پژوهشگاه رویان، امروز ۲۷ ساله شد/ قد کشیدن یک رویا از اتاقی ۱۲ متری تا کارخانه عظیم فرآورده های سلولی

۲۷ سال پیش در هشتم خرداد ماه سال ۱۳۷۰ مرکز جراحی محدود رویان با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج ‏های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری توسط زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی و گروهی از پژوهشگران و همکارانش در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تاسیس شد. مرکزی که با گذشت ربع قرن از تاسیس آن به یکی از قطب‌های مهم پزشکی تولیدمثل و تحقیقات سلول‌های بنیادی در منطقه و جهان تبدیل شده است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از دیده‌بان علم ایران، پژوهشگاه رویان این روزها با افتتاح نخستین مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته سلولی رویان و کارخانه تولید فرآورده های سلولی، فصل تازه ای از توسعه سلول درمانی در کشور را رقم زده و با گذشت نزدیک به ۱۵ سال از موفقیت تاریخی محققان این مرکز در دستیابی به توانمندی توليد، تكثير و انجماد سلولهاي‌ بنيادي‌ جنينی، امکان تولید و عرضه گسترده محصولات مبتنی بر پزشکی بازساختی به بازار دارویی کشور را فراهم می کند.

پژوهشگاه رویان از جمله معدود مراکز تحقیقاتی ایران است که به دلیل پژوهش های بنیادی در مرزهای دانش و دستاوردهایی چون دستیابی به توان تولید سلولهای بنیادی جنینی انسان پس از ۸، ۹ کشور پیشرفته و تولید نخستین حیوانات شبیه سازی شده در منطقه و برگزاری کنفرانس و جشنواره معتبر بین‌المللی در حوزه پزشکی تولیدمثل و سلول‌های بنیادی همواره مورد توجه مجامع علمی و رسانه های خارجی بوده و به موازات این موفقیتهای علمی در بعد کاربردی و ارائه خدمت به بیماران هم تحولی جدی در زمینه درمان ناباروری در کشور ایجاد کرده و هزاران خانواده ایرانی مستقیما از نتایج تحقیقات و خدمات آن بهره مند شده اند.

پژوهشگاه رویان فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی و درمانی خود را در قالب سه پژوهشكده و دو مرکز خدمات تخصصی (مرکز درمان ناباروری و مرکز سلول درمانی) با راهبرد از علم تا کاربرد انجام می‌دهد.

پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی رویان در زمینه طب پیوند با شناخت مبانی پایه زیست شناسی سلول‌های بنیادی، توسعه تحقیقات ترجمانی سلول‌های بنیادی روی حیوانات آزمایشگاهی و انجام کارآزمایی‌های بالینی فعالیت دارد. این پژوهشکده شامل گروه‌های پژوهشی سلول هاي بنيادي و زيست شناسي تكويني، فناوري نانو و زيست مواد، زيست پزشكي ترميمي و سلول درماني، زيست شناسي سامانه هاي مولكولي است.

پژوهشکده زیست شناسی و طب تولید مثل رویان در زمینه افزایش میزان باروری، سلامت جنین و بهبود سلامت جامعه از طریق تحقیق و درمان ناباروری در حوزه‌های مختلف تولید مثل فعالیت دارد. این پژوهشکده شامل گروه‌های پژوهشی ژنتيك توليد مثل، جنين شناسي، اپيدميولوژي و سلامت باروري، اندوكرينولوژي و ناباروري زنان، آندرولوژي، تصويربرداري توليد مثل است.

پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان هم بر تولید دام و محصولات وابسته مرتبط با زیست فناوری آن فعالیت دارد. پژوهشکده شامل گروه‌های پژوهشی مهندسي ژنتيك، زيست شناسي سلول جنسي و گروه زيست فناوري است.

پژوهشگاه رویان در زمینه خدمات درمان ناباروری، سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری موفقیت‌های زیادی را به نام خود ثبت کرده است که از جمله آنها تولد اولين كودك حاصل از روش باروری آزمایشگاهی IVF در تهران، تولد اولین كودك حاصل از روش ميكرواينجكشن ICSI در کشور، تولد اولين كودك حاصل از روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی جنین (PGD) در ايران، استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم ضایعات قلبی ناشی از سکته برای نخستین بار در کشور، استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم ضایعات قرنیه چشم برای نخستین بار در کشور، تاسیس نخستین بانک خصوصی خون بند ناف نوزادان، تولید نخستین حیوان شبیه سازی شده خاورمیانه (رویانا)، تولد دو گوساله و سه بزغاله شبیه سازی شده، تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی (iPS)، استفاده از سلول‌درمانی برای بهبود و درمان بیماران ویتیلیگو برای نخستین بار در کشور، تاسیس نخستین بانک عمومی خون بند ناف، تولد اولین بزغاله تراریخته حاوی ژن تولید کننده فاکتور ۹ انعقادی خون انسان و تولد اولین بزغاله تراریخته حاوی ژن Tissue Plasminogen Activator (tPA) انسانی است.

دکتر گورابی از موسسان و رییس سابق پژوهشگاه رویان از روند تأسيس و گسترش رويان می‌گوید که ۲۷ سال پیش به همت تعدادی دانشجوی جوان در فضایی ۱۲ متری در چهار راه حافظ تهران راه اندازی شد و امروز اعتبار و آوازه ای بین‌المللی یافته است: «از زماني كه انگيزه‌ تشكيل «رويان» در ميان چند دانشجوي جهاد دانشگاهي شكل گرفت به روش‌هاي مختلف و با وجود مشكلات فراوان، سعي كرديم ملزومات و امكانات كار را فراهم كنيم. نهايتاً مقدمات اوليه و لوازم اصلي كه فراهم شد، مساله‌ ساختمان مطرح شد. هرچقدر فكر كرديم كه به چه طريقي مي‌توانيم مشكل مكان را حل كنيم، به نتيجه‌اي نرسيديم.

مكان نسبتاً وسيعي براي اين كار لازم بود كه بايد شرايط خاصي هم مي‌داشت. پس از بحث و بررسي‌هاي فراوان، تنها فكري كه به نظرمان رسيد، همان دوست مشترك مرحوم دكتر كاظمي و رهبر معظم انقلاب بود. ايشان موضوع را به نحوي به رهبر معظم انقلاب منتقل كرد و گفت كه اين جوانان مي‌خواهند اين كار را در جهاد دانشگاهي انجام بدهند و امكاناتي در اختيارشان نيست.

نهايتاً رهبر معظم انقلاب بنياد مستضعفان را موظف كردند كه مكاني را در اختيار اين مجموعه قرار دهد. همچنين ايشان سؤال كرده بودند كه چقدر كمك مالي مي‌خواهيد؟ ما هم مبلغ شش ميليون تومان را اعلام كرديم و با كمك ايشان كار را شروع كرديم. وقتي معاونت وقت محرومان بنياد مستضعفان دستور مستقيم آقا را مشاهده كرد، كمك‌هاي بسياري كرد. البته با توجه به اين‌كه آن معاونت هم شناختي از كار نداشت، شرط كرد كه اگر ديديم ظرف يك سال به نتيجه‌اي نرسيديم و درجا مي‌زنيم، بايد ساختمان را تخليه كنيم.

