بدون شرح!!!

(قاچاق 50محصول تراریخته به کشور/ تهدید ژنتیکی برای ایران) این عنوان خبری است که چندی پیش توسط خبرگزاری مهر منتشر شد. محمدجواد محمدی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، به اقدامات شورای ایمنی زیستی در این زمینه اشاره کرد و افزود…

(قاچاق 50محصول تراریخته به کشور/ تهدید ژنتیکی برای ایران) این عنوان خبری است که چندی پیش توسط خبرگزاری مهر منتشر شد. محمدجواد محمدی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، به اقدامات شورای ایمنی زیستی در این زمینه اشاره کرد و افزود: شورای ایمنی زیستی با برگزاری جلسات منظم توانست چندین آیین نامه مورد نیاز را تهیه و مصوب کند.

رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: در این آیین نامه‌ها تکالیف دستگاه‌های مختلف چون وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنایع، موسسه استاندارد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان شیلات و سازمان حفظ نباتات در زمینه تولید، صادرات و واردات محصولات تراریخته تعیین شده است.

وی بزرگترین چالش‌های موجود در زمینه واردات محصولات تراریخته را "قاچاق" دانست و خاطر نشان کرد: بخش عمده‌ای از محصولات تراریخته که وارد کشور می‌شوند واردات محسوب نمی‌شوند، بلکه "قاچاق" اند. لذا مبارزه جدی با پدیده شوم قاچاق در این حوزه باید در دستور کار قرار گیرد.

محمدی زاده قاچاق محصولات تراریخته را تهدید ژنتیکی برای کشور دانست و ادامه داد: کالاهای وارداتی برای ورود به کشور باید مجوزهای لازم را داشته باشند و در صورت نیاز دستگاه‌های نظارتی با نمونه گیری بر نحوه واردات و توزیع آن در بازارهای داخلی نظارت و کنترل می‌کنند ولی متاسفانه در حوزه واردات محصولات تراریخته بدون نظارت و کنترل از مجاری غیر رسمی وارد کشور می‌شود. وی اظهار داشت: لازم است دستگاه‌های مسئول بر روند ورود این محصولات نظارت داشته باشند.

رئیس سازمان محیط زیست یکی از چالش‌های موجود در این زمینه را نبود آیین نامه‌های اجرایی ذکر کرد و ادامه داد: در این زمینه الزامات قانونی برای دستگاه‌های مسئول چون وزارتخانه‌های بهداشت، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران و نیروی انتظامی مشخص نبود که شورای ایمنی زیستی موفق شد آیین نامه‌هایی را در این زمینه مصوب کند. وی با تاکید بر اینکه این آیین‌نامه تکالیف قانونی هر یک از دستگاه‌های مرتبط را تعیین کرده است، خاطر نشان کرد: با تصویب این آیین نامه در واردات این محصولات انضباط لازم اعمال می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، گیاهان و موجودات تراریخته در کل به گیاهان و موجوداتی که از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده‌اند، اطلاق می‌شود. این دستکاری یا دست ورزی ژنتیکی با هدف اصلاح ژنتیکی در یک محصول یا موجود صورت می گیرد. به عنوان مثال در ایران اولین محصول کشاورزی تراریخته رقمی از برنج است که با اصلاح ژنتیکی در برابر کرم ساقه خوار برنج Chilo suppressalis مقاوم شده است. (منبع خبرگزاری مهرسه شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ ساعت ۲۳:۵۱)

نظر به جایگاه بالای مصاحبه شونده (رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست) مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران از پیامدهای منفی چنین اظهار نظرهای نسنجیدهای ابراز نگرانی کرده و درفرصتی مناسب در این مورد اظهارنظر خواهد کرد. در این فرصت تنها به اعلام عدم صحت و دقت در اظهارات منتشر شده از سوی مشار الیه کفایت کرده ابراز امیدواری می‌کند که آنچه از قول این مقام بلندپایه منتشر شده است اشتباه در انتقال مطلب باشد تا متن واقعی اظهارات نامبرده.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.