مدیر اداره غذای دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

تولید محصولات تراریخته در جهان در حال افزایش است

مدیر اداره غذای دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: اولین محصول تراریخته یک گوجه فرنگی بوده که در دهه ۹۰ میلادی تولید شده و از آن زمان تولید تراریخته آنقدر گسترش یافته که قابل مقایسه نیست و پیشبینی می شود تعداد و حجم این محصولات تا ۲۰۳۰ افزایش بسیاری پیدا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا، دکتر منصور قنبری مدیر اداره غذای دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: ما واردکننده محصولات تراریخته هستیم و تولیدکننده نیستیم و کشت این محصولات در کشور ما توسعه پیدا نکرده است.

دکتر”منصور قنبری” با بیان اینکه هدف از کشت محصولات تراریخته مثبت بوده، اظهار کرد: محصولات تغییر  شکل یافته ژنتیکی یافته(جی اِم اُ)  به لحاظ ژنتیکی اصلاح شده هستند.

وی افزود: هر محصولی که به لحاظ ژنتیکی از طریق  فناوری مهندسی ژنتیک اصلاح می شود را تحت عنوان “GMO” (تراریخته) یا تغییر  شکل یافته ژنتیکی می شناسیم.

قنبری با اشاره به اینکه بحث تغییر ژنتیک به صورت تجاری سازی و انبوه در حیوان وجود ندارد، تصریح کرد: نوع گیاهان اصلاح شده ژنتیکی در دنیا مشخص است و ۳۱ محصول تراریخته در دنیا وجود دارد که از این تعداد ۲۰ مورد مصرف غذایی دارند و ۹۹ درصد از این محصولات مربوط به ذرت، کلزا، سویا و پنبه دانه است.

مدیر اداره غذای دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه به غیر از این محصولات، محصول تراریخته دیگری وجود ندارد، اظهار کرد: ما واردکننده محصولات تراریخته هستیم و تولیدکننده نیستیم و کشت این محصولات در کشور ما توسعه پیدا نکرده است.

وی افزود: واردات تراریخته ها به کشور ما شامل دانه های روغنی و روغن خام هستند که قسمت اعظم آنها به کشور ما وارد می شود و در بین چهار محصول عمده که ذکر شد، بیشترین حجم تولید تراریخته مربوط به ذرت است و خیلی از ذرت هایی که در دنیا وجود دارد تراریخته هستند.

قنبری با اشاره به اینکه افزایش جمعیت یکی از دلایل تولید محصولات تراریخته بوده که به افزایش تولید میزان غذا کمک کرده است، گفت: مشکلات آب و هوایی و شرایط اقلیمی، آفت و … عواملی هستند که سطح زیرکشت محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده و میزان تولید غذا را کاهش می دهند و زمانی که دیدند با روش مهندسی ژنتیک می شود خاصیت بهتری به گیاه القاء کرده و افزایش میزان برداشت را داشت، این کار را انجام دادند.

وی تصریح کرد: اولین محصول تراریخته یک گوجه فرنگی بوده که در دهه ۹۰ میلادی تولید شده و از آن زمان تولید تراریخته آنقدر گسترش یافته که قابل مقایسه نیست و پیش بینی می شود تعداد و حجم این محصولات تا ۲۰۳۰ افزایش بسیاری پیدا کند.

مدیر اداره غذای دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: جهاد کشاورزی، سازمان غذا و دارو و استاندارد مبادی ورود محصولات غذایی به کشور ما هستند و اینگونه نیست که هر محصولی ت اجازه ورود به کشور را داشته باشد.

قنبری اظهار کرد: از زمانی که تولید، توزیع و تجاری سازی تراریخته آغاز شده هیچ گزارشی مبنی بر اثر سوء محصولات تراریخته بر مصرف کننده در هیچ جای دنیا ثبت نشده است.

وی تصریح کرد: پروتکل زیست محیطی “کارتاهنا” مستقیما تاثیرات زیستی ایمنی تراریخته‌ها را بررسی کرده و به توافقی رسیده اند که در سال ۲۰۰۰ بسیاری از کشورها آن را امضاء کرده اند و ایران نیز در دو دهه اخیر به این پروتکل پیوسته و همه کشورهای عضو باید بندهای این پروتکل را رعایت کرده و به اصول پایبند باشند.

مدیر اداره غذای دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در کشور ما محصولات تراریخته مربوط به دانه های روغنی و روغن خام است که ما از تولیدکنندگان می خواهیم مستندات اینکه محصول نهایی تراریخته است یا نه را به ما ارائه کنند و اگر تراریخته باشد ملزم هستند براساس قوانین سازمان غذا و دارو برچسب را روی آن قید کنند و برخی محصولات نیز به صورت ترکیبی تولید می شوند که باید در آنها نیز قید شود که در ترکیبات کلمه تراریخته را ذکر کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.