دروغ سیزده، کرونا، عوام فریبی و تراریخته

بهزاد قره‌ یاضی دکتری تخصصی ژنتیک، فوق تخصص مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی

بیماری عالمگیر کووید 19 (مشهور به کرونا) از اواخر سال گذشته میلادی جهان را در حالت اضطراری بی سابقه ­ای قرار داده است. این بیماری تا پانزدهم فروردین 1399 جان بیش از 3300 نفر از هم میهنان ما را گرفته است. در ایران در اوج بی عملی نهادهایی که باید پیشاپیش در مقابل شرایط اضطراری مشابه احراز آمادگی می­ کردند خط مقدم مبارزه با این بیماری را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پزشکان و پرستاران و کادر درمانی تشکیل دادند. مجاهدت­ ها و تلاش‌ های شبانه­ روزی و خستگی ناپذیر کادر درمان در حدی مورد تحسین و تقدیر جامعه نخبگانی، مردم و رهبری معظم انقلاب قرار گرفت که عزیزانی که در این راه جان خود را از دست می دهند “شهید خدمت” محسوب می ‌شوند.

در این بحبوحه که دانشگاه­ ها و مدارس و حتی ادارت و مشاغل خصوصی و حتی درمانی مانند مطب اطبا برای حفظ فاصله فیزیکی و قطع زنجیره ارتباط همگی تعطیل هستند و به تدریج مردم حتی از درب خانه محدودیت تردد خواهند داشت، اعضای ارشد دولت به ویژه معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر صنعت، معدن و تجارت و در راس همه آن­ ها وزیر جهادگر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاران او تا روزی 20 ساعت کار بی ­ادعا کرده اند. با وجود همه کج فهمی ­ها و قشری ­گری­ ها و مقاومت­ ها در مقابل حفظ فاصله فیزیکی و قطع زنجیره انتقال ویروس، عملکرد کادر درمانی و مدیریت وزارت بهداشت تحسین برانگیز بوده و می­رود تا به حول و قوه الهی این بیماری مهلک به نحو مطلوبی مدیریت شود. حمایت قاطع مقام معظم رهبری و تصریح وی بر رعایت دستورات دولت و به ویژه وزارت بهداشت و تبعیت بزرگوارانه شخص ایشان از جمله ماندن در خانه و لغو برنامه‌ های سنواتی نوروزی مانند غبار روبی ضریح ثامن الحجج، در این موفقیت نقش بلامنازعی داشته است. در این میان اما سربازان دیگری هم کارهای بزرگی کرده­ اند که بزودی مردم از آن­ ها اطلاع خواهند یافت و درایت رهبری را در حمایت بی چند و چون از تحقیقات به ویژه از فناوری­ های نو مانند زیست فناوری را بیش از پیش تحسین خواهند کرد. این بار سربازان گمنام امام زمان پژوهشگران زیست فناوری و مهندسی ژنتیک هستند که آسایش خود و خانواده و حتی جان خود را در طبق اخلاص قرار داده و مشغول تهیه کیت ­های تشخیص بیماری، تهیه واکسن، تهیه دارو و حتی بررسی منشا و احتمال دست ­ساز بودن و متعمدانه بودن کرونای جدید هستند؛ پژوهشگرانی که در واحدهای به ظاهر غیرپزشکی مانند پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، دانشگاه بقیه الله الأعظم، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مشغولند و همگی کارهای جاری خود را رها کرده و به کمک جامعه علمی پزشکی کشور شتافته و دست آوردهای محیرالعقولی داشته ­اند که به هنگام خود در مورد آن به تفصیل اطلاع رسانی خواهد شد.

در این میان اما افرادی هم هستند که در این شرایط به ویژه از گرفتاری و اشتغال غیر قابل توصیف وزارت بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و قوه قضاییه که همگی با تمام قوا پا در راه نهاده­ اند، نهایت سوء بهره­ برداری را کرده و سوداگری و کسب درآمد بیشتر را با استفاده از “جاذبه ترس و فریبکاری” سرلوحه برنامه ­های خود قرار داده ­اند. اینجانب با توجه به مسئولیت‌ های علمی و سوابق تخصصی خود که طی دو ماه گذشته حتی یک روز هم تعطیلی را بر خود روا ندانسته و بی ­منت تلاش کرده­ ام تا وظیفه پژوهشگری خود را در شرایط فعلی در اختیار کشورم قرار دهم به صراحت اعلام می­کنم که شرکت طبیعت سبز میهن (مالک: ابوالفضل پایداری و شرکا) غیر مسئولانه­ ترین و سودجویانه­ ترین روش فریبکارانه را دقیقا از اولین روزهای تعطیلات نوروزی و کرونایی برای سودجویی خودخواهانه در پیش گرفته است که به شرح آن می پردازم و از دادستان محترم و مدعی العموم درخواست ورود و اقدام مناسب دارم.

