رتبه بندی میزان خطر ژن های مقاومت به آنتی بیوتیک

پژوهشگران در دانشگاه دانمارک در یک مطالعه جدید به پیش بینی تغییرات و تکامل مقاومت دربرابر آنتی بیوتیک پرداخته اند. نتایج این مطالعه به توسعه داروهای آینده کمک می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از زیست فناوری کشاورزی، ژن هایی که باعث مقاومت  باکتری ها  در برابر آنتی بیوتیک های بالینی  معمول می شوند،  در بسیاری از محیط های طبیعی یافت می شوند. با این وجود تا به حال بررسی کلی ژنهای مقاومت به آنتی بیوتیک در باکتریهای  پاتوژن معمول در انسان صورت نگرفته است.

 |زوهشگران  در دانشگاه  دانمارک اعتقاد دارند که می توان ژن های مقاومت به آنتی بیوتیک را رتبه بندی کرد و از این طریق امکان پیش بینی  پیشرفت داروهای کنونی و آینده  فراهم  می گردد.

یکی از این پژوهشگران گفت: اطلاعات فنوتیپی دقیق در مورد مجموعه وسیعی از ژنهای مقاومت منفرد که در مطالعه ما به دست آمده است، به گسترش دانش در مورد استفاده از آنتی بیوتیک و توسعه دارویی کمک خواهد کرد. چنین اطلاعاتی می تواند به نفع شرکت های دارویی و پزشکانی باشد که آنتی بیوتیک ها را تجویز می کنند.

باکتری ها موجودات اجتماعی هستند که دائما ژنهای خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. تبادل ژن ها به یک بحران نوظهور مقاومت آنتی بیوتیکی منجر م یشود. چون بسیاری از پاتوژن های مضر، از جمله   باکتری اشرشیا کلای به صورت گروهی  زندگی می کنند. در نتیجه یک رویداد انتقال ژن می تواند باکتری های بی ضرر را به “superbugs” تبدیل کند. محققان با استفاده از زیست شناسی مصنوعی از یک نمونه دارای  تنوع ژنتیکی زیاد در زمینه  مقاومت  استفاده کرده اند تا  تأثیر انتقال ژن را در یک باکتری میزبان جدید مورد بررسی  قراردهند.

با ارائه این تنوع و وضوح، می توان نشان داد که مکانیسم بیوشیمیایی محصول یک ژن چیست  و سازگاری آن با فیزیولوژی میزبان را مشخص کرد. این پژوهشگر ادامه داد:  این اطلاعات در هنگام تولید آنتی بیوتیک های جدید مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا شرکت ممکن است بخواهد  از داروهایی که احتمالا مکانیسم های مقاومت را هدف قرار می دهند، پرهیز کند چون ممکن است به راحتی در بین میزبان های بیماریزا پخش شود. به عنوان مثال، نتایج نشان می دهد که ژن هایی که باعث مقاومت به پنی سیلین می شوند در مقایسه با ژنهای مسئول مقاومت به تتراسایکلین به راحتی  در میزبان جدید گسترش می یابند.

نتایج منتشر شده در مجله Nature یک مرجع خوب برای پروفایل های عملکردی ژن های مقاومت مشاهده شده در عوامل بیماریزا ست که  می تواند به صنعت در توسعه محصولات جدید کمک کند. با نمونه برداری از 200 ژن، مشخص می شود که کدامیک از محصولات ژنی مکانیسم های خاصی دارند که  به سادگی وارد یک سلول می شوند. 

درک بهتر این موضوع برای ساخت کارخانجات سلولی و مدارهای بیولوژیکی مفید است که ژن های موجود در موجودات مختلف اغلب در یک زمینه  متفاوت  با میزبان اصلی خود حضور دارند. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.