اطلاعیه مهم:

واکنش مرجع ملی ایمنی زیستی به شبهه‎افکنی برنامه تب تاب

مرجع ملی ایمنی زیستی با صدور اطلاعیه‎ای ادعاهای مطرح شده در برنامه تلویزیونی تب تاب را بی اساس اعلام کرد و مهمان برنامه را فاقد صلاحیت لازم در عرصه ایمنی زیستی، تغذیه و پزشکی دانست.

اطلاعیه رسمی مرجع ملی ایمنی زیستی در مورد اظهارات کارشناس صدا و سیما

شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های زنده خود را به نام تب تاب به موضوع سلامت و تغذیه اختصاص داده و با دعوت از میهمان پرحاشیه‌ای که اظهارات غیرعلمی و بی‌مبنای وی بارها و بارها مورد انتقاد و اعتراض جامعه علمی کشور قرار گرفته است، حاشیه‌ساز شد.

متاسفانه مهمان برنامه که مجری محترم آن، سخاوتمندانه از او با عنوان “پروفسور” یاد می‌کند، فاقد صلاحیت‌های لازم در عرصه ایمنی زیستی، تغذیه و پزشکی است و اظهارات وی به جز ایجاد اضطراب روانی و تشدید تنش‌های روحی مردم به‌ویژه خانم‌های خانه‌دار و مصرف‌کنندگان فایده دیگری ندارد. ایجاد ابهام و تردید در مورد عملکرد همه دستگاه‌های متولی سلامت و تغذیه مردم یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، شورای ملی ایمنی زیستی و جامعه علمی کشور و حتی استفاده از عنوان “خائن” برای پیشتازان انتقال فناوری سرنوشت‌ساز مهندسی ژنتیک به کشور قطعا به سود نظام نخواهد بود؛ نظامی که هدایت آن در دست ولی امر فقیه و آگاه به مسائل روز جهان است.

مرجع ملی ایمنی زیستی بدینوسیله به کلیه هم میهنان اطمینان می‌دهد که کلیه محصولات وارداتی و تولیدی کشاورزی و غذایی داخل کشور به دقت تحت نظارت سازمان‌های ذی‌صلاح از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. بنابراین هر محصولی که دارای پروانه تولید، نشان استاندارد و علامت سازمان غذا و دارو باشد را با خیال آسوده مصرف کنند و به شایعات بی‌اساس توجه نداشته باشند.

به‌طور ویژه تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی نه تنها مجاز است بلکه دولت مکلف به فراهم‌آوردن تمهیدات لازم در جهت بهره‌مندی مردم کشور از فواید قطعی زیست فناوری نوین شده است. ضمن تاکید بر پژوهش و تولید داخلی، به اطلاع می‌رساند که واردات محصولات تراریخته‌ای که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی قرار دارند، با شرایط زیر صورت گرفته و مصرف‌کنندگان می توانند با خیال آسوده از کلیه محصولات غذایی موجود در بازار به نحو تعادل استفاده کنند.

  • مصرف محصولات تراریخته در سراسر جهان (در بیش از 196 کشور از جمله اتحادیه اروپایی) برای غذای انسان و خوراک دام مجاز است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • فقط به انواعی از محصولات تراریخته که در کشور تولید کننده مجوز مصرف داشته باشند، اجازه ورود به کشور داده می‌شود.
  • علاوه بر موارد یاد شده تنها محصولات تراریخته‌ای که علاوه بر کشور مصرف کننده در اتحادیه اروپایی و چند کشور پیشرفته دیگر نیز مورد مصرف قرار می‌گیرند مجوز ورود به کشور و مصرف خواهند داشت.
  • محصولات تراریخته وارداتی حتما باید در اتاق تهاتر ایمنی زیستی ثبت شده و آنالیز احتمال خطر آن مورد تایید دستگاه‌های ذی‌صلاح قرار داشته باشند.
  • مجوز واردات محصولات تراریخته با نظارت عالیه شورای ملی ایمنی زیستی و از سوی کمیته‌های عالی‌رتبه تخصصی در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌صلاح صادر می شود.

در خاتمه ضمن درخواست از مدیریت محترم شبکه سه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد بستر آرامش و امنیت روحی و روانی شهروندان، پیشنهاد می‌شود در دعوت از کارشناسان محترم برای موضوعات تخصصی دقت نظر بیشتری معمول داشته و از جامعه علمی کشور و به‌طور ویژه از انجمن‌های علمی که غیردولتی هستند و همچنین از دستگاه‌های ذی‌صلاح نیز برای ادای توضیح و رفع ابهام دعوت به عمل آورند. والسلام.

مرجع ملی ایمنی زیستی کشور

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.