رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران:

پژوهشگر بیوتکنولوژی: علم فواید تراریخته را ثابت کرده است

رییس انجمن علمی ایمنی زیستی و پژوهشگر بیوتکنولوژی گفت: تاکنون سندی درباره مضر بودن تراریخته ها ارائه نشده است ولی اسناد فراوانی برای اثبات مفید بودن این مواد غذایی وجود دارد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا بهزاد قره یاضی روز دوشنبه در همایش زیست فن آوری و استراتژی نوآورانه در ارومیه گفت: تاکنون هزاران مقاله علمی معتبر درباره مفید بودن محصولات تراریخته منتشر شده است.

وی به ذکر نمونه ای از بررسی های علمی در زمینه تراریخته ها پرداخت و اظهار داشت: یک متاآنالیز درباره این مواد که 21 سال به طول انجامید، کاهش 10 درصدی مصرف علف کش ها و 45 درصدی مصرف حشره کش های شیمیایی با کشت این محصولات را نشان داد.

وی ادامه داد: 130 پژوهش توسط 500 گروه محققان اروپایی با 300 میلیون یورو در این زمینه انجام شده و در نتیجه آن بی ضرر بودن غذاهای تراریخته به اندازه غذاهای غیرتراریخته گزارش شده است.

قره یاضی اضافه کرد: بی ضرر بودن تراریخته ها هرگز بیان نمی شود ولی با این محصولات هم می توان به سلامت بشر و افزایش درآمد کشاورزان کمک کرد.

رییس انجمن علمی ایمنی زیستی گفت: امید به زندگی در اوایل پیروزی انقلاب در کشور با 55 سال، کمتر از آمریکا و حتی کمتر از عراق بود ولی این میزان هم اکنون به بالای 80 سال در بانوان رسیده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون 23 سال به عمر مفید بانوان کشور و در کنار آن بر عمر مفید مردان افزوده شده، گفت: ابتلا به یک بیماری از جمله سرطان و فوت در اثر آن در سنین بالا منطقی است و دلیلی بر مضر بودن تراریخته ها نیست.

قره یاضی بیان کرد: برخلاف تبلیغات منفی و نادرست که در خصوص تراریخته ها وجود دارد، این محصولات از سالم ترین و پاک ترین غذاها در دنیا به شمار می رود.

وی اظهار داشت: محصولات به نام تراریخته یا مهندسی ژنتیک شده 17 درصد تولیدات کشاورزی دنیا را به خود اختصاص داده که البته سهم تولید آن در کشور ما تقریبا صفر است.

عباسعلی روانلو، رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم در این همایش گفت: مهندسی ژنتیک در طبیعت به طور طبیعی انجام می شود.

وی گفت: امروزه حرکت به سمت کم حجم خواری در سطح دنیا مطرح است و این موضوع به وسیله غذاهای غنی شده و با بهره مندی از محصولات تولید شده در خاک های غنی میسر می شود.

وی با بیان اینکه در قرن های متمادی بشر ناخواسته از بیوتکنولوژی در بخش های مختلف استفاده کرده، گفت: در دوره نوین نیز این علم موجب شده است تا تحولات شگرفی در زندگی بشر رخ دهد.

روانلو با اشاره به کاربرد روش های زیستی نوین ژنتیکی در تولید یا دستکاری میکروارگانیسم ها، گفت: بیوتکنولوژی در جهان تحولات بسیاری خلق کرده و با توجه به افزایش جمعیت جهان و نیاز به برنامه ریزی در این زمینه محصولات تراریخته دارای اهمیت خاصی است.

وی گفت: سویا، گندم، برنج و ذرت برخی محصولاتی است که در این بخش همواره در کشورها روی آنها تحقیق می شود.

روانلو ادامه داد: 69 درصد از محصولات ذرت، سویا، چغندرقند، یونجه و کدو در آمریکا با هدف ایجاد مقاومت در برابر بیماری ها، دستکاری ژنتیک شده که این رقم در برزیل 30 درصد و در آرژانتین 24 درصد است.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به مصرف بالای علف کش در کشور گفت: علف کش ها علاوه بر آلوده کردن خاک ها و آب های زیرزمینی در بهم زدن زیست بوم و اکولوژی خاک تاثیر بسیاری دارد و با تولید گیاهان مقاوم به افت ها و علف های هرز می توان از مصرف علف کش ها جلوگیری کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این همایش بیان کرد: زیست فن آوری کشاورزی با تکنیک های مختلف از جمله مهندسی ژنتیک، واکسن ها و کشت بافت ها به ارائه خدمت و ایجاد تحول در این بخش می پردازد تا بتوان به امینت غذایی دست یافت.

اسمعیل کریم زاده افزود: امنیت مرزی و غذایی 2 حوزه مهم در کشور است و در ایران اسلامی به عنوان یکی از کشورهای پرجمعیت و مصرف کننده باید به امنیت غذایی در حوزه کشاورزی توجه ویژه ای معطوف شود.

این همایش علمی و تخصصی به مدت یک روز در پژوهشکده مطالعاتی دریاچه ارومیه با حضور دانشجویان، محققان و استادان دانشگاه های ارومیه به صورت ارایه سخنرانی، ویدئو کنفرانس و پانل های تخصصی در زمینه مهندسی ژنتیک و گیاه پزشکی برگزار شد.

محصولات تراریخته یا تغییر ژنتیک یافته به محصولاتی اطلاق می شود که با هدف بهبود و تقویت صفات مطلوب مانند ارتقای کیفیت غذایی، مقاومت به آفت ها و بیماری ها، افزایش کمیت محصول یا حذف صفات نامطلوب غذایی از طریق روش های پیشرفته علمی مهندسی ژنتیک اصلاح می شود.

در حال حاضر در ایران دو محصول برنج و پنبه تراریخته در انتظار کسب مجوز تولید تجاری هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.