انجمن‎های علمی خواستار شدند:

حضور نمایندگانی از انجمن‌های علمی در شوراهای عالی

در ششمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور انجمن‎های علمی برتر تقدیر شدند. انجمن‎های علمی در بیانیه این همایش خواستار مشارکت بیشتر در تصمیم‎گیری‎های دولت شدند.

به گزارش خبرنگار مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران عصر دیروز سی‎ام بهمن ماه 97، ششمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور با حضور دکتر اسحق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمع کثیری از اعضای انجمن‎های علمی در دانشگاه خاتم برگزار شد.

همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور به همت شورای انجمن‎های علمی برگزار می‎شود و  ریاست آن بر عهده رئیس شواری انجمن‎های علمی است.

انجمن‎های علمی برتر، در این همایش مورد تقدیر قرار گرفتند. عضویت انجمن‎های علمی در شورای انجمن‎های علمی، کسب رتبه A در ارزیابی عملکرد کمیسیون طی پنج سال متوالی و کسب حداقل 1200 امتیاز در این ارزیابی از شرایط انتخاب انجمن‎های علمی برتر است.

انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات، انجمن برتر گروه کشاورزی بود. در گروه علوم پایه، انجمن ریاضی ایران و در گروه فنی و مهندسی، انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی، انجمن مهندسی شیمی ایران، انجمن مهندسی بهره‌وری صنعت برق ایران، انجمن خوردگی ایران موفق به کسب رتبه‎های برتر شدند. انجمن‎های حسابداری، مدیریت، روانشناسی و جامعه شناسی در گروه علوم انسانی به عنوان انجمن های برتر انتخاب شدند. انجمن مدیریت فناوری و انجمن بیوتکنولوژی ایران، دو انجمن برتر گروه بین رشته ای بودند.

بیانیه پایانی ششمین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور توسط دکتر ناصر پرتوی، دبیرکل انجمن حسابداری ایران قرائت شد.

متن بیانیه به شرح زیر است.

بسمه تعالی

بیانیه پایانی ششمین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور

“رسالت انجمن‌های علمی در تبیین مسائل راهبردی کشور”

30 بهمن ماه 1397

همایش “پیشرفت و توسعه علمی کشور” که در چند سال اخیر توسط شورای انجمن های علمی ایران برگزار می‌گردد، پیام‌ رسان تعهد فرهیختگان فعال در این انجمن‌ها برای ایفای نقش و رسالت علمی خود و اعلام آمادگی آنها جهت مشارکت در روند توسعه و تمدن‌سازی ایران اسلامی است. مصادف شدن زمان برگزاری این همایش با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و توجه خاص به توصیه‌های اساسی مقام عظما ولایت به منظور “‌جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ” بر اساس توسعه دانش و فناوری‌، زمینه را برای دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن‌سازی‌، فراهم نموده است.

عناوین پنج همایش برگزار شده قبلی‌، بشرح زیر می‌باشد:

1- پیشرفت و توسعه علمی کشور در برنامه پنجم‌ توسعه، به تاریخ  23 اردیبهشت ماه 1388.

2- راه کارها و موانع اجرای برنامه پنجم توسعه‌، به تاریخ 18 دی ماه 1391.

3- پژوهش، فناوری و تجاری‌سازی‌، به تاریخ 29 و 30 بهمن ماه 1392.

4- همگرایی دولت- صنعت- دانشگاه و نقش بخش خصوص در توسعه کیفی و کمی پژوهش و‌آموزش‌، به تاریخ سوم آبان ماه 1395.

5- راهکارهای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم‌، به تاریخ اول آذر ماه 1396‌‌.

ششمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور با عنوان‌ “رسالت انجمن‌های علمی در تبیین مسائل راهبردی کشور”، در تاریخ 30 بهمن 1397 به همت شورای انجمن‌های علمی و بانک پاسارگاد در پنج نشست اقتصادی، مدیریتی، سیاسی-‌حقوقی، فرهنگی-‌اجتماعی و کشاورزی و محیط زیست‌، در محل دانشگاه خاتم برگزار ‌گردید‌. علاوه بر سخنرانی‌های ارزشمند اندیشمندان و فرهیختگان فعال در انجمن‌های علمی کشور‌، توفیق استفاده از رهنمودهای جناب آقای دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول محترم ریاست جمهوری و جناب آقای دکتر منصور غلامی، وزیر محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌، حاصل آمد.