شرکت یاد شده بر اساس اعلام رسمی بانک مرکزی بزرگترین شرکت بخش خصوصی است که با دریافت 670 میلیون دلار ارز دولتی به نرخ 4200 تومان سابقه بیش از 56 میلیون دلار تخلف ارزی داشته (تصویر ۱).

تصویر ۱.( اقتصاد آنلاین).

این شرکت از ابتدای سال جاری با سوء بهره ­برداری از شرایط پیش گفته آگهی‌های تبلیغاتی متنوع بی‌ سابقه‌ پرهزینه‌ ای را تهیه کرده و با اطلاع از اینکه مردم در خانه نشسته و به ناچار برنامه­ های تلویزیونی به ویژه برنامه‌ های پر مخاطب و محبوب مانند سریال پایتخت را تماشا می­ کنند ادعاهای کذب و گزافی را مطرح می کند که بی­ تردید مصداق نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و بلکه ایجاد اختلال اقتصادی و ایجاد خدشه­ در امنیت روانی عامه مردم است. با توجه به اینکه قطعا قریب به اتفاق مردم ده­ ها بار تبلیغات یاد شده را دیده­ اند نیازی به تشریح جزئیات این اکاذیب نیست. به طور خلاصه شرکت طبیعت سبز میهن ادعا می­ کند:

  1. محصولات طبیعت غیر تراریخته است
  2. تراریخته طبیعی نیست و انتخاب طبیعت نیست
  3. تراریخته برای سلامتی ضرر دارد
  4. تراریخته برای نسل آینده و فرزندانمان ضرر دارد

با توجه به آشکار بودن کذب هر چهار ادعای فوق، جامعه علمی و آگاهان اعتراض خود را به گوش مسئولین رسانیده با تهیه شکواییه ای که تا لحظه نگارش این یادداشت بیش از 1400 امضا را زیر پای خود دارد ضمن تاکید بر اینکه این تبلیغات مصداق تشویش اذهان عمومی و کذب بوده از رئیس محترم سازمان صدا و سیما خواهان توقف این تبلیغات مخرب و ارائه دوبرابر وقت به انجمن­ های علمی و متخصصین برای رفع ابهام و بازگرداندن آرامش و امنیت خاطر و اعتماد عمومی به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو شدند. این شکواییه اگرچه در برخی رسانه­ ها انعکاس داشته ولی مورد بی­ توجهی تام مدیریت صدا و سیما قرار گرفت و موجب تشدید و ازدیاد برنامه­ های تبلیغی گسترده و بی­ انتها و بسیار گرانقیمت شرکت طبیعت تا پایان سیزدهم فروردین و ادامه برخی قسمت‌های آن تا لحظه نگارش این گزارش شد.

وزیر بهداشت پیش از این ضمن ابراز گلایه از مدیریت صدا و سیما برای مداخلات مخرب در حوزه پزشکی تذکر داده بود که در صورت ادامه، شکایت را مستقیما به مقام معظم رهبری منعکس خواهد کرد. در اوج این همه گرفتاری مردم و وزارت بهداشت، به ناچار دکتر عزیزی مدیرکل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نامه ­ای به تاریخ 1399/1/6 (تصویر۲) از شرکت طبیعت سبز میهن می‌خواهد تا حداکثر ظرف مدت 24 ساعت تبلیغات خود در مورد روغن ­های تراریخته را که مصداق تشویش اذهان عمومی و موجب صدمه جبران ناپذیر به جهش تولید می ­شود را متوقف کند.

تصویر ۲. نامه مدیرکل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرکت طبیعت سبز میهن

با وجود انتشار گسترده این نامه در رسانه­ های عمومی چند واکنش به طور همزمان اتفاق می­افتد.

