دکتر محمود تولایی، رئیس انجمن ژنتیک

بهزاد ما، بهزاد علم، بهزاد دانشگاه ها و اندیشه و معرفت و دانایی، به، زیست. به، مشی کرد و بهینه رفتار نمود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، دکتر محمود تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران، در مراسم یادبود مجازی پروفسور بهزاد قره یاضی  به ارائه صحبت هایی پرداخت، در ادامه متن صحبت های وی آمده است.

اعوذبالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم
ما امروز برای گرامیداشت کرامت انسانی گردهم آمده ایم، کرامت یعنی پیراستگی از پستی و فروپایگی، روح بزرگوار و منزه از هر پستی .
انسان در پرتو آزادی و اختیار خود و در سایه مجاهدت و رعایت تقوا می تواند به مقامات والاتری از کمال و فضیلت نائل شود.
و لقد کرّمنا بنی آدم و حملناهم فی البرّ و البحر و رزقناهم من الطیبات( اسراء 70) خداوند به انسان کرامت بخشیده است کرامتی که ناظر به شرافت ذاتی اوست.
یکی از جلوه های کرامت انسان، برخورداری از ظرفیت علمی وسیع
علم آدم الاسماءالحسنی کلها، ثم عرضهم علی الملائکه .یعنی انسان بدلیل برخورداری از ظرفیت علمی وسیع، به مقام تعلیم به فرشتگان هم نائل شد.
قرآن کریم انسان را دارای وجودی جامع می داند که او را شایسته جانشینی خود در زمین معرفی می کند.انی جاعل فی الارض خلیفه(بقره 30)
سپس این انسانی را که خداوند به خلقتش بر خود فتبارک الله احسن الخالقین را ندا می رهد، وظیفه تسخیر آنچه در آسمان ها و زمین است را نیز بر عهده او قرار می دهد.
و سخر لکم ما فی السماوات و ما فی الارض جمیعاً منه ان فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون (جاثیه 13)
آری: دکتر بهزاد عزیز ما، به عنوان یک انسان فرهیخته و دانشمند با آگاهی از ساختار ژنتیک و تسلط بر رموز خلقت در ساختار یک سلول گیاهی، درصدد بهره گیری از آن در جهت کسب عزت و اقتدار علمی برای کشورش و پاسخ به نیاز مبرم امنیت غذایی در کشور بود. اوبه آنچه آموخته بود، باور داشت. او به قابلیت های خود برای خدمت به کشور و بشریت باور داشت، او ظرفیت های وجودی خود را به حد شکوفایی رسانده بود. به همین جهت آرام و قرار نداشت. او در داخل آزمایشگاه هم یک جهادگر بود. در سنگر انجمن های علمی یک جهادگر و خستگی ناپذیر بود.
در تولید محتوا در عرصه های علم و فناوری و ارائه به مقامات اجرایی و یا حوزه تقنین یک جهادگر بود و چه زیبا خداوند متعال می فرماید: الذی خلق الموت و الحیاه لیبلوکم احسن عملا (ملک2) خداوند میفرماید مرگ و زندگی را آفریدیم تا شما را بیازماییم و اینکه کدام یک عمل بهتری دارید. آری او نیز در مدت محدود عمر خود، بارها و بارها آزموده شد.
آری کل نفس ذائقه الموت هرکس طعم مرگ را می چشد و کل من علیها فان(رحمن26)
• اما آنچه از ما در هنگام انتقال از جهان مادی (زندگی) به جهان دیگر برجای می ماند، تعیین کننده ارزش هریک از ماست.
از دکتر قره یاضی چه برجای مانده است؟
– دانشجویان فرهیخته که تربیت شده محضراو هستند.
– محصولات فناورانه که با افتخار و یا تحمل مرارت به جامعه تقدیم نمود.
– اسناد علمی و سخنرانی های ارزشمند که سرمایه علمی برای کشور است.
خدای را بر این نعمات سپاسگزاریم و برای او علو درجات از خداوند منان خواستاریم.
(در این قسنت دلنوشته ای از دوست فاضل ما دکتر حسن کاظمی را تقدیم می کنم.)
نماز شام غریبان چو گریه آغازم به های و هوی غریبانه، گریه پردازم
به یاد یار و دیار آنچنان بگریم زار که از جهان ره و رسم سفر براندازم (حافظ)
دانشمندی با خاطرات علم اش، با خاطرات شوق خدمتش، با خاطرات فضایل اخلاقی و ملکات باطنی¬اش، به ملکوت اعلی و به دیدار یار شتافت.
از شمار دو چشم یک تن کم وز شمار خرد هزاران بیش
سلیم النفسی پاک طینت که هر طپش قلبش برای اعتلای وطن و دین بود و شرف صداقتش به قاف می رسید و همایی بود که هرچند کوته بینان سعی در شکستن پروبالش داشتند ولی بازهم اوج داشت و عروج، در مسیر صلاح و فلاح بود و اعمالش صواب و ثواب.
