ورزش شما را باهوشتر می‌کند.

ترجمه و تنظیم: نغمه عبیری-
پژوهشگران ادعا می‌کنند که بلند شدن از روی مبل و انجام حرکات ورزشی شما را باهوشتر و سالمتر می‌کند. پژوهشگران کانادایی درموسسه قلب مونترال و موسسه سالمندان دانشگاه مونترال یک گروه شش نفره کم تحرک٬ میانسال و دارای اضافه وزن را …

پژوهشگران ادعا می‌کنند که بلند شدن از روی مبل و انجام حرکات ورزشی شما را باهوشتر و سالمتر می‌کند. پژوهشگران کانادایی درموسسه قلب مونترال و موسسه سالمندان دانشگاه مونترال یک گروه شش نفره کم تحرک٬ میانسال و دارای اضافه وزن را از طریق یک برنامه تمرین شدید دوره‌ای فقط دوبار در هفته و برای چهار ماه مورد بررسی قرار دادند.
در پایان دوره ورزشی نتنها شرکت‌کنندگان وزن و چربی خود را از دست دادند و توان ورزشی خود را افزایش دادند بلکه عملکردهای شناختی آنها در نسبت مستقیم با از دست دادن چربی و توان ورزش بهبود یافت. همچنین مشخص شد که افزایش جریان خون در مغز که با ورزش ایجاد می‌شود به طور مستقیم باعث افزایش عملکرد مغز می‌شود.
شرکت‌کنندگان قبل از آغاز برنامه به منظور تعیین عملکرد شناختی٬ ترکیب بدنی٬ خطر بیماری‌های قلبی –عروقی٬ میزان اکسیژن مغز در طول تمرین و حداکثر ظرفیت هوازی بوسیله یکسری از تست‌های شناختی٬ بیولوژیک و فیزیولوژیک مورد ارزیابی قرار گرفتند. آزمون‌های شناختی شامل بخاطر سپردن جفت اعداد و نمادها بود. بعد از پایان برنامه پژوهشگران دریافتند که اندازه دور کمر شرکت‌کنندگان و بویژه توده چربی بدن آنها کاهش یافته است. آنها همچنین دریافتند که حداکثر حساسیت آنها به انسولین به طور قابل توجهی افزایش یافته و امتیاز آزمون‌های شناختی و سیگنال‌های اکسیژن‌دهی در مغز در طول تمرین به تدریج افزایش یافته است.
همچنین جریان خون در مغز در طول تمرین افزایش یافته و افرادی که در این برنامه شرکت کردند اعلام کردند که احساس می‌کنند از نظر ذهنی فعال‌تر شده‌اند.
اگرچه کاهش عملکرد شناختی مغز یکی از عوارض طبیعی پیری است ولی یافته‌های این پژوهش ثابت می‌کند که هر فردی می‌تواند با ورزش کردن تا حدی مانع از کاهش عملکرد شناختی مغز خود شود.
نتایج این پژوهش در کنگره قلب و عروق کانادا در سال 2012 ارائه شده است.
ترجمه و تنظیم: نغمه عبیری
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.