افتتاح رويان

نهايتاً خرداد سال ۱۳۷۰ با هر مشكلي كه بود و با همه‌ سختي‌ها، ساختمان مجهز شد و وزير بهداشت آن زمان، آقاي دكتر ملك‌زاده مجموعه را افتتاح كرد. همه چيز حياط آن ساختمان را ما خودمان ساخته بوديم. يك چهارديواري در يك طرف حياط با موزاييك و نبشي ساخته بوديم و به گروه پژوهش اختصاص داديم؛ لذا توانستيم از فضاي ساختمان خيلي بيشتر استفاده كنيم. آخر هم پول داديم و آن ساختمان را خريديم و آن طور نبود كه به ما هديه داده شود.

چيزي كه باعث شد آن‌موقع و به واسطه‌ آن، رويان با انرژي پيش برود، اين بود كه فهميديم رهبري كشور به‌ خوبي متوجه كاري هستند كه جمعي از دانشجويان مي‌كنند. يعني در كشور و در اين حد بالا به يك عده جوان‌ اطمينان مي‌كنند و مي‌گويند كه «شما مي‌توانيد اين كار را انجام دهيد».

وقتي در همان سال‌ها اولين موفقيت‌ها حاصل شد، زماني‌ كه خدمت رهبري رسيدند، ايشان تصريح كرده بودند كه «من مي‌دانستم كه شما موفق مي‌شويد و اين موفقيت براي كشور خوب است. خوبي‌اش اين است كه به دست شما انجام شده و كساني هم اين كار را انجام دادند كه روي آن تأكيد داشتند.»

اين انرژي كه رهبري به مجموعه‌ي جوان ما مي‌دادند، خيلي مهم بود. حتي اين بيت معروف را كه «باش تا صبح دولتت بدمد / كاين هنوز از نتايج سحر است» در آن جلسه خوانده بودند و تأكيد كرده بودند كه «اين هنوز اول كارتان هست؛ بنابراين افق را خيلي وسيع‌تر ببينيد. شما با اين روحيه‌اي كه داريد و با اين كار حتماً مي‌توانيد موفقيت‌هاي بيشتري كسب كنيد.» اين واقعاً موجب دلگرمي ما بود.

استفتاء

در دي ماه سال ۱۳۸۱ توضيحاتي در مورد سلول‌هاي بنيادي، كاربردهايش و شبيه‌سازي و غيره خدمت ايشان ارائه كرديم. موارد استفاده را توضيح داديم و كسب اجازه كرديم تا وارد اين عرصه بشويم. مي‌دانيد كه سلول‌هاي بنيادي جنيني يك طرفش جنين انسان هست كه بايد از جنين انسان استفاده بشود. بايد جنين انسان از بين برود تا سلول‌هاي بنيادي ساخته شود؛ بنابراين با توجه به نظرات اخلاقي و مذهبي متفاوت در اين زمينه در دنيا بايد سؤال مي‌شد كه آيا ما مجاز هستيم در اين زمينه جنين‌هاي بلااستفاده را از بين ببريم و اين سلول‌ها را به دست بياوريم؟ ايشان گفتند كه «به اين دوستان بگوييد با همت و پشتكار هدف‌هاي بزرگ اين تحقيقات را دنبال كنند و اين ثروت هنگفت انساني را براي خود و كشور محقق نمايند.» البته يك جمله‌ ديگر هم گفتند كه «بايد مواظب باشند كه ساختن قطعات يدكي انسان به ساختن خود انسان منتهي نشود.» يعني به ‌نوعي شبيه‌سازي انسان را اين ‌جا منع كردند. اين چيزي بود كه زنده‌ياد دكتر كاظمي مداركي برايش پيدا كرده بود و ايشان هم اين پاسخ را داده بودند كه فقط به اين شكل مي‌توانيد وارد اين كار تحقيقاتي شويم.

بازديد از رويان

در زمان حيات دكتر كاظمي، هر از گاهي ملاقاتي صورت مي‌گرفت تا انرژي و روحيه‌اي تازه بگيريم. واقعاً دكتر وقتي به ملاقات آقا مي‌رفت و مي‌آمد، يك انرژي غير قابل مهار مي‌گرفت. البته بايد تصريح كنم كه گزارش مستمري هم در اين مدت خدمت آقا ارائه مي‌شد، چرا كه دكتر كاظمي هميشه مي‌گفت آقا دوست دارند يك بازديدي از رويان داشته باشند و هميشه دوست داشتيم اين مساله اتفاق بيفتد كه متأسفانه در زمان حيات مرحوم دكتر كاظمي به وقوع نپيوست.

ما سعي كرديم كارهاي نيمه‌كاره را به انجام برسانيم. خوشبختانه اين امر با پايان كار ساختمان‌ فعلي‌مان هم‌زمان شد. دقيقاً تير ماه ۱۳۸۶ زماني‌ كه داشتيم به اين ساختمان جابه‌جا مي‌شديم، آقا لطف كردند و در همان ابتدا تشريف آوردند. در آن زمان ما در حين اسباب‌كشي بوديم. براي جابه‌جايي، يك سري از كارهايمان را سرعت داده بوديم. نهايتاً روز ۲۵ تيرماه بود كه اين بازديد صورت گرفت.

بازديد ايشان بسيار موشكافانه و به مثابه يك محقق كهنه‌كار بود. البته اين مساله سابقه داشت. اولين بار هم كه براي ارائه‌ گزارش در مورد همين سلول‌هاي بنيادي براي به محضرشان رفتيم، وقتي توضيحات اساتيد و محققان رويان در مورد سلول‌هاي بنيادي با نمايش اسلايد انجام گرفت، آقا از همراهانشان كه چند پزشك بودند، پرسيدند كه شما سؤالي نداريد؟ آنها سؤالي نداشتند. بعد خودشان شروع كردند به پرسيدن سؤالاتي واقعاً اساسي و بنيادين.

در آن بازديد هم همين‌طور بود. در هر بخشي كه حضور پيدا مي‌كردند، از جنبه‌هاي مختلف سؤالاتي مطرح مي‌كردند. بعضي جاها از ديدگاه علمي كه موضوع چه هست و … راجع به هر موضوع موشكافانه سؤال مي‌كردند. گاهي احساس مي‌كرديم كه احياناً ايشان به لحاظ اين ‌كه مرجع هستند و مي‌خواهند راجع به يك موضوعي اظهار نظر كنند يا فتوايي بدهند، سؤالاتي در زمينه‌هايي مانند رحم اجاره‌اي پرسيدند يا در مورد رحم جايگزيني كه در كلوني حيوان استفاده شده و نيز در مورد تأثيراتش بر حيواني كه به دنيا مي‌آيد، ارتباطاتي كه وجود دارد، وجود يا عدم وجود ارتباطات روحي عاطفي، ارتباطات ژنتيكي كه اتفاق مي‌افتد و يك سري سؤال‌هايي به اين شكل. احساس مي‌شد ايشان مي‌خواهند در مورد جايگزيني و رابطه‌ي فرزندي كه به دنيا مي‌آيد با اين مادر اظهار نظر كنند.

بازدید رهبر انقلاب از پژوهشگاه رویان

اغلب سؤال‌هايي كه مطرح كردند، بسيار موشكافانه بود. ما سال پيش، قبل از اين‌كه براي گزارش حيوان «ترنس‌ژن» به محضرشان برويم، مطابق معمول و پيش از ملاقات، يك گزارش كارشناسي فرستاديم. معمولاً وقتي گزارش كارشناسي در اين سيستم‌هاي اداري مي‌افتد، خيلي روي آن دقت نمي‌شود و شايد بعضاً خوانده هم ‌نشود، ولي وقتي خدمت ايشان رسيديم، ديديم تمام مطالب را با دقت خوانده‌ بودند، به‌ طوري كه مي‌دانستند ما در آن نوشته‌ايم كه ايران چندمين كشور است كه در اين زمينه كار مي‌كند و تاكنون در چه زمينه‌هايي به نتيجه رسيده است. حتي آقا پرسيدند كه اگر مثلاً پروتئيني كه حاصل اين ژن خاص است و وارد بدن اين حيوان شده، يك پروتئين انعقادي است؟ بايد خونش منعقد بشود؟ يك سؤالاتي كه نشان‌دهنده‌ي دقت نظر ايشان در اين زمينه‌ها بود.

