گندم تراریخته بدون گلوتن تولید شد

دانشمندان موفق شدند از طریق مهندسی ژنتیک گندم تراریخته‌ای را تولید کنند که فاقد گلوتن است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، مؤسسه کشاورزی پایدار در اسپانیا پس از سال‌ها تحقیق با اصلاح ژنتیک گندم موفق شد گندم تراریخته‌ای را عرضه کند که به دلیل حذف گلوتن برای بیماران سلیاک قابل مصرف است.

یک نفر از هر 100 نفر با مصرف آرد و محصولاتی که در آنها از آرد استفاده می‌شود دچار حساسیت شدید و واکنش خطرناک سیستم ایمنی می‌شوند که به آن بیماری سلیاک گفته می‌شود.

فرانسیسکو بارو یکی از دانشمندان این پروژه و مدیر مؤسسه کشاورزی پایدار اسپانیا می‌گوید: گلوتن عنوانی عام برای تمامی پروتئین‌های موجود در گندم و غلات مشابه است. در جریان پخت نان این پروتئین‌ها به هم متصل شده و یک زنجیره ارتجاعی را شکل می‌دهند که برای درست کردن خمیر ضروری است.

مدیر مؤسسه کشاورزی پایدار اسپانیا با بیان اینکه گندم تراریخته جدید تنها نوعی از گلوتن با نام گلیادین را که حساسیت خطرناکی در بیماران سلیاک را موجب می‌شود حذف کرده است گفت: این بیماران تا پیش از این با مصرف نان و محصولات مشابه دچار اسهال، استفراغ، سوء تغذیه، آسیب به مغز و حتی سرطان می‌شدند.

وی افزود: ژنی را به این گندم وارد کردیم که موجب فرایندی با نام دخالت آر.ان.ا با هدف توقف ساخت پروتئین مورد نظر می‌شود. با این روش 90 درصد از گلیادین در گندم حذف شد. در مرحله بعد توانستیم از روش ویرایش ژن برای حذف کامل ژن تولید کننده گلیادین در گندم استفاده کنیم.

بارو ادامه داد: آزمون‌های اولیه مصرف این گندم در بیماران سلیاک در اسپانیا نتایج رضایت‌بخشی را نشان داده است.

سارا اسلیت رئیس انجمن بیماران سلیاک انگلستان در این باره می‌گوید: یکی از دشواری‌های زندگی بیماران سلیاک حفظ رژیم بدون گلوتن است و تولید این گندم می‌تواند زندگی عادی را به آنها باز گرداند.

چندی پیش رسول دیناروند رئیس وقت سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت 3 میلیون نفر را در کشور دچار این بیماری اعلام کرده و گفت: در 5 سال اخیر که برای نخستین بار مسئله بیماران سلیاک پیگیری شد که عنوان می‌شد فقط چند صد نفر به بیماری سلیاک مبتلا شدند در حالی که آمار خیلی بیشتر از این است و اکنون با 3 میلیون نفر جمعیتی سر و کار داریم که نباید گلوتن موجود در آرد گندم یا جو را مصرف کنند و باید برنامه‌ای اندیشیده شود تا مانند کشورهای خارجی غذاهای فاقد گلوتن تهیه و در دسترس قرار گیرد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.