امنیت غذایی اهرم فشار کشورهای استعمارگر

در آستانه جشن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی استعمارگران از پیشرفت های ایران در حوزه زیست فناوری و تولید ملی محصولات تراریخته هراس دارند.

جمهوری اسلامی ایران از نظر توان و شایستگی بالای علمی دارای وزنه سنگینی در میان کشورهای منطقه است و هر قدر در زمینه علمی کشور پیشرفت صورت بگیرد قدرت ملی افزایش خواهد یافت.

یکی از پیشرفت های مهم ایران در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در حوزه زیست فناوری است و یکی از مهمترین دستاوردهای این حوزه محصولات تراریخته است.

زیست فناوری جز 7 رشته کلیدی جهان است. این فناوری مهم می تواند به افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی کمک کند. کشور می تواند به وسیله زیست فناوری نیازهای داخلی را برطرف و سهم این دانش را در تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.

کشورهای پیشرفته توجه ویژه ای به زیست فناوری دارند. در ایران نیز زیست فناوری در کنار حوزه‌های هوافضا، هسته ای، سلول‌های بنیادی، در سند چشم انداز بیست ساله کشور مورد توجه قرار گرفته و یکی از محورهای توسعه در کشور شناخته شده است.

جمهوری اسلامی ایران در حوزه زیست فناوری در چهار دهه اخیر پیشرفت های قابل توجهی داشته است به طوری که اکنون جزو 14 کشور اول دنیا در این فناوری محسوب می شود.

امنیت غذایی اهرم فشار کشورهای استعمارگر

 با مطالعه تاریخ معاصر کشورهای مختلف و مناسبت های موجود در اقتصاد جهانی به روشنی می توان فهمید خطراتی که امنیت و رفاه آینده جوامع بشری را تهدید می کند خطراتی مانند جنگ نظامی به وسیله یک قدرت خارجی نیست، بلکه بی ثبات کردن کشورها بوسیله از بین بردن امنیت غذایی است. از بین بردن امنیت غذایی یک کشور توسط کشورهای استعماری باعث به خطر افتادن امنیت ملی آن کشور می شود.

بنابر تعریف سازمان ملل در سال ۱۹۸۶، امنیت غذایی دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم است. طبق این تعریف موجود بودن غذا، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا سه عنصر اصلی هستند. بدیهی است که امنیت غذایی با رشد سریع جمعیت جوامع بشری به خطر می افتد.

به خطر افتادن امنیت غذایی نه تنها سرنوشت سیاسی کشورهای نیازمند، بلکه زندگی روزمره آنها را نیز به تصمیمات کشورهای استعمارگر وابسته می سازد. رهایی از این وابستگی و رسیدن به استقلال ملی و پیشرفت اجتماعی جز با توسعه پایدار میسر نیست و محور اصلی توسعه پایدار، توسعه کشاورزی است. توسعه کشاورزی نیز جز با بهره گیری از روشهای علمی و فناوری های نو امکانپذیر نیست.

دلایل مخالف با توسعه زیست فناوری و تولید ملی محصولات تراریخته در کشور

کشورهای استعمارگر از پیشرفت ایران در حوزه زیست فناوری و تولید ملی محصولات تراریخته و خودکفایی در محصولات مهم به تبع آن بالا رفتن امنیت غذایی مردم ایران بشدت هراس دارند و با فشارهای مختلف و به راه های مختلف سعی در توقف آن دارند. یکی از مهمترین راه هایی که دشمنان پیشرفت کشور در پیش گرفته اند فناوری هراسی است.

باید گفت که علت تمام هراس افکنی ها و سنگ اندازی در حوزه زیست فناوری و تولید ملی محصولات تراریخته در ایران، ترس از پیشرفت و خود کفایی کشور است. مسئولین کشور باید مراقب و هوشیار باشند که چه کسانی در حال جریان سازی برای عدم استفاده از فناوری های نو بویژه مهندسی ژنتیک و جلوگیری از تولید ملی محصولات تراریخته و وابسته کردن کشور در محصولات مهم هستند.

 حمایت مسئولین و سیاستگذاران کشور از فناوری های نو  موجب می شود تا کشور بتواند از ظرفیت های خود در این حوزه راهبردی استفاده کند که پیشرفت و خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و جلوگیری از واردات محصولات مهم و افزایش رفاء مردم را به دنبال خواهد داشت. همانگونه که رهبری قاطعانه و هوشمندانه از پژوهشگاه رویان حمایت کردند و این پژوهشگاه در حال حاضر به یکی از افتخارت کشور تبدیل شده است.

رهبر معظم انقلاب با حمایت قاطع از توسعه علم و فناوری خصوصا فناوری های زیستی که ناشی از آینده نگری بی نظیر ایشان است نشان دادند که رمز واقعی پیشرفت و رسیدن کشور به نقطه‌ مطلوب حمایت از فناوری های نو است.

رهبر معظم انقلاب در بازدیدی که در تاریخ  25 تیرماه 1386 از پژوهشگاه رویان داشتند بر نقش و جایگاه مهم و اهیمت بالای زیست فناوری و ضرورت استفاده کشور از دستاورهای این حوزه تاکید کردند. ایشان با ادبیاتی کاملا صریح خطاب به رئیس جمهور، وزرای علوم، بهداشت و روسای دانشگاه های وقت فرمودند: “این همه راجع به علم و تولید علم و تحقیقات و این مسائل حرف میزنیم، آن وقت بودجه‏ تحقیقات کشور، اعتباراتش داده نشود، کم بشود، بی ‏اعتنایی بشود؛ این نمی‏شود. خوب، حالا ما یقه‏ی چه کسی را بگیریم؟ اگر به آقای رئیس‏ جمهور بگوییم، می گوید در دولت مطرح کنند” .

رهبری در این بازدید در جایی دیگر می فرمایند که “آمدن من به این مرکز در واقع یک حرکت نمادین است برای قدرشناسی از حرکت علمی عظیم و وسیعی که خوشبختانه در کشور ما شروع شده؛ اگرچه هنوز در آغاز راه است”

با مرور فرمایشات مقام معظم رهبری و بازدید تاریخی و نمادین از پژوهشگاه رویان متوجه می شویم که ایشان بر اهمیت حمایت از فناوری های نو تاکید دارند و نگران سرنوشت فناوری های نو و توسعه علمی کشور هستند.

امید است که تمامی مسئولین و سیاستگذاران حوزه زیست فناوری نیز برخوردار از این دغدغه باشند تا به همت پژوهشگران و سیاست گذاران راه برای پیشرفت ایران اسلامی هموار شود.

نویسنده: احمد نوروزی، کارشناس ارشد بیوتکنولوزی کشاورزی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.