نظم و ترتيب اداري و تشكيلاتي كه ايشان دارد، از مواردي است كه همه بايد از آن درس بگيريم؛ اين‌كه يك گزارش كارشناسي را بخوانند و بعد در جلسه حضور يابند.

مردم نتايج را زودتر ببينند

در سال ۱۳۸۳ دوستان دوباره خدمت آقا رسيدند و توضيحاتي درباره‌ كارها دادند. رهبر انقلاب تأكيد كردند كه كاري كنيد تا نتايج اين تحقيقات سريع‌تر در دسترس مردم قرار بگيرد. يعني تا زماني كه تحقيقات ما براي مردم ملموس نشده، راضي نيستند. درست است كه بعضي بخش‌ها به ‌صورت پايه است و پايه‌ علم را قوي كرده و مرزهاي دانش را گسترش مي‌دهد، ولي يك بخشي از آن را بايد حتماً به ‌نوعي به كاربرد برسانيم. مردم زماني رضايت خواهند داشت كه نتيجه را ببينند و بدانند اين هزينه‌اي كه شده، در زندگي‌شان تأثير مثبتي گذاشته است.

سال‌هاي اخير هم بحثي را در پيام نوروزي‌شان داشتند كه حتماً مردم به‌ گونه‌اي شهد شيرين اين دستاوردهاي پژوهشي را بچشند. قبل از آن هم ما اين موارد را از ايشان شنيده بوديم كه بايد اين‌طور عمل شود. به همين خاطر ما اين را مد نظر قرار داديم كه علم و كاربرد علم دوشادوش هم جلو برود و به ترتيبي باشد كه خواسته‌ي ايشان برآورده شود.

سقف بلند یک رویا

دکتر عبدالحسین شاهوردی، رییس پژوهشگاه رویان و از نزدیکترین دوستان و همکاران دکتر کاظمی آشتیانی می گوید: یکی از کارهایی که دکتر کاظمی دنبال می­‌کرد و خیلی هم پایبند آن بود، بالا بردن ظرفیت مجموعه بود. او نمی‌گذاشت قدوقواره‌ی مجموعه کوتاه بماند. مشکلی که ما الان در کشورمان در برخی از دانشگاه­‌ها داریم، این است که آدم­‌ها بزرگ می‌شوند، اما فضای کاری کوچک می­‌ماند و افراد نمی­‌توانند کار کنند. همه‌ی کسانی که به خارج از کشور می­‌روند، به‌خاطر مسائل مادی نیست. خیلی­‌ها به‌خاطر اینکه حس می­‌کنند توانایی­‌شان را نمی­‌توانند به منصه‌ی ظهور برسانند، می‌روند. دکتر کاظمی اما خودش را در مقابل خیلی از مسائل قرار می­‌داد برای اینکه محققین رشد کنند.

بعد از اینکه جهاد دانشگاهی تشکیل شد، به او گفتند موقعیتش هست که در دانشگاه تهران، عضو هیأت‌ علمی شود. او گفت من سقف رویان را آن‌قدر بالا می­‌برم که عضو هیأت‌ علمی دانشگاه تهران، آرزو کند عضو هیأت‌ علمی رویان باشد. الان خیلی از محققین ایرانی خارج از کشور، اولین جایی که دوست دارند در آن فعالیت کنند، رویان است. به همین علت، من فکر می­‌کنم دکتر کاظمی آشتیانی می­‌تواند الگویی مناسب و مطلوب برای مدیریت جهادی باشد؛ هم در مباحث مدیریتی و هم در شیوه‌ی توسعه‌ کار که به‌صورت جهادی و با اعتمادبه‌نفس،‌ آن را انجام می‌داد.

دیده‌بان علم ایران در بیست و هفتمین سالگرد تاسیس پژوهشگاه رویان مروری گذرا دارد بر فرازهایی از افزون بر ربع قرن تلاش مستمر و موفق در این مجموعه علمی و تحقیقاتی پیشرو:

۶ مهر ۱۳۷۹

برگزاری نخستین جشنواره بين‌المللي نازايي رويان

نخستين دوره کنگره جشنواره بين‌المللي نازايي رويان مهر ماه ۷۶ با مشارکت محققانی از ۱۶ کشور جهان در محل اجلاس سران در تهران آغاز به كاركرد. این کنگره و جشنواره طی سال‌های اخیر به طور مستمر برگزار شده و پژوهشگاه رویان این روزها در تدارک برگزاری هجدهمین دوره جشنواره و کنگره بین‌المللی تحقیقات زیست شناسی و پزشکی تولیدمثل رویان و همزمان با آن سیزدهمین دوره کنگره زیست شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی است.

۱۷ مرداد ۱۳۸۰

کلنگ‌زنی بزرگترين مرکز درمان ناباروری خاورمیانه

در ۱۷ مرداد ماه ۱۳۸۰ كلنگ احداث ساختمان فعلی پژوهشكده رويان در میدان بنی هاشم در شمال شرق تهران به زمین زده شد. این مجموعه که چند سالی است دیگر پاسخگوی فعالیتها و مراجعان وسیع رویان نیست در زمان احداث و افتتاح بزرگترين مركز درمان نازايي در خاورميانه خوانده می شد. این مرکز در قطعه زمین اهدایی رهبر معظمانقلاب به مساحت هشت هزار مربع به منظور توسعه‌ فعاليت‌هاي موسسه رویان احداث شد که شامل سه ساختمان مجزا هر كدام در سه طبقه با زيربناي كل هفت هزار متر مربع است که بخش درماني آن شامل درمانگاه زنان و نازايي، سونوگرافي، راديولوژي، آزمايشگاه، اتاق‌هاي عمل و داروخانه است.

۱۱ شهریور ۱۳۸۲

پیوستن ایران به جمع معدود کشورهای توليدکننده سلولهاي‌ بنيادي‌ جنيني‌ انسان‌

به‌ همت‌ پژوهشگران‌ رویان، نام جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ بعد از كشورهاي‌ آمريكا، استراليا، سوئد، انگليس‌، هندوستان‌، كرة‌ جنوبي‌، ژاپن‌، سنگاپور در جمع معدود کشورهای صاحب توانمندی توليد، تكثير و انجماد سلولهاي‌ بنيادي‌ جنين‌ انسان‌ ثبت شد. رخدادی که جامعه علمی جهان و حتی همکاران ایرانی رویان در ابتدا با تردید و ناباوری با آن برخورد کردند اما با ارائه مستندات علمی همه با شگفتی و تحسین بر این موفقیت بزرگ و دستاورد علمی تاریخی رویان صحه گذاشتند.

۱۸ مهر ۱۳۸۳

تجلیل از دکتر کاظمی آشتیانی در همایش چهره های ماندگار

۱۸ مهر ماه ۸۳ در چهارمین همایش چهره های ماندگار از دکتر سعید کاظمی آشتیانی رییس پژوهشکده علوم سلولی (رویان) به عنوان چهره ای ماندگار تقدیر شد.

