مخالفت با فناوری با هدف تشویش اذهان عمومی صورت می گیرد

استاد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک گفت: فناوری مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته از روش هایی است که با افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش عملیات خاکورزی مانع از تغییر کاربری اراضی و پیشرفت فرسایش خاک می شود.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران دکتر علی هاتف سلمانیان، استاد پژوهشکده زیست فناوری کشاورزی، در گردهمایی “دست ورزی های ژنتیک، فرصت ها و چالش ها”با اشاره به نقش مهم مهندسی ژنتیک در تامین امنیت غذایی اظهار داشت واردات ایران نسبت به تولیدات داخلی بسیار زیادتر است و این زنگ خطری برای امنیت غذایی کشور است.

وی در تشریح ضرورت توجه به تجربه موفق سایر کشورهای تولید کننده از پاکستان نام برد و گفت: پاکستان با کشت پنبه تراریخته به صادر کننده پنبه تبدیل شد این در حالی است که قبل از کشت پنبه تراریخته پاکستان وارد کننده پنبه بود و پنبه کشت شده در این کشور عملکرد مناسبی نداشت.

استاد مهندسی ژنتیک کشاورزی ضمن گلایه از دروغ پردازی برخی افراد به ظاهر منتقد تاکید کرد اطلاع رسانی درست از حقوق مسلم مردم است. مردم باید بدانند محصولاتی که مصرف می کنند چه مزایا و مخاطراتی دارد. درست نیست بیماری های مختلف را به محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک ربط دهیم در حالی که تا کنون هیچ مطالعه علمی و مرجع معتبر چنین ادعایی را تایید نکرده است. ادعای ممنوعیت مصرف محصولات تراریخته در کشورهایی مانند چین و ژاپن در حالی که این کشورها مصرف کننده تراریخته هستند و مجوزهای مصرف خود را تمدید می کنند اطلاع رسانی غلط است که با هدف نگران کردن مردم جامعه انجام می شود.

وی بیان کرد مراجع علمی بارها بر این حقیقت صحه گذاشته اند که محصولات تراریخته از نظر سلامتی معادل انواع غیرتراریخته هستند. چهره های مطرح علمی در سراسر جهان از فناوری تولید محصولات تراریخته حمایت کرده اند. 105 برنده جایزه نوبل در نامه ای ضمن حمایت از محصولات تراریخته خواستار جلوگیری از فعالیت های صلح سبز شدند. صلح سبز از مخالفان شناخته شده فناوری در سطح جهان است.

دکتر سلمانیان در پایان گفت لازم است بدون ایجاد تنش در سطح جامعه با استفاده از به روزترین فناوری ها در جهت آبادی و پیشرفت کشور تلاش کنیم.

دومین جلسه از سلسله نشست های حقوق، اخلاق و ایمنی زیستی به همت مرکز تحقیقات و توسعه زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس و انجمن علمی دانشجویی زیست فناوری پزشکی 13 آذر ماه 1396 برگزار شد. “دست ورزی های ژنتیک، فرصت ها و چالش ها” موضوع این نشست بود که با حضور دکتر بهزاد قره یاضی رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی، دکتر علی هاتف سلمانیان استاد پژوهشکده زیست فناوری کشاورزی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و جمع کثیری از استادان و دانشجویان در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.