حاصل تعاطی افکار و سخنرانی‌های عالمانه مطروحه در این همایش، بشرح زیر مورد استنتاج و تاکید قرار گرفت‌:

  • در شناسائی و انتخاب مدیران ارشد دولتی بویژه وزراء محترم دولت‌، پیشنهادهای راهبردی انجمن‌های علمی ذی‌ربط مورد استفاده قرار گیرد.
  • پیشنهاد می‌شود لوایح تهیه شده در دولت، قبل از ارسال به مجلس شورای اسلامی و یا طرح در جلسه هیأت وزیران، توسط چند انجمن علمی مرتبط بررسی شده و نظرات پیشنهادی آنها‌، در اصلاح مجدد و تکمیل احتمالی لوایح‌، قبل از تصویب نهایی، مورد توجه قرار گیرد.
  • پیشنهاد می‌شود نماینده انجمن‌های علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان عضو ناظر، حضور داشته باشد. بدین منظور شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با هماهنگی معاونت پژوهشی وزارت عتف، اقدامات لازم را مبذول دارند.
  • کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف گردند سالیانه اقدام به سنجش عملکرد درون‌، بین و فرابخشی طرح‌ها و برنامه‌های اصلی خود به کمک یک یا چند انجمن علمی نموده و گزارش نهایی کار‌، به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور جهت اعمال اصلاحات احتمالی و یا تقویت طرح‌ها و برنامه‌ها، ارسال گردد.
  • در هفته دولت، کلیه دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی و استانی موظف گردند از یک یا چند انجمن علمی که بیشترین همکاری را با دستگاه تخصصی ذیربط داشته است، تقدیر و قدردانی به عمل آورند.
  • از هیأت محترم دولت درخواست می‌گردد تا با حضور نمایندگانی از انجمن‌های علمی در کلیه شوراهای عالی موافقت نمایند. مکانیزم معرفی و انتخاب این نمایندگان، همانند معرفی نمایندگان انجمن‌های علمی در شورای عالی عتف خواهد بود. پیگیری روند اجرایی کار نیز می‌تواند توسط معاونت پژوهشی وزارتین عتف و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری شود.
  • به منظور افزایش توجه سیاست گذاران بر استفاده بهینه و مديريت صحیح سرمايه‌هاي فكري ضروری است تا در روند احصاي سرمايه فكري كشور‌، توجه خاص به احصاي سرمايه فكري دستگاه‌های دولتی صورت پذیرد، بدین جهت از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست می‌گردد که اقدام به تصویب و ابلاغ دستورالعمل لازم به دستگاه‌های اجرایی با موضوع الزام به عضویت مشاوران وزراء و رؤسای سازمان‌ها، در حداقل یک انجمن علمی کنند.
  • از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست می‌گردد تا اقدام به تعریف ردیف بودجه‌ای مستقل ذیل ردیف‌های وزارتین عتف و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، برای کمک مستمر بلاعوض به انجمن‌های علمی کنند.
  • از آنجایی که تمامی اعضای هیأت مدیره انجمن‌های علمی ایران (زیر مجموعه دو وزارت عتف و بهداشت و درمان)‌، بالغ بر 4000 نفر بوده و تمامی این عزیزان بشکلی داوطلبانه و غیرانتفاعی، فعالیت می‌نمایند، شایسته است وزارتین مذکور، به فراهم سازی برخی تسهیلات ویژه و تهیه محل استقرار مناسب برای انجمن‌های علمی، توجه خاص نموده و اختیارات ویژه ای را از هیأت محترم دولت تقاضا کرده و دریافت دارند.
  • از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست می‌گردد که د‌ر تمامی کمیسیون‌ها و شوراهای زیر مجموعه آن وزارت، نماینده ای از انجمن‌های علمی انتخاب نموده و به عضویت درآورد.
  • از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست می‌گردد‌، در راستای تحقق پذیری رسیدن به دانشگاه‌‌های نسل سوم، از ظرفیت‌های بالقوه انجمن‌های علمی، استفاده لازم را بعمل آورد.
  • با توجه به شرایط نامناسب استقرار انجمن‌های علمی تحت نظارت وزارت عتف در دانشگاه علامه طباطبایی، از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست می‌گردد تا به قید فوریت د‌ر خصوص تأمین محل مناسب مورد نیاز جهت استقرار انجمن‌های علمی اقدام نماید.
  • شورای انجمن‌های علمی تاکنون پشتیبانی و راهنمایی لازم از انجمن‌های علمی در خصوص مالیات، بیمه، ثبت شرکت‌ها و دیگر موارد همانند را معمول نموده و این اقدام با مساعدت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استمرار خواهد یافت.
  • از معاونت محترم پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست می‌گردد تا نمایندگان ناظر کمیسیون انجمن‌های علمی را به صورت انتخابی از بین اعضای واجد شرایط فعال در انجمن‌های علمی، تعیین و معرفی نماید.
  • به منظور تقویت حضور نیروهای متخصص اجرایی در انجمن‌های علمی، از وزارت عتف درخواست می‌شود که اقدام به تعریف مجوزهای لازم و اجرای طرح سرباز متخصص برای انجمن‌های علمی کند (همانند سرباز معلم، سربازان سازندگی وزارت جهاد کشاورزی، سرباز شرکت‌های دانش بنیاد، سرباز تعاون و غیره)‌.
  • بمنظور بهبود مستمر در ارزیابی عملکرد سالیانه انجمن‌های علمی‌، پیشنهاد می‌شود تفاهم نامه امضا شده در تاریخ 30/11/1397 فی‌مابین شورای انجمن‌های علمی ایران و معاونت پژوهش و فناوری وزارت عتف‌، با تأمین مؤثر منابع مالی توسط آن وزارت‌، هر چه زودتر اجرایی شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.