۱۵ بهمن ۱۳۸۳

افتتاح نخستین بانک خون بند ناف در ایران

۱۵ بهمن ۸۳ حجت الاسلام و المسلمین خاتمی، رییس جمهور با حضور در پژوهشکده رویان ضمن بازديد از پژوهشكده‌ و مركز تحقيقات علوم سلولي و ناباروري، بانک خون بند ناف رویان را افتتاح و تمبر يادبود دستيابي ايران به فن آوري توليد و تمايز سلول‌هاي بنيادي را مهر کرد.

۱۴ شهریور ۸۴

افزایش ۲۵ درصدی میانگین موفقیت درمان ناباروری در رویان

دکتر کاظمی آشتیانی، رییس پژوهشکده رویان در آستانه ششمين جشنواره بين‌المللي رويان اعلام کرد که ميانگين موفقيت درمان ناباروري در ايران از ۱۵ درصد در سال ۱۳۷۹ به ۴۰ درصد در سال ۸۴ رسیده که ۱۳ درصد بالاتر از انگلستان است.

۱۷ آبان ۱۳۸۴

دستيابي جمهوري اسلامي ايران به فن‌آوري «كلونينگ» حيوانات

رییس پژوهشکده رویان از پیوستن ایران به جمع معدود کشورهای صاحب فناوری همانندسازي (کلونینگ) حیوانات خبر داد و اعلام کرد محققان اين پژوهشكده با هدف دستيابي به فن‌آوري شبيه سازي حيوانات نسبت به كلونينگ چند راس ميش و گاو اقدام كرده‌اند كه با توجه به طولاني بودن دوران كلونينگ حيوانات بزرگ پيش‌بيني مي‌شود این حیوانات طی چند ماه بعد متولد شوند.

۱۴ دی ۱۳۸۴

دكتر سعيد كاظمي آشتياني، رییس پژوهشکده رویان درگذشت

بعد از ظهر چهارشنبه ۱۴ دی ماه ۱۳۸۴ خبر فوت ناگهانی دكتر سعيد كاظمي آشتياني، رئيس پژوهشكده رويان در کمال ناباوری خانواده، همکاران و مردم اعلام شد. وی در حالی که برای انجام تست ورزش در بيمارستان بقيه الله الاعظم تهران حضور یافته بود به دلیل عارضه قلبی درگذشت.

۱۵ دی ۱۳۸۴

رهبر معظم انقلاب: کاظمی آشتیانی از رویش های مبارکی بود که آینده درخشان علمی کشور را نوید می‌دهند

مقام معظم رهبري ۱۵ دی ماه در پیامی به مناسبت درگذشت دكتر كاظمي آشتياني با تسلیت فقدان این دانشمند جوان از وی و مجموعه همکارانش در رویان تجلیل کردند. در پیام مقام معظم رهبري از مرحوم کاظمی آشتیانی به عنوان «دانشمند مومن و جهادگر و شخصيت ارزشمندی كه كانون اميد و ابتكار و نوآوري بود» یاد شده و با افسوس بر فقدان رییس پژوهشکده رویان آمده بود: «وي يكي از فرزندان صالح انقلاب و از رويش‌هاي مباركي بود كه آينده‌ درخشان علمي در كشور را نويد مي‌دهند. موسسه‌ رويان كه مجمع ارزشمندي از نوآوران و جهادگران عرصه‌ علوم زيستي است، در پيدايش و رشد و اعتلاي خود، مديون همت و ايمان و پشتكار اين دانشمند جوان و بلندهمت است».

۱۵ اسفند ۱۳۸۴

انتصاب دکتر گورابی به ریاست پژوهشكده «رويان»

علی منتظری، رییس جهاد دانشگاهی در نیمه اسفند ۸۴ دکتر حمید گورابی از موسسان اولیه و مدیر گروه ژنتیک باروری پژوهشکده رویان را به ریاست این پژوهشکده منصوب کرد.

اول مهرماه ۸۵

تولد نخستين گوسفند حاصل از لقاح خارج رحمي و بلوغ آزمايشگاهي تخمك در ايران

ساعت ۹ شب شنبه اول مهر ماه، اولين بره حاصل از باروري خارج رحمي (IVF) و بلوغ آزمايشگاهي تخمك (IVM) در كشور با عمل سزارين به دنيا آمد.

تا قبل از انجام اين پروژه توسط محققان پژوهشگاه «رويان» از روش باروري آزمايشگاهي براي باردار كردن دام‌ها استفاده نشده بود و تلقيح مصنوعي در دام‌ها به سبك سنتي انجام مي‌شد.

اين فن‌آوري در راستاي فن‌آوري شبيه سازي، ساخت موجودات تراريخته و توليدات حاصل از آنها، اصلاح نژاد به روش نوين و مطالعات بين نژادي است.

۶ مرداد ۱۳۸۵

تصويب جايزه علمي «دكتر كاظمي» در شورای عالی انقلاب فرهنگی

شوراي عالي انقلاب فرهنگي به پاس زحمات و موفقيت‌هاي بزرگ دانشند فرهيخته دكتر سعيد كاظمي آشتياني و به منظور تكريم مقام علم و دانش، اعطاي جايزه علمي «دكتر كاظمي» را تصويب كرد. اين جايزه در رشته زيست شناسي به ويژه در زمينه فعاليت‌هاي پژوهشكده «رويان» اختصاص يافته و هيات امناي جهاد دانشگاهي مامور تهيه و تنظيم آيين نامه اجرايي اعطاي جايزه مذكور شد.

۱۱ مرداد ۸۵

تولد نخستين گوسفند همانندسازي شده خاورمیانه

اولين حيوان شبيه‌سازي شده جهت دستيابي به دانش شبيه سازي و كلونينگ حدود ساعت ۱۰ شب روز چهارشنبه يازدهم مرداد در پژوهشكده رويان متولد شد. اين گوسفند ماده متاسفانه بيشتر از چند دقيقه زنده نماند با اين حال آزمايش‌هاي مولكولي بر اساس ماركرهاي STR مويد صحت انجام همانندسازي بود. موفقيت دانشمندان «رويان» در توليد نخستين حيوان شبيه‌سازي شده در خاورميانه بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي منطقه، اروپا و آمريكا داشت. چرا که تا آن زمان تنها حدود هشت كشور به توانايي شبيه‌سازي گوسفند دست يافته‌ بودند كه براساس تجارب اين كشورها، درصد پايداري جنين‌ها بين سه تا پنج درصد است و در بيش از ۹۲ تا ۹۳ درصد موارد دچار سقط مي‌شوند.به گزارش دیده‌بان علم ایران، خبرگزاري آسوشيتدپرس، شبكه خبري بي‌بي‌سي، فاكس نيوز، لايف نيوز، شبكه سي بي اس، يو اس نيوز، مجله ساينتيست، روزنامه گاردين چاپ انگلستان، روزنامه USATODAY چاپ آمريكا، گلف نيوز، جردن فالز نيوز، AGE استراليا و ده‌ها رسانه خبري در سراسر جهان به بازتاب موفقيت دانشمندان زيست‌فن‌آوري ايران پرداختند.

۸ مهر ۱۳۸۵

تولد رویانا دومین گوسفند همانند سازی شده در ایران

محققان پايگاه تحقيقاتي اصفهان پژوهشكده «رويان»، ۳۰ مورد انتقال جنين گوسفند شبيه‌سازي شده انجام داده بودند كه به سه حاملگي منجر شد. يكي از آنها در شامگاه يازدهم مرداد ماه متولد شد كه دقايقي بعد از تولد به دليل نارسايي جفتي از دنيا رفت و دومين آنها ۳۰ بامداد ۸ مهر ۸۵ به دنیا آمد.

