از سوی دبیر انجمن زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه زنجان مطرح شد:

دعوت به مناظره با موضوع مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته

در مراسم افتتاحیه کارگاه «زیست فناوری برای محیط زیست و غذای سالم» دبیر انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه زنجان از دکتر بهزاد قره یاضی و دکتر علی کرمی برای انجام مناظره ای در خصوص مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در این دانشگاه دعوت کرد.

با توجه به بحران آب و اقلیم گرم و خشک در ایران، لزوم استفاده از فناوری های نو در کشاورزی بیش از پیش احساس می شود. محصولات تراریخته به محصولاتی اطلاق می شود که با هدف بهبود کیفیت و تقویت صفات مطلوب مانند بهبود کیفیت غذایی، مقاومت به آفات و بیماری ها، افزایش کمیت محصول یا حذف صفات نامطلوب از طریق روش هلی پیشرفته علمی مهندسی ژنتیک اصلاح شده است.

سی ام مهر ماه سال جاری کارگاه «زیست فناوری برای محیط زیست و غذای سالم» در حضور جمعی از مسئولین شهر زنجان، دانشمندان، اساتید دانشگاه و دانشجویان به همت انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه زنجان برگزار شد.

در این همایش دکتر بهزاد قره یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران، به نقش و تاثیر مهندسی ژنتیک در سلامت انسان و محیط زیست اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر محصولات تراریخته در ۲۴ کشور دنیا کشت می شوند و البته محصولات تولید شده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند.

دکتر محمدرضا عظیمی عضو هیات علمی گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه زنجان نیز  به ضرورت حرکت از کشاورزی سنتی به کشاورزی پیشرفته اشاره کرد و گفت: منابع تولید مواد غذایی در سال های اخیر به شدت تحت فشار گرفته است و در آینده پیش رو حفظ امنیت غذایی در گرو کاربرد تکنولوژی و مهندسی ژنتیک است.

در مراسم افتتاحیه این همایش دبیر انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه زنجان از دکتر بهزاد قره یاضی رییس انجمن علمی ایمنی زیستی ایران  و دکتر علی کرمی از مخالفان تولید ملی محصولات تراریخته برای انجام مناظره در محل دانشگاه زنجان دعوت به عمل آورد.

پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران وظیفه خود می داند این دعوت را به اطلاع عموم برساند. متن کامل دعوت به مناظره دبیر همایش زیست فناوری و غذای سالم به شرح زیر است:

«دستیابی به فناوری های نو از جمله فناوری زیستی در اسناد بالادستی و بیانات مقام معظم رهبری به کرات مورد تاکید قرار گرفته است. مهندسی ژنتیک تجلی عالی زیست فناوری است که در حوزه های پزشکی، محیط زیست و به ویژه کشاورزی کاربرد دارد. فراورده های مهندسی  ژنتیک در جهان پزشکی نوترکیب و در جهان کشاورزی به عنوان تراریخته شناخته می شوند. هم داروهای نوترکیب و هم محصولات تراریخته، جهان پزشکی و کشاورزی را متحول و فواید بیشماری را نصیب محیط زیست کرده اند. 

امروز ما درخدمت دانشمندان برجسته ای از حوزه محصولات تراریخته هستیم تا زوایای مختلف این محصولات را برای ما بشکافند. سرکار خانم دکتر باقری، استاد سرشناس دانشگاه زنجان و پروفسور بهزاد قره یاضی دانشمند سرشناس مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی در مورد ابهامات و ملاحظات مطرح شده در رسانه ها و کشاورزی مولکولی و همینطور فواید محضولات تراریخته برای محیط زیست و سلامت انسان سخن خواهند گفت.  

 یادآوری این نکته نیز ضروری است که برنامه امروز یک مناظره نیست اما این نوید را خدمت علاقمندان به کشف حقایق علمی می رسانم که انجمن علمی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه زنجان و بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان در نظر دارند از آقایان دکتر علی کرمی و دکتر بهزاد قره یاضی برای انجام مناظره ای در همین سالن و در همین دانشگاه دعوت به عمل آورد. زمان این مناظره در هماهنگی با نامبردگان در اواخر پاییز یا اوایل زمستان سال جاری تنظیم خواهد شد. من فرصت را مغتنم شمرده از هر دوی این بزرگواران دعوت می کنم برای روشن شدن اذهان عمومی این دعوت را بپذیرند و پاسخگوی ابهامات طرفین باشند. عدم پذیرش مناظره از سوی هر یک از طرفین به اطلاع عموم خواهد رسید».

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.