  1. بی­ اعتنایی کامل شرکت طبیعت سبز میهن و تشدید تبلیغات کذب و مخرب و حتی تنوع بخشی به نشر اکاذیب
  2. استقبال جامعه علمی و پیگیری انجمن­ های علمی و تهیه نامه برای ارسال به رئیس محترم قوه قضاییه و معاون محترم دادستان تهران و پیگیری حقوقی ماجرا
  3. مذاکره معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با رئیس محترم سازمان صدا و سیما و قول وی برای جلوگیری از ادامه پخش این تبلیغات و مواخذه عوامل متخلف که به نظر می ­رسد با توجه به استمرار نشر اکاذیب یاد شده اقتدار رئیس صدا و سیما برای اقناع محافل تو در توی این سازمان برای توقف بهنگام و بلافاصله تبلیغات کذب یاد شده کافی نبوده است.
  4. استقبال جریان خاص و رسانه­ های زنجیره­ای مجازی مانند بنیاد ملی خود خوانده و غیر قانونی تلگرامی سبک زندگی سالم (آقای علی کرمی، تصویر ۳)، محفلی خاص در تسنیم و اذنابشان از تبلیغات شرکت طبیعت و تبلیغ ضد تراریخته. این جریان به سرکردگی محفل تسنیم ضمن حمله شدید به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از اینکه آگهی ­های یاد شده تاثیر غیر قابل جبران خود را بر جای گذاشته و آب ریخته را نمی‌ توان جمع کرد (که تا حدودی درست هم هست) ابراز مسرت کرده ­اند (طرفداری پرسش‌ برانگیز “سازمان غذا و دارو” از محصولات تراریخته + سند / سخنی با تاجران تراریخت فروردین ۱۳۹۹ ۱۲:۴۴ اقتصادی کشاورزی)

تصویر ۳. نمونه هایی از مطالب منتشر شده در گروه و کانال تلگرامی آقای علی کرمی در حمایت از شرکت طبیعت سبز ایران و حمله به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

 

  1. اولین واکنش شرکت طبیعت سبز میهن به اعتراضات گسترده و انتشار آنچه که خودش آن را اسناد غیر تراریخته بودن محصولات طبیعت می ­نامد و توزیع گسترده آن توسط گروه علی کرمی در فضای مجازی که: بفرمایید این هم مدرک که طبیعت راست می­ گوید و محصولش تراریخته نیست!.

فارغ از انگیزه‌ های مادی یا سیاسی پیدا و پنهان حمایت جریان حامی علی کرمی که متاسفانه در ارزشمندترین نهادهای ارزشی جمهوری اسلامی نیز نفوذ کرده‌است، ضمن بررسی چنبه های تخصصی و فنی (به اصطلاح) اسناد ارائه شده با اثبات بی اعتباری آن ­ها دلایل مخرب بودن تبلیغات یاد شده و آثار آن بر مقابله با بیماری عالمگیر کرونا، اشتغال کارگران، جهش تولید و هدررفت 40 سال سرمایه­ گذاری در حوزه پژوهش­ های علوم زیستی به ویژه در حوزه مهندسی ژنتیک تشریح خواهد شد.

بی اعتباری آنچه تحت عنوان اسناد غیرتراریخته بودن روغن های شرکت طبیعت ارائه شده است.

بنیاد غیر قانونی سبک زندگی سالم، در پاسخ به معدود افراد حقیقی گروه­ های دروغین خود که از موسس بنیاد (علی کرمی) سوال می کردند از کجا معلوم که محصولات خود شرکت طبیعت سبز میهن تراریخته نباشد چهار سند (تصویر ۴) را از طریق خود شرکت دریافت و در فضای مجازی منتشر می­ کند.

تصویر ۴. سندهای ارائه شده توسط آقای کرمی به نام شرکت طبیعت سبز میهن

توجه بفرمایید که گروهی ‌که مدعی است رئیسش پروفسورترین دانشمند است، به جای استفاده از عبارت مدارک یا مدرک ­های غیر تراریخته بودن محصولات طبیعت از عبارت “مدارک­ های”(!) غیر تراریخته بودن استفاده می­ کند. با توجه به اینکه در موارد متعددی پیش از این نشان داده شده است که پروفسور تسلط مناسبی به دستور زبان فارسی ندارد و از جمله از علامت سوال بسیار نا به جا استفاده می ­کند احتمال می­رود این “مدارک­ ها” کار شخص پروفسور باشد.

