حجتی: منع واردات محصول تراریخته، تامین روغن و ذرت را دچار مشکل می‌کند

وزیر جهاد کشاورزی خطاب به نمایندگان مجلس با بیان اینکه «شما واردات محصولات تراریخته را به کشور ممنوع نکردید»، گفت: وزراتخانه های جهادکشاورزی و بهداشت مخالف ممنوعیت ورود این محصولاتند، زیرا اگر ممنوع کنیم تامین روغن و ذرت کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا، «محمود حجتی» روز چهارشنبه در بخش دوم سخنانش در جلسه علنی مجلس برای استیضاح افزود: در داخل کشور محصولات تراریخته تولید نکرده ایم، شما نمایندگان در قانون وظیفه ای را بر عهده دولت و وزارتخانه ها گذاشته اید و کمیته علمی ایمنی زیستی داریم.

وی در ادامه با یادآوری موضوع های مطرح شده درباره گندم تراریخته نیز گفت: فردی که کشاورز نبوده در این زمینه سوء استفاده ای کرده و دستگاه قضایی نیز با آن برخورد داشته است؛ نباید تولید محصول و زحمت کشاورزان را زیر سوال ببریم.

حجتی خاطرنشان ساخت: پارسال بیش از نیاز کشور گندم تولید شد، امسال نیز تاکنون بیش از 300 هزار تن صادرات داشتیم و واردات گندم سخت نیز به 20 تا 30 هزار تن محدود شده است.

وی ادامه داد: امروز این مسائل در حالی مطرح می شود که هفت میلیون تن گندم در سیلوهای کشور موجود است.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اظهارات یک نماینده گفت: به من اتهام زدید که «ابریشم را نابود کرده ام»؛ این در حالی است که تولید ابریشم خام استحصالی در سال 1384 به 400 تن کاهش یافته بود اما امروز آن را به 136 تن افزایش داده و برنامه ریزی کرده ایم که توسعه نهال، توتستان ها و جعبه های نوغان را ادامه دهیم.

وضعیت واردات برنج

حجتی درباره تولید و واردات برنج نیز گفت: در فصل برداشت این محصول، هیچ وارداتی انجام نشده است؛ طبق صورتجلسه سال 1393 برای خرید برنج با قیمت توافقی، نرخ 5700 تومان برای برنج هاشمی و 5800 تومان برای برنج طارم در هر کیلو ابلاغ شد؛ این قیمت ها امسال برای هر کدام از این برنج ها به 9100 تومان در هر کیلو تعیین و ابلاغ شد.

وی افزود: با این افزایش قیمت ها و ممنوعیت واردات در چهار تا پنج ماه از سال، حمایت از این محصول و کشاورزان برنجکار چگونه باید باشد؟ امسال در بازار داخلیبرنج خارجی با افزایش قیمت بی رویه ای مواجه شد و برنج هندی نیز افزایش نرخی خارج از عرف داشت.

حجتی در ادامه به ادعای مطرح شده از سوی برخی نمایندگان مبنی بر واگذاری 20 هکتار زمین در منطقه ای به کارکنان این وزارخانه اشاره کرد و افزود: این واگذاری در سال 1369 اتفاق افتاده است.

این عضو کابینه دولت تاکید کرد: آنچه به اینجانب به عنوان وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده، تغییر کاربری اراضی کشاورزی است که با جدیت آن را دنبال می کنم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.