 اين بره شبيه سازي‌شده که از نژاد افشاري بود نخستین حیوان همانند سازی شده متولد شده در خاورمیانه بود که زنده به دنیا آمد و چند سالی زنده بود.

دوم آذر ۸۵

اتمام رسمي طرح شبيه‌سازي حيواني در پژوهشكده «رويان»

طی مراسمی با تجليل از پژوهشگران و دست اندركاران طرح همانند سازي گوسفند «رويانا»، اتمام رسمی طرح کلونینگ (شبیه‌سازی) حیوانی در پژوهشکده رویان اعلام شد.

۲۵ تیر ۱۳۸۶

بازدید مقام معظم رهبری از رویان

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز دوشنبه ۲۵ تیر از بخش های مختلف پژوهشكده رويان ديدن كردند و از نزديك با دستاوردهاي محققان رويان آشنا شدند.

۲۴ مرداد۸۶

تلاش محققان پژوهشكده «رويان» براي ترميم ضايعات استخواني با پيوند سلول‌هاي بنيادي

دکتر گورابی اعلام کرد که محققان پژوهشكده «رويان» در راستاي طرح استفاده از سلول‌هاي بنيادي در ترميم ضايعات استخواني موفق به توليد و پيوند بافت‌ استخواني از سلول‌هاي بنيادي مزانشيمي در نمونه حيواني شده اند.

وی با اشاره به مزایای استفاده از سلول‌هاي بنيادي بالغ تمايز يافته در ترميم ضايعات استخوان گفت: در این راستا آزمايشاتي بر روي مدل آزمايشگاهي سگ انجام شد كه نتايج مطلوبي را در بر داشته است و در حال حاضر در پي جمع‌آوري اطلاعات و آزمايش بر روي نمونه انساني هستيم.

به گفته دكتر اسلامي، مجري اين طرح در ارتوپدي نوين دسته‌اي از بيماريها نظير حفره‌هاي بزرگي كه در بافت استخوان ايجاد شده و با روش‌هاي معمول قابل درمان نيست با استفاده از سلول‌هاي بنيادي قابل درمان خواهد بود.

۲۰ بهمن ۱۳۸۶

دستیابی به روش نوين درمان بيماري پوستي«ويتيليگو»

توليد موش ازسلول‌هاي بنيادي جنيني موش

خودكفايي درتوليد پروتئين فاکتوررشد فيبروبلاستي انساني

رییس پژوهشکده رویان از موفقیت پژوهشگران سلول‌هاي بنيادي پژوهشكده رويان در ارائه روش نوين درمان بيماري پوستي «ويتيليگو» با پيوند اتولوگ سلول‌هاي «ملانوسيت»، توليد موش ازسلول‌هاي بنيادي جنيني موش و خودكفايي درتوليد پروتئين فاکتور رشد فيبروبلاستي انساني خبر داد.

به گفته گورابی سلول‌هاي بنيادي جنيني كه از جنين قبل از لانه گزيني شده در رحم به دست مي‌آيند، توانايي تمايز به انواع زيادي از سلول‌هاي ديگر را دارا هستند. از سلول‌هاي بنيادي جنيني موشي نه تنها مي‌توان انواع سلول‌ها نظير سلول‌هاي عصبي، سلول‌هاي مولد انسولين، سلول‌هاي كبدي و غيره را در محيط آزمايشگاهي توليد كرد، بلكه با استفاده از آن مي‌توان يك موش كامل ساخت.

دكتر بهاروند، مجری طرح خودكفايي در توليد پروتئين فاكتور رشد فيبروبلاستي انساني هم در توضیح این دستاورد گفت: فاکتور رشد فيبروبلاستي يا bFGF ، پروتئيني است که در بسياري از فرايندهاي سلولي نظير تقسيم سلولي، تکوين جنين، رگ زايي و بسياري فرايندهاي ديگر نقش دارد. به علاوه، اين پروتئين به عنوان يك فاكتور مهم به محيط کشت سلولهاي بنيادي جنيني انساني اضافه مي شود تا بتوان سلول ها را در حالت بنيادينگي و بدون تمايز حفظ و تکثير کرد.

وي خاطرنشان كرد: قيمت اين ماده که توسط شرکت هاي بزرگ تجاري خارجي توليد مي‌شود، بسيار بالا بوده و هر ويال/آمپول آن كه حاوي ۲۵ ميكروگرم فاکتور رشد فيبروبلاستي انساني است ارزشي به مبلغ ۳۹۱ يورو دارد كه اين امر محققان پژوهشكده رويان را بر آن داشت تا پروتئين فاکتور رشد فيبروبلاستي انساني را با استفاده از روش «بيان ژن در محيط آزمايشگاهي» توليد كنند.

۱۵ ارديبهشت ۸۷

تولد «بووانا»، نخستين گوساله حاصل بلوغ آزمايشگاهي تخمك و باروري خارج رحمي در ايران

نخستين گوساله حاصل از بلوغ آزمايشگاهي تخمك و باروري خارج رحمي در كشور بامداد روز يكشنبه ۱۵ ارديبهشت ماه ۸۷ در پايگاه اصفهان پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي به دنيا آمد.

اين گوساله ماده كه از نژاد هلشتاين بود به صورت طبيعي و سالم به دنيا آمد و موقع تولد ۵۳ كيلوگرم وزن داشت.

نصر اصفهاني، رييس پايگاه اصفهان پژوهشكده رويان درباره وجه تسميه اين گوساله گفت: «بووانا» برگرفته از نام لاتين گاو  BOVINE و بر وزن نام نخستين گوسفند شبيه‌سازي شده ايران (رويانا) است.

به گفته وی از جمله اهداف كاربردي اين طرح بهبود پتانسيل ژنتيكي شيرواري دام‌هاي كشور در مدت زمان كوتاه است به گونه‌اي كه با استفاده از اين تكنولوژي مي‌توان پتانسيل بالاي تخمدان‌هاي گاوهاي برتر را كه به دلايل مختلف در معرض حذف هستند به آزمايشگاه منتقل كرده و پس از انجام لقاح آزمايشگاهي با اسپرمهاي مرغوب و يا تعيين جنسيت شده رويان‌هاي با كيفيت بالا را به طور انبوه توليد كرده و با قيمت بسيار پايين‌تر از رويانهاي منجمد وارداتي به دامداران عرضه كرد.

۷ دی ۱۳۸۷

افتتاح مركز سلول درماني و بانك عمومي خون بند ناف پژوهشكده «رويان»

مركز سلول درماني و نخستين بانك عمومي خون بند ناف «رويان» در آستانه سالگرد درگذشت دكتر سعيد كاظمي آشتياني با حضور دکتر کامران باقری لنکرانی، وزير بهداشت و رييس وقت جهاد دانشگاهي افتتاح شد.

۲۶ فروردین ۱۳۸۸

تولد «حنا»، نخستین بز شبیه سازی شده خاورمیانه

در بامداد ۲۶ فروردین ۸۸، نخستين بز شبيه سازي شده خاورميانه در پایگاه تحقیقات علوم سلولی رویان در اصفهان متولد شد تا نام ايران به عنوان، پنجمين كشور توليدكننده بز شبيه‌سازي شده در دنيا ثبت شود.
نخستين بز شبيه سازي شده خاورميانه، ساعت ۱ و ۳۰ دقيقه بامداد چهارشنبه ۲۶ فروردين ماه در پايگاه تحقيقاتي علوم سلولي اصفهان پژوهشكده «رويان» پس از عمل سزارين در سلامت كامل متولد شد.