اما اشکالات اسناد ارائه شده

  1. بنا به دلایل معلومی در عین اینکه برچسب غیرتراریخته از وضوح بالایی برخوردار است اسناد ارائه شده همگی تار و تا حد زیادی به ویژه برای افراد غیر متخصص کاملا ناخوانا هستند. امید فریبکاران شرکت طبیعت سبز میهن و منتشر کنندگان و مبلغان این به اصطلاح اسناد این بوده که کسی متن را به دقت نخواهد خواند و با دیدن چند مهر و امضا و برچسب، ادعاهای شرکت را خواهند پذیرفت.
  2. این مدارک هیچکدام از ارزش حقوقی برخوردار نیستند زیرا نمونه روغن را خود شرکت طبیعت سبز میهن ارسال کرده و پاسخ را در قبال پرداخت هزینه از شرکت­ ها دریافت کرده‌اند. بدیهی است شرکت می ­تواند محصول تراریخته تولید کند اما نمونه غیرتراریخته را به آزمایشگاه تحویل دهد. جواب هر چه باشد اعتباری ندارد. روش قانونی این است که وزارت بهداشت بر اساس اظهارنامه واردکننده یا تولید کننده راسا و به صورت تصادفی و سرزده با روش علمی نمونه برداری کرد آن ها را برای آزمایش تحت کد نامشخص به آزمایشگاه معتبر ارسال کرده و سوابق را ثبت و ضبط می­کند. این نوع ارائه اسناد از سوی شرکت و مبلغین آن، توهین به شعور مخاطبین و به بازی گرفتن قوانین کشور از جمله تبصره ذیل بند چ ماده 31 قانون برنامه ششم مبنی بر ضرورت انجام آزمایش بر روی محصولات تراریخته وارداتی و برچسب ­گذاری آن­هاست که در جای خود شایسته رسیدگی مرجع قضایی به ویژه ورود سازمان بازرسی کل کشور به این ماجراست که با سکوت رضایت ­آمیزی فعلا نظاره­ گر ماجراست. همین سازمان طی 4 سال گذشته به ویژه در دوره ریاست جناب آقای سراج ده ­ها بار مدیران ارشد دستگاه­ های دولتی و از جمله سازمان غذا و دارو را به خاطر عدم رعایت برچسب­گذاری و یا ریز بودن برچسب مورد مواخذه قرار داده و حتی تلاش نافرجامی را برای لغو مصوبه شورای ملی ایمنی زیستی مبنی بر ضرورت توجه به تولید داخل و ترویج فواید زیست فناوری به عمل آورده است.
  3. تاریخ سند خارجی ارائه شده (سند مورد ادعا، پایین سمت چپ) ۲۷/۰۴/۲۰۱۹ است یعنی حدود ۸ ماه پیش. این به اصطلاح سند منحصرا مربوط به یک محموله است. به فرض اعتبار این سند که معتبر هم نیست این سند فقط برای یک محموله اعتبار دارد نه بیشتر. مهمتر از همه اینکه دو خط قرمز شده ذیل همین سند محو شده و قطعا نشان دهنده “غیرتراریخته بودن بر اساس مقررات ایران” نیست. در ضمن این گواهی برای روغن یا محموله “آفتابگردان” است که أساسا نوع تراریخته ندارد!!!.
  4. گواهی صادره از سوی شرکت پیشگامان انتقال ژن طب سلامت (سند مورد ادعای بالا سمت چپ) تنها نشان دهنده فقدان اِلِمان‌های پایانبر nos و پیشبر 35S است که تنها در برخی از محصولات تراریخته یافت می­ شوند و بقیه محصولات تراریخته را پوشش نمی ­دهند و مورد پذیرش نیست زیرا در برخی از تراریخته ها این دو وجود ندارند. در ضمن این گواهی نیز مربوط به “روغن پالم” است که آن هم نوع غیر تراریخته ندارد.
  5. سند مورد ادعای صادره از سوی شرکت دانا ژن پژوه (سمت راست بالا) علاوه بر اینکه به طور کل ناخواناست و أساسا معلوم نیست مربوط به چه نوع روغن یا محصولی است و به همان دلیل مندرج در بند چهارم بی‌ اعتبار و ناقص است.
  6. سند چهارم (پایین سمت راست) مربوط به روغن آفتابگردان و پالم است که از اساس تراریخته نیست!!!!

در عوامفریبی ارائه ­دهندگان این به اصطلاح اسناد همین بس که همه به اصطلاح اسناد فوق علاوه بر ده ­ها ایراد اساسی، در مورد روغن­ های پالم و آفتابگردان این شرکت صادر شده است و حتی یک مورد سندی مبنی بر غیرتراریخته بودن روغن سویا و ذرت تولیدی این شرکت ارائه نشده است. صد البته تنها اسنادی مورد قبول است که مهر سازمان غذا و دارو ذیل آن باشد. اصولا در بازار تجاری جهان روغن پالم یا آفتابگردان تراریخته وجود ندارد و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو محموله­ های پالم و آفتابگردان را مورد آزمون تراریختگی قرار نمی‌دهد. اما این شرکت برای عوامفریبی از آزمایشگاه‌هایی درخواست کرده است تا در قبال پرداخت هزینه‌ های آزمایشات برایش سند غیرتراریخته بودن را برای ارائه به قصد عوامفریبی تولید کنند. البته در اینجا به نظر می‌ رسد سازمان غذا و دارو نیز نباید اجازه دهد آزمایشگاه‌ ها راسا و در ارتباط مستقیم با مشتریان در امور حساس حاکمیتی در تماس مستقیم باشند بلکه باید کلیه درخواست­ های متقاضیان به سازمان غذا و دارو ارائه شده و پاسخ استعلام را نیز از همین سازمان دریافت کنند و سازمان غذا و دارو نیز می‌تواند نمونه ­ها را با روش علمی (double blind) در اختیار آزمایشگاه­ های خصوصی و معتمد قرار دهد.

