از سوی سازمان غذا و دارو مطرح شد:

تایید سلامت محصولات تراریخته

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو الزامات این سازمان برای برچسب‌گذاری محصولات و فرآورده‌های غذایی تراریخته را تشریح کرد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از روزنامه وقایع استان، محصولات تراریخته، مواد غذایی و محصولات کشاورزی هستند که از لحاظ ژنتیکی اصلاح شده و ژن جدید و مطلوبی را از سایر ارگانیسم ها دریافت کرده اند. 

دکتر وحید مفید مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو الزامات این سازمان برای برچسب‌گذاری محصولات و فرآورده‌های غذایی تراریخته را تشریح کرد.

دکتر مفید با اشاره به ابلاغیه به معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، درباره مصوبات جلسه شورای ملی ایمنی زیستی (آبان ماه امسال) در زمینه برچسب گذاری محصولات غذایی تراریخته تاکید کرد: منظور از برچسب‌گذاری این محصولات، درج عبارت «اصلاح شده ژنتیکی» پس از نام جزء تراریخته در بخش ترکیبات ماده غذایی است.

وی تاکید کرد: بنابراین از این به بعد در خصوص فرآورده‌های مشمول برچسب‌گذاری مانند سویا، ذرت، کلزا و پنبه دانه در صورتی که ماده غذایی شامل یا حاوی ماده اولیه تراریخته باشد، باید عبارت «اصلاح شده ژنتیکی» در مقابل جزء تراریخته درج شود.

دکتر مفید افزود: بر اساس مصوبه شورای ایمنی زیستی کشور، درج هرگونه عبارت یا علامت دیگر به عنوان برچسب‌گذاری مستلزم کسب مجوز از شورای مذکور است و از آنجا که درج لوگو به تصویب این شورا نرسیده، لذا دیگر نیاز به درج لوگو نیست.

محصولات تراریخته هیچ خطری‌‌ برای انسان ندارد
یکی از کارشناسان تغذیه با اشاره به این‌که تراریخته هیچ خطری برای سلامت افراد ندارد تاکید کرد: در دنیا بیش از ۹۰۰ مقاله از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶ بررسی کرده که محصولات تراریخته هیچ خطری را برای انسان ندارند.

زهرا ماستری افزود: ما وظیفه داریم مردم را آگاه کنیم. در این مورد تحقیقاتی در کشور صورت گرفته و مستنداتی که دال بر این باشد که تراریخته موجب تهدید سلامت افراد می‌شود یافت نشده است. وی افزود بر اساس قانون ایمنی زیستی در برنامه ششم توسعه برچسب‌گذاری باید حتما انجام شود و دولت در کشت محصولات تراریخته باید قدم‌هایی بردارد، چرا که در حال حاضر محصولات تراریخته‌ای داریم که وارد کشور می‌شوند.

مزایای محصولات تراریخته

 محصولات  تراریخته دارای مزایایی هستند که کشت آنها را با صرفه کرده است:

* تولید محصولات قوی تر: محصولات تراریخته در برابر بیماری ها مقاوم هستند.

*محافظت محیط در برابر سموم: به دلیل اینکه محصولات تراریخته نیاز کمتری به سم پاشی از طریق مواد شیمیایی دارند باعث محافظت محیط در برابر سمپاشی و آفت کش ها می شوند.

*ماندگاری بیشتر محصولات: با اصلاح ساختار ژنی این محصولات، بدون نیاز به ماده اضافه ای محصولات مدت زمان بیشتری با کیفیت باقی می مانند.

* جنگل زدایی کمتر: با افزایش جمعیت دنیا، نیاز به تخـــریب جنگل ها بیشتر می شود اما اگر غذای کافی برای این جمعیت فراهم شود نیازی به جنگل زدایی نیست.

*کاهش گرم شدن زمین: در صورت اصلاح ژنتیکی گیاهان، آنها می توانند دی اکسید کربن بیشتری مصرف کرده و اکسیژن بیشتری را به اتمسفر برسانند در نتیجه این کار پدیده گلخانه ای را کاهش می دهد و باعث کاهش گرم شدن زمین می شود.

*کاهش قیمت غذا: اگر تولید محصولات زیاد شود، قیمت آنها کاهش می یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.