۲۴ خرداد ۱۳۸۸

كلنگ زنی مجتمع تحقيقاتي پژوهشكده رويان اصفهان

عمليات اجرايي احداث مجتمع تحقيقاتي پايگاه اصفهان پژوهشكده رويان ۲۴ خرداد با حضور رئيس پژوهشكده رويان و جمعي از مقامات استان اصفهان برگزار شد.

۲۰ تيرماه ۸۸

تولد «بنيانا» نخستين گوساله شبيه‌سازي شده در کشور

«بنيانا» نخستين گوساله حاصل از تکنولوژي شبيه سازي خاورميانه ۲۰ تيرماه ۸۸ در پايگاه تحقيقاتي رويان اصفهان متولد شد.

به گفته دكترمحمد حسين نصر اصفهاني، رییس پایگاه اصفهان رویان، تولد اين گوساله که «بنيانا» به مفهوم بنيادين و پايه‌اي نام گرفته، اولين تولد موفق گوساله شبيه‌سازي‌شده در خاورميانه محسوب‌ مي‌شود که کشورمان را در جايگاه معدود کشورهاي صاحب توانمندي در شبيه سازي انواع حيوانات مزرعه‌اي (گاو، گوسفند و بز) قرار داد.

وي تصريح كرد: اين موفقيت حاصل تلاش بي وقفه محققان پژوهشکده رويان جهاد دانشگاهي و انجام حدود ۵۰ آزمايش مقدماتي، ۲۰۰ آزمايش اصلي، توليد بيش از ۲۰۰۰ جنين شبيه‌سازي شده و انتقال ۳۰۰ جنين به ۱۰۰ گاو گيرنده در طول مدت دو سال تحقيق بوده است.

«بنيانا» كه با تولد خود اميدها و شادي‌هاي زيادي برانگيخته بود متاسفانه در كمال ناباوري به فاصله هفت روز پس از تولد درگذشت.

سوم مرداد ۸۸

تولد «تامينا» و شبيه‌سازي سرنوشت شوم «بنيانا» براي دومين گوساله شبيه‌سازي شده ايران!

به فاصله چند روز از تولد و مرگ زودهنگام «بنيانا»، «تامينا»، دومين گوساله شبيه سازي شده ايران و خاورميانه و دوقلوي همسان ژنتيكي آن در پژوهشگاه رويان به دنيا آمد اما به فاصله سه روز بعد اين گوساله هم به علت عوارض ناشي از تب حاد و مواج جان سپرد.

مرگ «تامينا» صبح روز سه‌شنبه ششم مرداد ماه ۸۸، روز سوم تولد، دقيقا به همان عللي رخ داد كه براي اولين گوساله شبيه سازي شده – «بنيانا» – روز هفتم پس از تولد رخ داده بود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دكتر محمد حسين نصر اصفهاني ــ مدير پايگاه تحقيقاتي رويان در اصفهان – گفت: بنابر گزارش‌هاي منابع معتبر علوم دامپزشكي همچون طب داخلي دامپزشكي، هايپرترمي با علت نامشخص علت اصلي مرگ گوساله‌هاي شبيه سازي شده در هفته اول بعد از تولد عنوان شده كه علت مرگ دو گوساله شبيه سازي شده ايران نيز هست. بررسي‌هاي اولين نشان داده است، در حالي كه اولين گوساله شبيه سازي «بنيانا» در سن ۲۷۰ روزگي حاملگي و با وزن ۴۸ كيلوگرم متولد شد و بررسي‌هاي اوليه هيچگونه عارضه پاتولوژيك خاصي را در وي نشان نداد، دوقلوي همسان ژنتيكي آن يعني «تامينا» در سن ۲۸۰ روزگي حاملگي و با وزن ۷۰ كيلوگرم متولد شد كه عوارض ملايم بعضي ناهنجاريهاي آناتوميكي را نشان مي‌داد.

وي گفت: بنابر بالاترين آمارهاي موجود در زمينه‌ شبيه سازي گاو، در دنيا بالاترين شانس توليد جنين آزمايشگاهي، ايجاد آبستني اوليه، ماه سوم، ماه ششم و نيز تولد زنده به ترتيب ۵۰، ۴۰، ۳۰، ۲۵، و ۱۰ــ ۵ درصد است كه سهم معادل تيم جنين شناسي پژوهشكده رويان در اين زمينه به ترتيب ۴۵ ــ ۴۰، ۳۰، ۳۵، ۲۰ و ۳ درصد بوده است.

مرگ «بنيانا» و «تامينا» به فاصله چند روز با توجه به تلاش‌هاي گسترده و سرمايه‌گذاري و وقت زيادي كه صرف آن شده بود، اتفاق ناخوشايندي براي محققان رويان بود.

۱۹ دي ماه ۸۸

تولد «شنگول» و «منگول»، نخستين بزغاله‌هاي تراريخته در ايران

سرانجام پس از سال‌ها تلاش پيگير و تحقيقات مستمر، نخستين دام‌هاي تراريخته با قابليت توليد فرآورده‌هاي دارويي در مجتمع تحقيقاتي پژوهشگاه رويان در تهران به دنيا آمدند.

دكتر گورابي، رييس پژوهشگاه رويان اظهار كرد: بزهاي تراريخته توليدي كه حامل ژن توليد پروتئين نوتركيب انساني موثر در درمان مبتلايان هموفيلي نوع B هستند ۲۸ مرداد ماه ۸۸ انتقال جنين شده و ۱۹ دي ماه در مجتمع تحقيقاتي جهاد دانشگاهي در هلاجرد تهران متولد شده اند پس از بزرگ شدن در شير خود فاكتور ۹ انعقادي خواهند داشت. اين پروتئين نوتركيب در بدن انسان در كبد سنتز شده و در اثر اختصاص در توليد آن فرد به هموفيلي نوع B مبتلا مي‌شود، لذا مصرف فرآورده دارويي توليدي از شير اين دام‌ها مي‌تواند در درمان اين بيماري موثر باشد.

۸ بهمن ۸۸

ديدار جمعي از مسئولان و محققان پژوهشگاه رويان با مقام معظم رهبري

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از مسئولان و محققان پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي، انتخاب دقيق مسئله، و استفاده از علم و دانش و تلاش در پرتو ايمان براي حل مسئله را رمز موفقيت اين نهاد علمي دانستند.
در اين ديدار، دكتر گورابي، رئيس پژوهشگاه رويان، گزارش از آخرين دستاوردهاي علمي اين پژوهشگاه از جمله توليد نخستين حيوانات تراريخته (ترنس ژن) در كشور و منطقه ارائه كرد.

۲۵ شهریور ۸۹

اعطای نخستين جايزه علمي دكتر كاظمي به يك دانشگر برجسته آمریکایی

همزمان با يازدهمين جشنواره بين المللي تحقيقات باروري و سلول‌هاي بنيادي رويان، نخستين جايزه ويژه دكتر كاظمي آشتياني به رودولف ينيش دانشگر برجسته زيست شناسي و سلول‌هاي بنيادي اهدا شد.

ينيش از مبتكرترين و خلاق‌ترين دانشگران در زمينه زيست‌شناسي تكويني، تنظيم بيان ژن و زيست شناسي سلول بنيادي و خالق نخستين گونه موش تراريخته است.

