان گفت: کمیته ای هم برای بررسی محصولات تراریخته تشکیل شد که همه فعالیت ها در این زمینه زیرنظر کمیته مزبور انجام شود. نمایندگانی از وزارت علوم و فناوری، بهداشت، آموزش و پزشکی در این کمیته حضور دارند تا نظارت بهتری روی محصولات تراریخته انجام شود.

دبیر کارگروه ایمنی ساماندهی محصولات وارداتی تراریخته در ایران ادامه داد: اقدامات بسیاری از سال 1394 برای ساماندهی محصولات تراریخته انجام شده است از جمله اینکه هر محصول تراریخته ای که قرار است به ایران وارد شود، وارد کننده حقیقی یا حقوقی باید مشخصات تراریختگی را اعلام کند تا در کمیته بررسی شود.

وی با اشاره به محصول ذرت گفت: 120 رقم ذرت تراریخته در دنیا وجود دارد که بعد از بررسی 22 رقم مجوز واردات به ایران داده دریافت کرده اند.

واردات محصولات تراریخته مشمول مجوز سازمان جهاد کشاورزی

بنابراین گزارش مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک اعلام کرد: صدور مجوز واردات محصولات تراریخته کشاورزی مشمول مجوز سازمان تحقیقات، و آموزش ترویج وزارت جهاد کشاورزی شده است.

مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک در این بخشنامه به گمرکات سراسر کشور اعلام کرد: دفتر مقررات صادرات و‌ واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به نامه دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص صدور مجوز محصولات کشاورزی، واردات محصولات تراریخته کشاورزی را مشمول مجوز سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی کرده است.

محصولات کشاورزی در صورت تراریخته بودن علاوه بر رعایت مقررات و‌ضوابط جاری و اخذ سایر مجوزهای ثبت سفارش و جهاد کشاورزی ملزم به اخذ مجوز از سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش وزارت جهاد کشاورزی هستند.

این بخشنامه مشمول محصولات کشاورزی مندرج در فصول 1، 3، 5، 6، 7، 8، 10، 11، 12، 13، 14، 17، 20، 21، 23 و 50 کتاب مقررات صادرات و واردات می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.