تولید «ماست‌ پروبیوتیک تراریخته» که به درمان دیابت کمک می‌کند

محققان یک گونه باکتریایی موجود در ماست‌های پروبیوتیک را طوری دچار اصلاح ژنتیکی کرده‌اند که در بدن انسان سلول‌های روده را برای تولید انسولین القاء کند. افراد دیابتی با مصرف این ماست قادر خواهند بود انسولین مورد نیاز خود را تامین کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاری علم و فناوری،محققان یک گونه باکتریایی موجود در ماست‌های پروبیوتیک را طوری دچار اصلاح ژنتیکی کرده‌اند که در بدن انسان سلول‌های روده را برای تولید انسولین القاء کند. افراد دیابتی با مصرف این ماست قادر خواهند بود انسولین مورد نیاز خود را تامین کنند.

در این مطالعه بیش از ۳۰ کودک که به طور ژنتیکی از دیابت وابسته به انسولین رنج می‌بردند، مورد بررسی قرار گرفتند. این بررسی‌ها نشان داد وجود یک گونه نامعمول از باکتری روده منجر به ابتلا آنها به این بیماری شده است.

ماست پروبیوتیک تراریخته که دیابت را درمان می‌کند

محققان در بیمارستان ماساچوست در بوستون دریافتند که این کودکان نسبت به سایرین تعداد کمتری باکتری در روده خود دارند. به لحاظ آماری نشان داده شد که میکروبیوم روده آنها حدود ۲۵ درصد نسبت به هم‌ سن و سالانشان کمتر است. در سویی دیگر باکتری هایی که آغازگر واکنش‌های التهابی روده هستند در این افراد بیشتر بودند.

در این پروژه محققان گونه‌ای از باکتری به نام «لاکتوباسیلوس گاسری» را به طور ژنتیکی اصلاح کردند. این باکتری در ماست‌های پروبیوتیک دیده می‌شود. در این اصلاح ژنتیکی محققان ژن تولید انسولین انسانی را به ژنوم باکتری منتقل کردند.

آزمایش‌ها بر روی موش‌ نشان داد که استفاده از این باکتری‌ها سلول‌های روده ای را به گونه‌ای القاء می‌کنند که آنها مانند سلول‌های پانکراسی اقدام به تولید انسولین می‌کنند.

هیچ راهی برای پیشگیری از دیابت نوع ۱ وجود ندارد. همچنین هدف از درمان این است که قند خون را تا حدامکان به میزان طبیعی (۱۰۰–۷۰ میلی‌گرم در دسی لیتر) نزدیک کنیم، به این ترتیب پیشرفت عوارض درازمدت دیابت که نتیجه آسیب رسیدن به بعضی از اعضای بدن است، کند یا متوقف می‌شود وشخص می‌تواند به زندگی عادی و طبیعی خود ادامه دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.