دكتر ينيش در نگارش بيش از ۴۰ مقاله تحقيقاتي شركت داشته و جوايز و تقديرنامه‌هاي فراواني را نيز دريافت كرده است. او دانشمند برگزيده فرهنگستان ملي علوم امريكا در سال ۲۰۰۳ و جايزه بنياد پيتر گروبر در زمينه ژنتيك است. علاوه بر اين، جايزه رابرت كوخ براي برتري در زمينه دستاوردهاي علمي، جايزه بنياد سرطان چارلز رودولف براپرچر، مدال مكس دلبروك براي پزشكي مولكولي و جايزه بنياد ويلسك براي دستاوردهايش به او اعطا شد كه اين همه تنها بخش كوچكي از افتخارات و جوايز بي شماري است كه كسب كرده است.

۷ تیر ۱۳۹۰

راه‌اندازی نخستين مركز پيش بيمارستاني سلول درماني كشور

در راستاي تاسيس بيمارستان سلول درماني رويان، مركز پيش بيمارستاني سلول درماني در محل اين پژوهشگاه راه‌اندازي شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دكتر گورابي با اشاره به تاسيس اولين مركز سلول درماني كشور در سال ۸۷ گفت: اين مركز با هدف توليد سلول در سطح استاندارد و براي استفاده در مطالعات باليني با حضور وزير وقت بهداشت راه‌اندازي شد. هدف از تاسيس مركز سلول درماني اين بود كه سلول‌هاي مناسب و با كيفيت بالا و استاندارد براي استفاده در درمان توليد شود. همچنين بتوان با استفاده از اين مركز كارآزمايي‌هاي باليني انجام شده در پژوهشگاه را هدايت كرد كه لازمه آن انجام كارهاي درمانگاهي در مركز سلول درماني است تا بيماراني كه وارد عرصه تحقيقات مي‌شوند مورد ارزيابي قرار گيرند.

۱۴ شهریور ۱۳۹۰

راه‌اندازی نخستين بانك سلول‌هاي بنيادي جنيني و غيرجنيني كشور

بانك سلول‌هاي بنيادي جنيني و غيرجنيني پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي با هدف تامين نياز محققان كشور به سلول‌هاي بنيادي رسما افتتاح شد.

در اين بانك هشت هزار و ۴۰۰ ويال سلول‌هاي بنيادي جنيني و غيرجنيني در ۳۳۴ نوع نگهداري مي‌شود كه ۱۰۸ رده سلول‌هاي بنيادي جنيني موشي از نژادهاي مختلف و ۱۰۶ رده سلولهاي بنيادي پرتوان القايي انساني و ۱۲ رده سلولهاي بنيادي جنيني انساني را شامل مي‌ش

۱۷ شهریور ۹۰

دومين جايزه علمي «دكتر كاظمي» هم به يك آلماني رسيد

دومين جايزه دكتر کاظمي (Kazemi Prize) به استاد «هانس شولر»، دانشمند سرشناس آلماني اعطا شد.

شولر كه در سال ۲۰۰۴ به عنوان مدير موسسه ماكس پلانك براي طب زيست مولكولي و رياست گروه بيولوژي تكويني و سلولي منصوب شد، استاد همكار گروه بيوشيمي در دانشگاه پنسيلوانيا، استاد تمام دانشكده پزشكي دانشگاه ويلهلمز وستفالين در مونستر آلمان، استاد همكار آزمايشگاه و عضو كار گروه عالي آلمان براي بيولوژي پيوند در درمان‌هاي ترميمي (REBIRTH) در دانشكده معتبر پزشكي هانوور (MHH) است.

از جمله موفقيتهاي علمي وي و آزمايشگاه تحقيقاتيش كه بازتاب وسيعي در جامعه علمي و رسانه‌يي داشته اعلام توليد تخمك از سلول‌هاي بنيادي جنيني موش بود كه راه را براي محيط تحقيقاتي كاملا جديدي هموار و پيامدهاي شگرف آن براي جامعه همچنان مورد بحث است. با اين حال شايد عمده عامل شهرت و اعتبار شولر در جامعه زيست شناسي را بايد در تحقيقات پيشتازانه اش در زمينه پروتئين OCT4 جست‌و‌جو كرد.

آذر ۱۳۹۱

دستیابی به تکنیک تشخیص پیش از لانه‌گزینی بیماری‌های تک ژنی

محققان پژوهشگاه‌های ابن سینا و رویان در طرحی مشترک به تکنیک تشخیص پیش از لانه‌گزینی بیماری‌های تک ژنی دست یافتند. با دستیابی به این تکنیک از تولد کودکان مبتلا به بیماری هایی مثل تالاسمی از مرحله قبل از انتقال به رحم پیشگیری می‌شود.

آذر ۱۳۹۲

راه‌اندازی موسسه «خیرین پژوهش سلامت رویان»

دست‌های سخاوت خیرین پژوهش به یاری پژوهشگاه رویان آمد تا زمینه‌ساز گسترش تحقیقات سلامت رویان و ارائه دستاوردهای درمانی این پژوهش‌ها به بیماران دردمند باشد.

دکتر گورابی، رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با اعلام ثبت رسمی موسسه «خیرین پژوهش سلامت رویان» گفت: پژوهشگاه رویان ازبدو تاسیس با توجه به سهم اندک اعتبارات دولتی از بودجه جهاد دانشگاهی و ضرورت تامین اعتبارات مورد نیاز از طریق ارائه خدمات، پیگیر جلب حمایت‌های خیرین بود و مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی، عمده بودجه مورد نیاز موسسه را از طریق همین کمک‌ها تامین کردند. با گذشت ۲۰ سال از تاسیس موسسه و ارتقای آن به پژوهشگاه با این که بودجه‌ای در حد مناسب در اختیارمان است برای پیشبرد هر چه سریع‌تر پروژه‌ها نیازمند حمایت خیرین هستیم و طی این سال‌ها از این قبیل حمایت‌ها به گرمی استقبال کرده‌ایم.

۱۵ مرداد ۹۳

موفقیت محققان در تولید سلول‌های شبکیه چشم از سلول‌های بنیادی

دکتر حمید گورابی اعلام کرد: در مقطع فعلی بیشتر از این که بخواهیم فعالیت‌های جدیدی را شروع کنیم در حال عمق بخشی به کارهای گذشته هستیم و تلاش داریم تحقیقاتی را که در فاز آزمایشگاهی موفق بوده اند در مدل حیوانی تست کنیم که با توجه به تنگناهای بودجه‌یی، هم روش مناسب‌تری است. از جمله طرح‌هایی که فازهای آزمایشگاهی را طی کرده تهیه سلول‌های شبکیه چشم از سلول‌های بنیادی است که در مرحله تست حیوانی است و تلاش داریم این طرح که اثربخشی خود را‌ در فاز آزمایشگاهی نشان داده به کارآزمایی بالینی برسد.

شهریور ۹۲

موفقیت محققان رویان در سلول‌درمانی کودکان فلج مغزی و درمان عارضه انگشتان به هم چسبیده

رییس پژوهشگاه رویان از موفقیت محققان دپارتمان طب ترمیمی پژوهشگاه در درمان انگشتان به هم چسبیده بیماران اپیدرمولیزوبلوسا، اثربخشی سلول درمانی در کودکان فلج مغزی و به کارگیری سلول مزانشیمی در درمان استنوآرتریت خبر داد.