شرکت طبیعت سبز میهن برخلاف ادعایش تولید کننده محصولات تراریخته است

پاسخ شرکت طبیعت سبز میهن و رسانه ­های زنجیره­ای و محفلی حامی او به برچسب تراریخته که خودش بر روی محصولاتش درج کرده است چیست؟ تصویرهای زیر اسناد متقن و معتبری هستند که نشان می­دهد بر خلاف ادعاها و تبلیغات کذب شرکت طبیعت سبز میهن “تراریخته انتخاب طبیعت است” (تصویرهای ۴ و ۵) و طبیعت به مردم دروغ می‌گوید.


تصویرهای ۴ و ۵. روغن های تراریخته طبیعت

در پوچی ادعاهای پروفسور و همپالگی‌ هایش در یک بنیاد ثبت نشده که مشغول کسب درآمد هستند و پیش از این مدعی بودند که با واردات و مصرف محصولات تراریخته مخالفند و پژوهشگران را “تاجر تراریخته” می ­نامیدند همین بس که تا این اندازه از یک شرکت وارداتچی که نامش به عنوان سومین شرکتی که تعهدات خود را در مقابل دریافت صدها هزار دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به عمل نیاورده است و نامش به عنوان اولین شرکت غیردولتی متخلف از سوی بانک مرکزی اعلام شده است حمایت می‌کند!

آیا پروفسور و رسانه‌ های زنجیره‌ای حامی او مخاطبین خود را احمق فرض کرده­اند؟ اگرچه اسناد ارائه شده به شرحی که گفته شد همگی خدشه ­پذیر بوده و اثبات کننده متقلب بودن شرکت یاد شده است، پروفسور و همپالگی­ هایش در مورد تصاویر فوق که نشان­ دهنده برچسب تراریختگی روغن طبیعت خریداری شده در تاریخ ۱۱/۱/۱۳۹۹ است توضیحی ارائه نداده‌ اند!

پروفسور و محفل مستقر در “تسنیم” بداند که ایران بیشه شیران است و برخلاف او که به قول خودش تازه فهمیده محصولات تراریخته در سفره او قرار دارد، جامعه علمی کشور از سال ۱۳۸۵ در مورد ضرورت تولید داخلی این محصولات و جلوگیری از واردات بی‌ رویه هشدار داده است و با چشمانی بیدار تحولات در حوزه تراریخته را پیگیری کرده و دروغگویان و مفسدان اقتصادی را افشا خواهند کرد.

در یادداشت‌ های بعدی ارتباط تروریسم و تشدید آثار کرونا با تبلیغات کذب طبیعت، دلایل اینکه تبلیغات شرکت طبیعت سبز ایران مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است، دلایل غیر قانونی بودن این تبلیغات، واکنش جامعه علمی، وضعیت تراریخته‌ها در ایران و جهان، تاثیر تبلیغات شرکت یاد شده بر آینده تامین روغن نباتی و جهش قیمت این محصول تراریخته در بازار مصرف، احتمال ورشکستگی برخی برندهای کوچکتر و بیکاری خیلی از کارگران این شرکت ­ها و پیامدهای آن در شرایط اقتصادی و کرونایی فعلی و معرفی فناوری هراسان و افسران جنگ نرم علیه تولید داخلی و جهش تولید، گزارش اقدامات بعدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجمن‌ های علمی و صدا و سیما، نتیجه پیگیری‌ های حقوقی و قضایی و اداری را تشریح خواهم کرد و در نهایت در لایو اینستاگرام نسبت به ابهامات باقیمانده توضیح خواهم داد. لطفا با دنبال کردن این زنجیره مطالب در صفحه شخصی لینکدین (Behzad Ghareyazie) و اینستاگرام اینجانب (Behzad.Ghreyazie) حقیقت را پیگیری کرده و نشر دهید. والسلام.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. mohammad می گوید

    بندچ ماده 31

    1. تیم مدیریت پایگاه بیوتکنولوژی ایران می گوید

      سلام. با تشکر از دقت شما، اصلاح شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.