اعتراض انجمن علمی ژنتیک به سوالات جهت دار آزمون دکتری سال 1398

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، حمایت قاطبه دانشگاهیان و فرهیختگان از تلاش به دستیابی به فناوری‎های جدید از جمله زیست فناوری و مهندسی ژنتیک و تولید ملی محصولات تراریخته که تجلی آن در بیانیه‎های انجمن‎های علمی ذیربط، قطعنامه‎های همایش‎های معتبر ملی و بین المللی و مقالات متعدد دانشمندان کشورمان قابل مشاهده است؛ همواره درخور تحسین و تقدیر بوده است. اما به نظر می‎رسد گروه کوچکی در تقابل کامل با جریان علمی و قانونی کشور، در حال ارتکاب اقدامات غیر اخلاقی و غیر قابل باوری در حوزه مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته هستند. به عنوان نمونه این گروه در یکی از آخرین اقدامات خود در آزمون ورودی دوره دکتری (نیمه متمرکز) سال 1398 کلیه رشته‎های امتحانی گروه آزمایشی کشاورزی و منابع طبیعی (دفترچه شماره 2) به طرح سوالاتی نادرست در مورد مهندسی ژنتیک گیاهی پرداخته است. انجمن علمی ژنتیک با ارسال نامه‎ای به رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به این اقدام غیر اخلاقی اعتراض کرده است. متن کامل این نامه را که در اختیار مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران قرار گرفته است در پایین بخوانید.

بسمه تعالی

رئیس محترم سازمان سنجش و آموزش کشور

جناب آقای دکتر ابراهیم خدایی

سلام‎علیکم.

با احترام، پیرو برگزاری آزمون سنجش استعداد تحصیلی آزمون ورودی دکتری نیمه متمرکز سال 1398(کلیه رشته‏های امتحانی گروه آزمایشی کشاورزی و منابع طبیعی) که مورخ 3 اسفند 1397 برگزار گردید، مواردی دور از انتظار در محتوای آزمون ملاحظه شد که مورد اعتراض بخشی از جامعه علمی و اعضای این انجمن واقع گردید، لذا مراتب در جلسه هیئت مدیره انجمن مطرح و اهم موارد بشرح زیر باستحضار می‎رسد:

1- در بخش اول، متنی غیر علمی ارائه شده‎است که کاملاً یکجانبه و سراسر در جهت تخریب و القای شبهه نسبت به فناوری‎های نوین زیستی (بیوتکنولوژی) و دستاوردهای مهندسی ژنتیک در کشاورزی و تولید محصولات اصلاح شده ژنتیکی می‎پردازد که هم اینک مهمترین فناوری در تولید غذا در کل جهان محسوب می‎گردد.

2- پاسخ‎های چند گزینه‎ای سـؤالات نیز به صورت کلی و غیر علمی تهیه شده و طبعاً داوطلب برای عدم حذف بدلیل تفاوت دیدگاه با طراح سـؤال، مجبور به انتخاب پاسخی می‎شود که طراح سـؤالات انتظار داشته و القاء نموده‎است بنابراین، داوطلب حق اظهارنظر علمی و مستقل خود را نداشته و طبعاً سنجش استعدادی هم صورت نخواهد‎گرفت.

3- متن دوم ارائه شده در زمینه محصولات ارگانیک بود، به نحوی که تبلیغ مستقیم این محصولات محسوب ‏شده و در مقابل محصولات تراریخته مطرح شده‎است، در حالیکه این دیدگاه هم از منطق به دور بوده و پیشرفت کشاورزی، تحقق خوداتکایی و امنیت غذایی، مستلزم بهره‎گیری حداکثری از تمام روش‎ها و فرصت‎ها و ظرفیت‎های علمی متداول و نوین می‎باشد.

انتظار می‏رفت متون انتخابی، کاملاً منصفانه، علمی و در جهت سیاست‏های کلان کشور انتخاب شوند و شایسته است سازمان سنجش کشور کمافی‎السابق به عنوان سازمانی کاملاً علمی و مستقل عمل نموده و به دور از هر گونه شائبه و بر مبنای مستندات علمی، متون و سـؤالات آزمون‎ها را طراحی نماید.

 در خاتمه انجمن ژنتیک ایران با بیش از یکهزار عضو متخصص و سابقه نیم قرن خدمت صادقانه به کشور عزیزمان، از جنابعالی که از فرهیختگان آموزش عالی کشور هستید انتظار دارد برای جلوگیری از آسیب بیشتر به اعتماد ملی نسبت به آن سازمان و احتراز از تضییع حقوق داوطلبان محترم، دستور پیگیری مجدانه موضوع را صادر نموده و در صورت لزوم، نظر دانشکده‏های کشاورزی و انجمن‏های علمی تخصصی، در خصوص این رفتار غیرعلمی را استعلام فرمایید.

برای شما و همه خدمتگزاران صادق در عرصه‎های علم و فناوری توفیقات روز افزون را از خداوند منان خواستارم.

     و من الله التوفیق

   دکتر محمود تولایی

رئیس انجمن ژنتیک ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.