جایی که دیگرانی خیال نا علم و شبه علم داشتند، او با درایت و خوشفکری، نه فقط بر علم پای می فشرد بلکه نظر به معلوم داشت، مولوی فرمود:
ما آتش عشقیم که در موم رسیدیم تا ظن نبری خواجه، که محروم رسیدیم
یک حمله مردانه مستانه نمودیم از علم گذشتیم و به معلوم، رسیدیم
در منزل اول به دو فرسنگی اخلاص از مرحله ظلمت معدوم، رسیدیم
و آنجا که نه محمود و نه مذموم، رسیدیم
بهزاد ما، بهزاد علم، بهزاد دانشگاه ها و اندیشه و معرفت و دانایی، به، زیست. به، مشی کرد و بهینه رفتار نمود و امید است عاقبت به خیر دنیا و آخرت باشد.
ما در فقدان وی، در مظلومیت وی، بخاطر جفاهای ناروای تحمیل شده بر وی، چشمانی اشکبار، قلبی داغدار، روحی سوگوار و داغی همیشه بردل داریم. اما، در کنار داغ پرواز و اوج و عروج ناباورانه زودرس بهزاد عزیز، فقط داغ بر دل نداریم، یاد همیشه ماندگار وی را هم در دل داریم، گنج اخلاق نیکو، سعه صدر پسندیده، صبر بر نعمت و بلا را از وی به یاد داریم، به دل داریم، بخاطر داریم،
فقط داغ او را بر دل نداریم، یاد او هم گنج دل ماست، زینت دل ماست، آرایش خاطر و آرامش خاطر ما دوستان، همکاران، هم اندیشان و همراهان اوست. یاد بهزاد از آن جهت است که عاش سعیدا و مات سعیدا.
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ثبت است بر جریده عالم دوام ما
نیت خالص نمی میرد، از یادها نمی رود، اخلاص فراموش نمی شود. صفای باطن، شوق خدمت، تلاش برای اعتلای کشور، برای رشد دانشگاه ها، زحمت شبانه روزی برای شاگرد پروری و تربیت دانشجو، باقیات صالحات و حسنه جاریه¬ای است که از دکتر بهزاد قره یاضی عزیز بر جای ماند و شجره طیبه و شعله صوری است که از سینای سینه لبریز از شوق خدمت، به یادگار ماند، زندگی اش، ثمرات نیکو و ماندگار همیشگی
برای دوستانش، برای صداقت، برای اخلاص، بجای گذاشت و برکات مستمر و روزافزون این ثمرات ان شاالله و بعنوان اسباب سرافرازی و اعتلای این آب و خاک و این ملک و ملت خواهد بود.
ما به دوستی، به همراهی، به همکاری با وی مفتخریم و علم و دانش و دانشگاه ها هم به وی مفتخرند. شخصیت پاک و ذهن زلال و باطن پیراسته و آراسته وی زینت دانشگاه و دانش علم بود و آنچه او کرد و راهی که او رفت ان شاالله ذخیره مقبول در نزد رب العالمین برای آخرت وی خواهد بود به منه و کرمه.
قره یاضی از چهره های اصلی مبارزه با واردات و وابستگی پرمخاطره امنیت غذایی کشورمان به بیرون از مرزها بود آن هم در شرایطی که فرزندان جهادگر و عالم فرهیخته این سرزمین، قادر به حل بسیاری از مشکلات و پاسخ به نیازمندی های کشور هستند.
او با دقت بیانیه گام دوم انقلاب از کلام رهبری را مرور می کرد. او در بسیاری از سخنرانی های علمی خود در خارج از کشور، تصویر رهبری در بازدید از مؤسسه رویان را ارائه می کرد و با افتخار می گفت که من از کشوری آمده ام که شخص اول آن با وجودی که یک مقام عالی مذهبی است، بالاترین اهمیت را به علم و نخبگان می دهد.
اولین آشنایی ما با او در جریان تأسیس انجمن ایمنی زیستی بود(سال 1382) و در این 20 سال یک روز او را بی تفاوت نسبت به سرنوشت کشورش ندیدم، روحش شاد و در محضر الهی سربلند باد.

در ادامه این مراسم، دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، دکتر سیروس زینلی، دکتر اسکندر زند، دکتر فریدون مهبودی، دکتر کسری اصفهانی، دکتر محمدعلی ملبوبی، دکتر مختار جلالی جواران، دکتر اسکندر امیدی نیا، دکتر بهرام باغبان، دکتر کسری اصفهانی، مهندس صادق شجاعی، مهندس علیرضا علیزاده به بیان صحبت هایی پیرامون زندگی این دانشمند فقید پرداختند.

روحش شاد، یادش گرامی و راهش پر رهرو….

این مراسم در تاریخ 20 خرداد 1400 به همت جمعی از دوستان و دانشگاهیان به پاس یک عمر خدمت مجاهدانه، صادقانه دانشمند فرزانه، پروفسور بهزاد قره یاضی برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.