۱۴ تیر ۹۳

آغاز تحقیقات درمان بیماری‌های شبکیه با سلول‌های بنیادی جنینی

بازدید رییس جمهور از پژوهشکده رویان اصفهان

رییس پژوهشگاه رویان از آغاز تحقیقاتی برای درمان بیماری‌های شبکیه چشم با سلول‌های بنیادی توسط محققان این پژوهشگاه خبر داد.

۱۲ مرداد ۱۳۹۴

دستاورد مهم «رویان» در درمان مبتلایان فلج اطفال و مغزی

تلاش برای تولیداندام انسانی در حیوانات

رییس پژوهشگاه «رویان» از دستاوردهای تازه محققان این پژوهشگاه در فاز اول سلول‌درمانی فلج مغزی اطفال، کارآزمایی‌های بالینی بر روی روش‌های سلول‌درمانی بیماری‌های غضروف و استخوان،کبد،چشم،قلب و پوست و برنامه‌ریزی برای درمان ام‌اس و دیابت و تولید اندام‌ انسانی در بدن حیوانات خبرداد.

۱۵ شهریور ۹۴

اعطای سومین جایزه کاظمی آشتیانی به پراستنادترین دانشمند تاریخ علم مهندسی

جایزه مرحوم کاظمی آشتیانی طی مراسمی در پژوهشگاه رویان به پروفسور رابرت لنگر پراستنادترین دانشمند علم مهندسی اعطا شد.

وی که استاد دانشگاه MIT و پروفسور پژوهشگاه کخ است بیش از ۱۳۰۰ مقاله منتشر کرده و بیش از یک هزار و ۸۰ اختراع از وی به ثبت رسیده است.

به گزارش دیده‌بان علم، لنگر، همچنین موسس بیش از ۳۰۰ شرکت دانش بنیان بوده است.

۱۰ شهریور ۹۵

محقق هلندی برنده جایزه کاظمی آشتیانی شد

جایزه کاظمی آشتیانی ۲۰۱۶ همزمان با هفدهمین جشنواره بین‌المللی رویان به هانس کلورز پژوهشگر هلندی اعطا شد که برای اولین بار موفق به شناسایی سلول‌های بنیادی روده‌ای شده است.

وی از محققان برجسته جهان در استفاده از سلول‌های بنیادی در پزشکی بازساختی است.

۷ اردیبهشت ۹۶

رویان، میزبان دانشمندان پروتئومیکس جهان

سمپوزیوم پروژه جهانی پروتئوم انسانی با حضور محققان برجسته بین‌المللی از ۱۱ کشور، ۷ و ۸ اردیبهشت ماه ۹۶ به میزبانی پژوهشگاه رویان در تهران برگزار شد.

پروژه جهانی پروتئوم انسانی با هدف شناسایی پروتئین‌ها، کروموزم‌های انسانی و نقش آنها در شناسایی و درمان بیماری‌ها از سال ۲۰۱۲ میلادی راه‌اندازی شده است. این پروژه جهانی با مشارکت کشورهایی همچون استرالیا، کانادا، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، سوئیس، چین، تایوان، امریکا، روسیه، کره جنوبی، اسپانیا و ایران در حال انجام است. پژوهشگاه رویان به عنوان متولی این پروژه در ایران و مسؤول پروژه پروتئوم کروموزوم Y انسانی نقش مؤثری در پیشبرد اهداف این پروژه جهانی داشته و امسال میزبان این کارگروه بین‌المللی است.

۱۸ آذر ۹۶

دکتر شاهوردی، سرپرست پژوهشگاه رویان شد

دکتر عبدالحسین شاهوردی، معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه رویان با حکم رییس جهاد دانشگاهی، سرپرست پژوهشگاه رویان شد. وی پس از مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی  و دکتر گورابی – که از اسفندماه ۱۳۸۴ ریاست پژوهشگاه را عهده دار بود – سومین مدیر این موسسه بزرگ پژوهشی، آموزشی و درمانی است.

۲۹ آذر ۹۶

شبیه سازی سومین نژاد بز در کشور

محققان پژوهشگاه رویان موفق به تولید سه راس بز شبیه سازی شده از نژاد مورسیا شدند که از نژادهای گران قیمت بز بوده و قادر است روزانه دو تا سه کیلوگرم شیر با چربی و کیفیت بالا تولید کند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر نصر اصفهانی، رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: محققان پژوهشکده با استفاده از تجارب قبلی شبیه سازی و با به کارگیری روش دستی بومی سازی، پس از ۹ ماه موفق به این شبیه سازی از تخمدان و لقاح مصنوعی سلول بنیادی سه رأس بز از آن نژاد شدند.

وی با اشاره به اینکه قرار است با دستیابی به این فناوری ۱۰۰ راس بز مورسیا شبیه سازی شود، گفت: هم اکنون این طرح آماده واگذاری به دامپروران برای تولید انبوه است که با انبوه سازی آن می توان قیمت تمام شده تولید شیر را کاهش و کیفیت آن را بالا برد.

۲۴ اردیبهشت ۹۷

افتتاح مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته سلولی رویان

نخستین مرکز توسعه فناوری محصولات پیشرفته سلولی رویان با حضور دکتر ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت پژوهشگاه رویان افتتاح شد.

ماموریت مرکز، ایجاد پل مطمئن و کارا میان مراحل آزمایشگاهی و پیش‌بالینی محصولات مبتنی بر پزشکی بازساختی تا رسیدن به مرحله درمانی و تولید صنعتی محصول در مقیاس بالاست‌. در این راستا واحد تولید مرکز در جست و جوی منابع مطمئن سلولی و بررسی میزان ایمنی و کارایی محصولات سلولی است و در واحد کنترل کیفی نیز با رعایت استانداردهای بین‌المللی آزمایش‌هایی جهت نظارت بر تولید محصولات ایمن و کار انجام می شود.

همچنین در واحد تضمین کیفیت نظارت دقیق بر مستندسازی تمام مراحل تولید از ابتدا تا انتها بر اساس پروتکل‌های تعریف شده با رعایت استانداردهای بین‌المللی صورت می‌گیرد.

۲۵ اردیبهشت ۹۷

افتتاح نخستین کارخانه فرآورده های سلولی غرب آسیا

نخستین کارخانه تولید انبوه فرآورده های سلولی منطقه با حضور معاون اول رییس جمهور، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، وزیر بهداشت، رییس ستاد اجرایی فرمان امام و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهره برداری رسید.

با عقد قرارداد مشترک برای تولید انبوه سلول با مصارف بالینی بین یک شرکت دارویی داخلی وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان سرمایه گذار و پژوهشگاه رویان به عنوان دارنده دانش فنی، شرکت تک سل فارمد به عنوان اولین شرکت دانش بنیان در حوزه تولید صنعتی محصولات و فرآورده های سلولی در بهمن ماه سال ۹۲ تاسیس شد.
این شرکت که با هدف تولید انبوه سلول، تجاری سازی محصولات سلولی، ژن درمانی و مهندسی بافت، همکاری با مراکز و موسسات پژوهشی و تحقیقاتی برای توسعه محصولات جدید و حرکت به سوی صادرات فناوری فعالیت دارد با ساخت اولین کارخانه تولید انبوه سلول در کشور با ظرفیت ۴۵۰۰ محصول سلولی خودی (اتولوگ) توانسته گام مهمی را در توسعه و تجاری سازی پزشکی بازساختی و سلول درمانی در کشور بردارد.

تهیه و تنظیم : علی شمس

1 نظر
  1. سجاد می گوید

    سلام .تو زمینه رویش و ریزش مو چیزی تولید شده یا ن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.